6 op 10 Belgen verlaat job bij afschaffing bedrijfswagen
De meerderheid van de Belgen is vandaag de dag niet uit z’n auto te krijgen, maar kent ook de alternatieven onvoldoende.
Naar jaarlijkse gewoonte werd de referentie-CO2-uitstoot van het volgende jaar bekendgemaakt in het Belgische Staatsblad. De publicatie van eind vorig jaar en de goedkeuring van een wetsvoorstel dat de referentie-uitstoot wil begrenzen, zorgen ervoor dat bedrijfswagens vanaf dit jaar iets duurder worden maar ook wat milieuvriendelijker.
Wagens worden steeds minder vervuilend. Autoconstructeurs proberen met innovatieve technieken de uitstoot van verontreinigende stoffen tot een minimum te beperken. Door deze inspanningen daalt de gemiddelde uitstoot van wagens en dat heeft ook gevolgen voor de referentie-CO2-uitstoot. Deze waarde wordt gebruikt om het ‘voordeel van alle aard’ (VAA) van bedrijfswagens, waar ook privé mee mag gereden worden, te bepalen.
Concreet: voor 2021 gelden onderstaande standaardwaarden.
Benzine-, LPG- of aardgasmotor: 102 g/km (ter vergelijking: 111 g/km in 2020)
Dieselmotor: 84 g/km (ter vergelijking: 91 g/km in 2020)
Deze daling betekent dus dat de nieuw ingeschreven auto’s (waaronder bedrijfswagens) minder vervuilend en milieuvriendelijker geworden zijn.
Lees ook: De groenste bedrijfswagens van het moment
Wie een bedrijfswagen heeft waarmee hij of zij ook privé mag rijden, wordt belast op dit voordeel. Dit zogenaamde ‘voordeel van alle aard’ (VAA) wordt berekend aan de hand van de cataloguswaarde van het voertuig, de leeftijd en de CO2-coëfficiënt. In deze coëfficiënt speelt de referentie-CO2-uitstoot een belangrijke rol.
Gevolg: door de daling van de referentie-CO2-uitstoot stijgt het belastbaar VAA. Hierdoor wordt er meer bedrijfsvoorheffing ingehouden en hou je als werknemer netto minder over. Je bedrijfswagen wordt dus duurder.
Extra: De 10 populairste bedrijfswagens van het moment
Sinds begin dit jaar wordt de CO2-uitstoot standaard gemeten volgens de WLTP-methode. Deze methode vervangt de NEDC-methode die iets minder nauwkeurig en realistisch (en over het algemeen ook iets voordeliger) was.
Tot eind 2020 waren autoconstructeurs verplicht om de (iets waarheidsgetrouwere) WLTP-waarden om te rekenen naar de (iets minder nauwkeurige) NEDC 2.0-waarden. Deze beide waarden stonden vermeld op het gelijkvormigheidsattest. Sinds 01/01/2021 vervalt deze verplichte omrekening in de meeste gevallen: wanneer alleen de WLTP-waarde vermeld staat op het gelijkvormigheidsattest, wordt deze waarde gebruikt voor de berekening van het VAA.
Deze aanpassing kan je als werknemer kritisch doen nadenken over het bezit van een bedrijfswagen. Voor wie een alternatief zoekt, is er het mobiliteitsbudget.
Renata De Witte, Managing Consultant bij SD Worx: “Het loont zeker ook de moeite om de eigen mobiliteitsbehoeften kritisch te bekijken en alternatieven voor de bedrijfswagen te overwegen. Het federale mobiliteitsbudget biedt daartoe al een mogelijkheid: wie (recht op) een bedrijfswagen heeft, kan deze inruilen tegen een mobiliteitsbudget. Uiteraard als de werkgever dat aanbiedt. Dat budget kan de werknemer besteden in 3 pijlers. De bedrijfswagen kan daar deel van blijven uitmaken, op voorwaarde dat deze aan strikte uitstootnormen voldoet (maximaal 95 gr/km). Met het mobiliteitsbudget wil men vooral de keuze voor meer duurzame alternatieven stimuleren. Ook via een systeem van flexibel verlonen kan een werkgever alternatieven voor de bedrijfswagen voorstellen.”
(fd/mr)
19 februari 2021De meerderheid van de Belgen is vandaag de dag niet uit z’n auto te krijgen, maar kent ook de alternatieven onvoldoende.
Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
Je hebt het mobiliteitsbudget enerzijds, het cafetariaplan anderzijds. Wat zijn de voor- en nadelen van beide formules? En wat wordt de impact van telewerken?
Welke bedrijfswagen is het voordeligst en hoe kies je de beste bedrijfswagen? Een woordje uitleg...
Nog niet zo lang geleden waren de Belgen verknocht aan dieselwagens, maar die tijden lijken ver achter ons te liggen...
Steeds vaker houden bedrijven bij het samenstellen van hun wagenpark rekening met de milieuvriendelijkheid. Maar wat is de groenste bedrijfswagen?
De bedrijfswagen zal ook na de coronapandemie een belangrijke extralegale manier van verlonen blijven in heel wat bedrijven.
Mediahuis rolde de afgelopen vier jaar al veel acties uit binnen de pijler ‘slimmer en groener onderweg’. Daarnaast startte de uitgever van De Standaard, Nieuwsblad, Gazet Van Antwerpen en het Belang van Limburg een project rond werkdruk. Zo is Mediahuis voor het derde jaar op rij baanbrekend.
In welke jobs wordt het vaakst een scheve schaats gereden?