15 manieren om positief op te vallen
Iedereen is uniek, en toch glijden we zo dikwijls af naar middelmatigheid. Nochtans is opvallen en succesvol zijn niet zo moeilijk: wees gewoon jezelf.
De Office Team Salarisgids baseert zich onder andere op een bevraging bij 200 ervaren hr-managers en leidinggevenden. Die resultaten worden aangevuld met wat de Office Team-consultants dagelijks zien en horen bij bedrijven.
“Bedrijven rekruteren almaar selectiever. Ze verwachten veel en focussen zich op strategische functies”, zegt Dries De Vos, director bij Office Team. “Werkgevers moeten 100 procent overtuigd zijn van de meerwaarde van een kandidaat vooraleer ze aanwerven.”
De bevraagde hr-managers laten tegelijk duidelijk verstaan dat ze niet snel onder de indruk zijn van het talent dat zich aanbiedt. Meer dan acht op de tien zeggen moeilijk gekwalificeerde professionals te vinden. Vooral goede administratieve krachten voor het verkoopsteam, de logistieke ploeg en de klantendienst zijn veelgevraagd maar moeilijk vindbaar.
Dries De Vos kaatst de bal terug. “Veel werkgevers rekruteren erg conservatief en stellen torenhoge verwachtingen. Dat is begrijpelijk in het huidige economische klimaat, maar leidt ook tot langere procedures en meer twijfel. De kans dat een werkgever een topper misloopt, wordt zo alleen maar groter.”
Voor kandidaten is dit het moment om te onderhandelen over een goed startloon, ten minste als ze goed zijn in hun job. “We merken dat bedrijven bereid zijn om de hoogst gekwalificeerde kandidaten meer te betalen”, zegt Dries De Vos.
De Office Team Salarisgids brengt de lonen in kaart van een twintigtal diverse administratieve jobs: management assistants, customer service agents, hr-assistants… De meeste startlonen situeren zich rond de 2.000 euro bruto. Verderop in de loopbaan lopen die salarissen erg uiteen. Administratieve krachten met meer dan vijf jaar ervaring op de teller verdienen snel een paar honderden euro’s meer dan hun startloon, met uitschieters tot boven de 4.000 euro voor personal en executive assistants.
De hoogste lonen vinden administratieve profielen in sectoren als de (petro)chemie, onderzoek en ontwikkeling, de financiële dienstverlening en de farmaceutische industrie. Ook de regio speelt mee. Bedrijven in de omgeving van Antwerpen en Brussel betalen beduidend beter. In Brussel ligt het gemiddelde loon voor administratieve krachten maar liefst 10 procent boven het Belgische gemiddelde.
Extralegale voordelen winnen aan populariteit, zo blijkt uit de Office Team Salarisgids. “Werknemers schatten de nettowaarde van deze voordelen steeds hoger in”, legt Dries De Vos uit. “Voor werkgevers blijft het fiscale voordeel ervan een enorm voordeel.”
(wv)
22 oktober 2013Iedereen is uniek, en toch glijden we zo dikwijls af naar middelmatigheid. Nochtans is opvallen en succesvol zijn niet zo moeilijk: wees gewoon jezelf.
Bedrijven kiezen bij aanwervingen nog altijd resoluut voor ervaring en diploma’s. Maar de best gekwalificeerde sollicitant is niet altijd de beste keuze.
De Antwerp Doctoral School bereidt doctoraatsstudenten voor op hun latere loopbaan. Want niet iedereen vindt of zoekt een job aan de universiteit.
Uit een jaarlijkse enquête bij 17.000 Nederlandse werknemers blijkt dat ongeveer één op de drie (34%) denkt dat zijn loon lager is dan dat van zijn collega.
De heisa over de politieke topbenoemingen deed personeelspsycholoog Jos Verdonck in zijn pen kruipen. Hij vindt dat topprofielen te weinig gescreend worden.
Meteen aan de top staan, het is weinigen gegeven. Hoe ging de carrière van enkele succesvolle ondernemers dan wel van start?
Tom Corley interviewde 5 jaar lang honderden miljonairs en leerde via hen wat de waarschuwingssignalen zijn om van job te veranderen...
Een gesprek met je werkgever kan lastig zijn. Zeker wanneer je iets delicaats wil bespreken. Hoe pak je zo’n gesprek dan best aan? Lees hier 5 do’s-and-don’ts.