Go for happy
Vorige

1 van 735

Volgende
Volgend artikel:

Hoe ambassadeurs het verschil maken

Bedrijfswagen blijft jonge werknemer charmeren

Overwerk_bedrijfswagen
Bedrijven sturen hun werknemers steeds meer richting geëlektrificeerde wagens
Ook de jongere generatie werknemers en sollicitanten is nog altijd behoorlijk geïnteresseerd in bedrijfswagens.

Dat blijkt uit het recente Company Car Report 2022 van het mobiliteitsplatform Mobia (Febiac, Renta en Traxio), een rondvraag bij 248 vlootverantwoordelijken van Belgische ondernemingen. Ruim twee op de drie (68 procent) van de ondervraagde fleet- en mobilitymanagers bevestigen in het rapport dat jonge werknemers en sollicitanten wel degelijk interesse hebben in een bedrijfswagen.

21 procent ziet een neutrale houding tegenover de bedrijfswagen. Slechts 11 procent geeft aan dat er géén interesse meer voor is bij de nieuwe generaties. In het kader van de war for talent blijft de bedrijfswagen bijzonder aantrekkelijk, ook voor de jongere generaties.

Lees ook: De 10 populairste bedrijfswagens van het moment

Alleszins wijst het Company Car Report uit dat bedrijven hun werknemers steeds meer richting geëlektrificeerde wagens sturen, onder meer door minder keuzevrijheid te bieden voor de aandrijfvorm. Ook investeren zij massaal in laadinfrastructuur, hoewel de hieraan verbonden kosten een belangrijk obstakel blijken.

Intussen hebben bijna drie op de vier bedrijven al laadstations in gebruik. Voorts heeft 56 procent van de bedrijven al geïnvesteerd in een laadpaal bij de werknemers thuis. Dat is een forse stijging tegenover de 33 procent in 2020-2021 en de 14 procent in 2019.

Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord

Mobiliteitsbudget

Nog een conclusie is dat de bereidheid bij werkgevers groeit om naast de auto andere vervoerwijzen ter beschikking te stellen van werknemers. 30 procent van de bedrijven biedt vandaag al onder een of andere vorm een mobiliteitsbudget aan en 37 procent wil het in de toekomst invoeren.

De fiets komt als eerste alternatief voor of als aanvulling op de auto, gevolgd door maatregelen die thuiswerk bevorderen. Op de derde plaats staat het openbaar vervoer.

Extra: Fietsen naar het werk voldoende gestimuleerd, of niet?

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

6 februari 2023
Anderen bekeken ook