Bedrijfswagen
Vorige

1 van 121

Volgende
Volgend artikel:

Kan mijn werkgever me verplichten om met de wagen naar het werk te komen?

Bedrijfswagen blijft cruciaal in aantrekken werknemers

Bedrijfswagen blijft cruciaal
Niemand zegt ‘nee’ tegen een mooie loonbrief, maar geld is het niet enige dat telt. Zo blijft de bedrijfswagen, volgens zes op de tien werkgevers, een krachtig overtuigingsmiddel om nieuw talent binnen te halen.

Dat het eigenlijke salaris nog altijd het belangrijkste blijft, is geen verrassing. Maar ondanks alle extra voordelen die er vandaag bestaan, denk maar aan maaltijdcheques en winstpremies, blijft de auto koning. Uit een onderzoek van rekruteringsspecialist Robert Half blijkt dat 61 procent van de bazen in ons land een bedrijfswagen als een krachtig overtuigingsmiddel ziet om nieuwe werknemers aan boord te halen.

Dat lijkt niet gelogen te zijn. In een recente poll geeft maar liefst 70 procent van de werknemers aan dat een bedrijfswagen een beslissende factor kan zijn, als ze van job zouden veranderen.

Lees ook: De 10 populairste bedrijfswagens van het moment

Koning auto

Nu het telewerk ingeburgerd is in heel wat bedrijven, denken managers na over het gebruik van die bedrijfswagen. Zo laat 14 procent van de bedrijven hun werknemers die wekelijks minstens één dag naar kantoor komen, de auto houden. Wie niet komt, heeft pech en moet dan kiezen voor meer loon of een ander mobiliteitsbudget.

Ook de klimaatopwarming zet bedrijven aan het denken. Hoe kan het woon-werkverkeer klimaatvriendelijker? En dan komt de elektrische wagen in beeld. “Naar schatting is momenteel zo’n 7 procent van het wagenpark elektrisch. Een paar jaar geleden was dit nog maar 5 procent. Er is dus al een lichte stijging en die zal dankzij de snelle ontwikkeling van elektrische wagens in de toekomst alleen maar sneller gaan”, zegt Jeroen Diels van Robert Half.

Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een onderzoek van Vlerick Business School blijkt dat slechts 15 procent van de bedrijven een laadkaart voor elektrische wagens voorziet, en maar 13 procent investeert in oplaadpunten bij de werknemers thuis.

Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord

Trappend naar het werk

En hoe zit het met de overige mobiliteitsopties? De fiets is volgens Vlerick Business School het tweede populairste vervoersmiddel. 38 procent van de werknemers trapt elektrisch naar het werk, en 34 procent op eigen kracht. Vooral in grote bedrijven is de (lease)fiets goed ingeburgerd.

Minder populair is het kortetermijngebruik van het openbaar vervoer. Er zijn maar weinig bedrijven die vandaag bijvoorbeeld een halfjaarlijks abonnement of dagtickets aanbieden. Terwijl dat juist de toekomst kan zijn. De jongere generatie is meer en meer bezig met duurzaamheid en zij zijn sneller bereid om de wagen in te ruilen voor een klimaatvriendelijker alternatief. Daar moeten bedrijven op anticiperen.

CHECK: Bedrijfswagen laat jongeren koud

(dt/em)

18 oktober 2021
Anderen bekeken ook