Duurzaamheid is een verhaal van ons allemaal
Zowel Jenny Mae Vansteenlandt als Lasse Six kozen bewust voor een job bij Unilin Group om het verschil te kunnen maken op vlak van duurzaamheid.
Unilin, het bedrijf achter de bekende Quick-Step-vloeren dat ook isolatiemateriaal en interieurpanelen maakt, hecht veel belang aan zijn DNA. De vier waarden waarop het bedrijf gestoeld is – respect, passie, excellence en ondernemerschap – liggen al jaren vast. Recent kreeg hun bijhorende purpose de nodige aandacht.
“Die purpose is onze reason to be. Het is de reden waarom we elke werkdag opstaan om naar het werk te trekken”, vertelt Unilin CEO Bernard Thiers als we hem in zijn kantoor ernaar vragen. “Winst is geen purpose, het is een resultaat. Een purpose is de reden waarom we datgene doen wat winst oplevert.”
Hadden ze bij Unilin dan al geen purpose? Jawel, maar nu werd die pas echt expliciet gemaakt. “Als je een klein bedrijf bent, wordt alles van persoon tot persoon automatisch doorgegeven en -verteld. Maar als je groter wordt, gaat dat moeilijker. Dan kun je het alleen doorgeven en laten leven door het goed te definiëren en te noteren. We hebben onze bestaande spirit in woorden gevat.”
CHECK: Vind jouw missie... en een job die écht bij je past
Om die purpose vast te leggen, keek Unilin naar de bekende managementauteur Simon Sinek, meer bepaald naar zijn bekend filmpje over de zogenaamde Golden Circle. Daarin legt Sinek op drie niveaus vast wat een onderneming drijft. Helemaal in het midden: het waarom, vervolgens het hoe en het wat. Vandaar de oneliner die dankzij Sinek heel vaak opduikt: start with the why.
De waarom-vraag staat centraal, ook bij Unilin. “We hebben eerst een workshop gedaan met ons directiecomité. We keken hierbij eerst naar het waarom: naar de verhalen die ons typeren, die ons drijven en blij maken. En wat daarin de rode draad is. Zo hebben we onze purpose vormgegeven. Daarna hebben we die via werkgroepen met medewerkers gecheckt en gefinetuned.”
Lees ook: Bij Unilin Group zit de werksfeer helemaal goed
Uiteindelijk kwam Unilin tot deze purpose: We push boundaries to improve people’s quality of life by creating better spaces. “Het waarom, hoe en wat zitten hierin vervat”, legt Thiers uit. “De why zit in het verbeteren van de levenskwaliteit, de how in steeds de grenzen willen verleggen en de what in de betere spaces.”
Zo’n purpose is niet alleen voor intern gebruik. “Ze is bedoeld voor zowel onze interne medewerkers als de buitenwereld”, vertelt Thiers. Het is een duidelijke boodschap naar kandidaten zodat zij zich kunnen vinden in de waarden en drive van Unilin.
Overigens is het DNA met waarden en purpose een actief verhaal. Zo hield Thiers een tour waarbij hij in diverse afdelingen de purpose toelicht. Ook bij de zogenaamde DNA-workshops in het bedrijf komt het onderwerp aan bod. En om de vier à vijf maanden zit de CEO samen met nieuwe medewerkers. Een soort van vragenuurtje waar natuurlijk ook het DNA ter sprake komt. Of hoe het best een fundamenteel verhaal is.
“Onze purpose is ons kompas. Alles wat onze mensen doen, toetsen ze af met onze purpose.”
Extra: Welke bedrijfscultuur past bij jou?
William Visterin - Bron: Go for happy Magazine
12 juni 2023Zowel Jenny Mae Vansteenlandt als Lasse Six kozen bewust voor een job bij Unilin Group om het verschil te kunnen maken op vlak van duurzaamheid.
Vergeet je diploma, je vaardigheden of je ervaring. Een job vind je tegenwoordig vooral om wie je bent: je persoonlijkheid dus. Of toch niet?
Als het gaat om duurzaamheid, dan zit het ook vaak in de kleine gebaren. Zo gebruikt Unilin Group de bekende app Too Good To Go.
Een toffe werksfeer is bepalend voor je werkgeluk. Unilin Group heeft dat goed begrepen en zorgt ervoor dat medewerkers zich goed voelen.
Met zijn logo en hip pand heeft The Dive, het nieuwe opleidingscentrum van Unilin, wat weg van een discotheek. Waarom is The Dive zo’n opmerkelijk initiatief?
Bij Unilin loopt sinds een jaar of twee een interessant initiatief: intervisiesessies. Al gelden enkele opvallende spelregels.
Tallin Van Rie is de drijvende kracht van demand forecast bij de afdeling insulation, die isolatiepanelen en dakelementen produceert bij Unilin Group.
In een war for talent hebben organisaties met een sterke bedrijfscultuur een voorsprong. Unilin Group is hier een mooi voorbeeld van.
Hey, young graduate! Weet jij al welke soorten vorming, training en opleiding er bestaan voor wie pas de werkvloer betreedt?