Helft meer jongeren krijgt bedrijfswagen
Twintigers willen een job dicht bij huis én een bedrijfswagen, en steeds meer onder hen halen hun slag thuis.
In veel sectoren, zoals de ICT krijg je niet alleen een auto. Ook de kosten neemt de werkgever voor zijn rekening. Voor veel werknemers die op het gebruik van een auto staan, is een bedrijfswagen dus echt een serieuze maandelijkse kost minder.
Je bedrijfswagen maakt deel uit van je loon en is op die manier ook beschermd door de arbeidswetgeving. Zolang je bij dezelfde werkgever blijft, kan je op de beloofde auto rekenen. Dat kan eigenlijk enkel veranderen mocht je een compleet nieuwe functie gaan uitoefenen waarvoor je ook een nieuw contract moet tekenen – en dan nog gebeurt het uiterst zelden dat een eerder extralegaal voordeel terug afgenomen wordt.
Gebruik je jouw auto ook privé? Dan beschouwt de fiscus dit als een belastbaar voordeel waarop bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden.
Bedrijven bieden hun werknemers in de plaats van een loonsverhoging vaak een bedrijfswagen aan. Wanneer dit voertuig ook voor privédoeleinden gebruikt mag worden, spreekt men van een voordeel in natura. In de zin van de fiscale wetgeving spreekt men van een voordeel alle aard (VAA).
Heb je een bedrijfswagen ter beschikking die je ook privé mag gebruiken, dan beschouwt de fiscus dit als een belastbaar voordeel. Dat voordeel wordt op je loonfiche bij de gewone betaalbare voordelen gevoegd waarop bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden.
Het voordeel in natura van een bedrijfswagen wordt berekend volgens een speciale formule. Deze formule houdt rekening met:
Berekening VAA voor het privégebruik van een bedrijfswagen:
Diesel
VAA = Cataloguswaarde x (5,5 +0.1 x (CO2-uitstoot - 89)) /100 x 6/7
Benzine
VAA = Cataloguswaarde x (5,5 +0.1 x (CO2-uitstoot - 107)) /100 x 6/7
Voorbeeld:
Voor een Audi met een cataloguswaarde van 30.000 euro en 125g CO²-uitstoot, kom je al snel aan een voordeel alle aard van 175 euro.
Maken we dezelfde oefening voor een Citroën C3 met CO²-uitstoot van 99g, dan daalt het voordeel tot een 105 euro per maand.
Het bekomen voordeel alle aard mag nooit lager liggen dan 820 euro per jaar. Dit basisbedrag wordt elk jaar geïndexeerd. Voor 2016 bedraagt het 1.280 euro per jaar.
Wie voor de centen kiest, kiest ook voor een stukje vrijheid. Je beslist zelf waaraan je dat geld uitgeeft: je hypotheek, een nieuwe outfit, of een oldtimer.
Heb je of wil je een nieuwe job? Dan moet je natuurlijk ook die auto achterlaten. Hecht je nooit te hard aan het gemak van een bedrijfswagen. Zeker voor jobhoppers is meer loon een veilige keuze, dan val je niet plots zonder vervoermiddel.
Als je de bedrijfswagen links laat liggen, heb je meer centen om in groene alternatieven te steken. Heel wat werkgevers bieden ecocheques aan die je in een goede (elektrische) fiets kan steken en belonen je met een fietsvergoeding. Ook je abonnement voor openbaar vervoer wordt bijna altijd integraal terugbetaald.
Nog even de feiten op een rij: werkgevers kunnen de cash for car slechts invoeren als ze al minstens drie jaar bedrijfswagens geven aan hun personeel. Werknemers die hun bedrijfswagen willen inruilen voor geld, moeten de voorbije drie jaar minstens twaalf maanden ononderbroken een salariswagen hebben gehad. Bovendien moet dat zeker drie maanden het geval zijn vooraleer de aanvraag gebeurt.
Hoe wordt het mobiliteitsbudget berekend?
Hoeveel het mobiliteitsbudget jaarlijks zal bedragen, wordt berekend op basis van de volgende formules:
Als je als werknemer geen eigen bijdrage voor persoonlijk gebruik betaalt: cataloguswaarde van de auto x 6/7de x 20%.
Betaal je wel een eigen bijdrage voor eigen gebruik: (cataloguswaarde - eigen bijdrage) x 6/7de x 20%.
Wie een tankkaart heeft: bovenstaande formules + 20%.
1 augustus 2019Twintigers willen een job dicht bij huis én een bedrijfswagen, en steeds meer onder hen halen hun slag thuis.
Vandaag rijdt 1 op 5 van de bedienden in België met een auto van het werk rond. Dat is een stijging van ruim 10% ten opzichte van een jaar eerder.
Bovenop je loon krijg je nog een heleboel extralegale voordelen. Eén daarvan kan een sociaal abonnement zijn. In dit artikel kom je te weten of jij aan je werkgever zo'n abonnement kan vragen of niet.
De mobiliteitsvergoeding is er. Het maakt bedrijfswagens minder interessant. Maar zullen ze ook echt aan populariteit inboeten?
Precies 70,5% van de werknemers vindt het belangrijk om eigen keuzes te kunnen maken over de samenstelling van het loonpakket, zo blijkt uit onderzoek.
Dat is een opvallende vaststelling. Te meer dat het aantal werknemers met een bedrijfswagen die ook privé mag gebruikt worden, de voorbije 5 jaar met 50% is gestegen.
Rani werkt sinds februari als Communication Officer bij AlphaCredit: “AlphaCredit ondersteunt klanten in hun ecologische transitie”
Katrien en Soufiane vertellen over hun ervaringen bij AXA Belgium.
In januari lanceert Antwerp Management School de vierde editie van het certificatietraject Baanbrekende Werkgever. Mark Maldeghem (Algemeen Directeur Jobat) en Ruben Van Goethem (Oprichter Baanbrekende Werkgever) geven zes goede redenen om deel te nemen aan het traject.