Waarom vind ik moeilijk een job?
Vorige

1 van 203

Volgende
Volgend artikel:

‘Ghosting’ op arbeidsmarkt neemt toe: de cijfers

‘Bedrijven mislopen toppersoneel door te hoge verwachtingen’

Voor goede administratieve profielen is dit het moment om te onderhandelen over hun startloon.
Werkgevers hebben de grootste moeite om kwalitatieve management assistants, customer service medewerkers en transportplanners te rekruteren. Hun eigen verwachtingen zijn daar niet vreemd aan. Dat blijkt uit de Office Team Salarisgids 2014. Wat het loon betreft, kunnen topmedewerkers een slagje slaan.
loon verwachting
Voor goede administratieve profielen is dit het moment om te onderhandelen over hun startloon.

De Office Team Salarisgids baseert zich onder andere op een bevraging bij 200 ervaren hr-managers en leidinggevenden. Die resultaten worden aangevuld met wat de Office Team-consultants dagelijks zien en horen bij bedrijven.

“Bedrijven rekruteren almaar selectiever. Ze verwachten veel en focussen zich op strategische functies”, zegt Dries De Vos, director bij Office Team. “Werkgevers moeten 100 procent overtuigd zijn van de meerwaarde van een kandidaat vooraleer ze aanwerven.”

Torenhoge verwachtingen

De bevraagde hr-managers laten tegelijk duidelijk verstaan dat ze niet snel onder de indruk zijn van het talent dat zich aanbiedt. Meer dan acht op de tien zeggen moeilijk gekwalificeerde professionals te vinden. Vooral goede administratieve krachten voor het verkoopsteam, de logistieke ploeg en de klantendienst zijn veelgevraagd maar moeilijk vindbaar.

Dries De Vos kaatst de bal terug. “Veel werkgevers rekruteren erg conservatief en stellen torenhoge verwachtingen. Dat is begrijpelijk in het huidige economische klimaat, maar leidt ook tot langere procedures en meer twijfel. De kans dat een werkgever een topper misloopt, wordt zo alleen maar groter.”

Wat verwachten bedrijven van administratief toptalent?

  • Technische vaardigheden, van MS Office tot sociale media
  • Grondige talenkennis
  • Ervaring binnen de sector
  • Commerciële en resultaatgerichte ingesteldheid
  • Goed ontwikkelde ‘soft skills’

Meer dan 4.000 euro

Voor kandidaten is dit het moment om te onderhandelen over een goed startloon, ten minste als ze goed zijn in hun job. “We merken dat bedrijven bereid zijn om de hoogst gekwalificeerde kandidaten meer te betalen”, zegt Dries De Vos.

De Office Team Salarisgids brengt de lonen in kaart van een twintigtal diverse administratieve jobs: management assistants, customer service agents, hr-assistants… De meeste startlonen situeren zich rond de 2.000 euro bruto. Verderop in de loopbaan lopen die salarissen erg uiteen. Administratieve krachten met meer dan vijf jaar ervaring op de teller verdienen snel een paar honderden euro’s meer dan hun startloon, met uitschieters tot boven de 4.000 euro voor personal en executive assistants.

Extralegale voordelen

De hoogste lonen vinden administratieve profielen in sectoren als de (petro)chemie, onderzoek en ontwikkeling, de financiële dienstverlening en de farmaceutische industrie. Ook de regio speelt mee. Bedrijven in de omgeving van Antwerpen en Brussel betalen beduidend beter. In Brussel ligt het gemiddelde loon voor administratieve krachten maar liefst 10 procent boven het Belgische gemiddelde.

Extralegale voordelen winnen aan populariteit, zo blijkt uit de Office Team Salarisgids. “Werknemers schatten de nettowaarde van deze voordelen steeds hoger in”, legt Dries De Vos uit. “Voor werkgevers blijft het fiscale voordeel ervan een enorm voordeel.”

Top 3 meest gezochte administratieve profielen

  1. Customer service medewerkers: zorgen voor goede en professionele ondersteuning voor de klant. Deze job is essentieel in het behouden van klanten.
  2. Polyvalente administratieve bedienden: veel ondernemingen werken met kleine administratieve teams met diverse verantwoordelijkheden. Administratieve duizendpoten die kunnen multitasken zijn hiervoor van goudwaarde.
  3. Logistieke medewerkers: vinden gemakkelijk werk in zowel de industrie als de havens. De vraag is al jaren groter dan het aanbod omdat er te weinig jongeren afstuderen als bachelor Logistiek Management.

(wv) 

22 oktober 2013
Anderen bekeken ook