Bazen
Vorige

1 van 491

Volgende
Volgend artikel:

Leidinggevenden missen al te vaak die ene vaardigheid

Begrijpt je baas zelf wel wat hij zegt?

"Bazen weten in veel situaties niet wat te zeggen en gooien er dan maar een cliché uit" (Paul Verburgt, auteur en ex-baas)
Bazen hebben zo hun eigen taaltje, doorspekt met dooddoeners waar werknemers de muren van oplopen. Paul Verburgt, zelf jarenlang manager, schreef een boekje over die zo herkenbare frasen: ‘Bazenbargoens’.
Jouw baas
"Bazen weten in veel situaties niet wat te zeggen en gooien er dan maar een cliché uit" (Paul Verburgt, auteur en ex-baas)

Je gaat ervan uit dat je baas zijn sporen verdiend heeft en daarom hoger op de ladder staat dan jij. Dus verwacht je ook dat hij (of zij) op alles een antwoord heeft. In de praktijk blijkt dat nogal tegen te vallen. Als het erop aankomt, gooit hij er maar wat uit, clichés die zijn medeleidinggevenden ook al eens in de mond nemen omdat ze het eigenlijk niet meer weten.

Herkenbaar? Paul Verburgt vulde een boekje met dergelijke bazen-uitspraken. “Het is een soort Esperanto voor bazen en wordt vooral gebruikt om van dingen af te zijn. Ik ben zelf 30 jaar baas geweest van allerlei grote organisaties en naarmate de tijd vorderde, kreeg ik meer en meer iets tegen mijn eigen beroepsgroep: managers. Ik vind ze volstrekt overbodig. Ze bemoeien zich met vanalles en nog wat.

'Ik hoor je'

De ergste dooddoener die Verburgt in zijn zoektocht tegenkwam, vindt hij zelf ‘ik hoor wat je zegt’. “Dat is verregaand denigrerend. Een manager en een medewerker staan niet op gelijke hoogte. Dan zit je bij je baas je betoog te doen, toont die zich totaal niet geïnteresseerd en die zegt: ‘Ja, ja. Ik hoor wat je zegt.’ Kan het nog erger?”

Toch benadrukt hij dat niet alleen managers hier schuld aan hebben. “Je hebt ongelofelijke zeurpieten van werknemers die voortdurend met allerlei vragen afkomen. Ik heb mij zelf als baas ook schuldig gemaakt aan bazenbargoens, hoor. Het is nu eenmaal een gemakkelijke uitweg voor netelige situaties. Maar ik heb me voorgenomen om het nooit meer te doen (lacht).”

Knechtenkwaak

Maar ook medewerkers hebben zo hun eigen lingo. “veelgebruikte is: ‘Ze moesten eens weten, daarboven’. Of: ‘Vroeger zou dit nooit gebeurd zijn’. Het geeft ook een prettig gevoel als je als werknemers onder elkaar met de vinger kunt wijzen naar managers of een bepaalde collega. Dat schept een gevoel van verbondenheid.”

Ook voor dit taaltje heeft Verburgt al een passende benaming verzonnen: ‘knechtenkwaak’. Het gelijknamige boek is gepland voor het najaar.

(ks) - Illustratie: (rp) 

12 april 2010
Anderen bekeken ook