Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord
De verdere elektrificatie van het bedrijfswagenpark raakt in een stroomversnelling. Wat zijn de gevolgen voor werknemers, en wat als je geen bedrijfswagen wil?
Dat het eigenlijke salaris nog altijd het belangrijkste blijft, is geen verrassing. Maar ondanks alle extra voordelen die er vandaag bestaan, denk maar aan maaltijdcheques en winstpremies, blijft de auto koning. Uit een onderzoek van rekruteringsspecialist Robert Half blijkt dat 61 procent van de bazen in ons land een bedrijfswagen als een krachtig overtuigingsmiddel ziet om nieuwe werknemers aan boord te halen.
Dat lijkt niet gelogen te zijn. In een recente poll geeft maar liefst 70 procent van de werknemers aan dat een bedrijfswagen een beslissende factor kan zijn, als ze van job zouden veranderen.
Lees ook: De 10 populairste bedrijfswagens van het moment
Nu het telewerk ingeburgerd is in heel wat bedrijven, denken managers na over het gebruik van die bedrijfswagen. Zo laat 14 procent van de bedrijven hun werknemers die wekelijks minstens één dag naar kantoor komen, de auto houden. Wie niet komt, heeft pech en moet dan kiezen voor meer loon of een ander mobiliteitsbudget.
Ook de klimaatopwarming zet bedrijven aan het denken. Hoe kan het woon-werkverkeer klimaatvriendelijker? En dan komt de elektrische wagen in beeld. “Naar schatting is momenteel zo’n 7 procent van het wagenpark elektrisch. Een paar jaar geleden was dit nog maar 5 procent. Er is dus al een lichte stijging en die zal dankzij de snelle ontwikkeling van elektrische wagens in de toekomst alleen maar sneller gaan”, zegt Jeroen Diels van Robert Half.
Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een onderzoek van Vlerick Business School blijkt dat slechts 15 procent van de bedrijven een laadkaart voor elektrische wagens voorziet, en maar 13 procent investeert in oplaadpunten bij de werknemers thuis.
Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord
En hoe zit het met de overige mobiliteitsopties? De fiets is volgens Vlerick Business School het tweede populairste vervoersmiddel. 38 procent van de werknemers trapt elektrisch naar het werk, en 34 procent op eigen kracht. Vooral in grote bedrijven is de (lease)fiets goed ingeburgerd.
Minder populair is het kortetermijngebruik van het openbaar vervoer. Er zijn maar weinig bedrijven die vandaag bijvoorbeeld een halfjaarlijks abonnement of dagtickets aanbieden. Terwijl dat juist de toekomst kan zijn. De jongere generatie is meer en meer bezig met duurzaamheid en zij zijn sneller bereid om de wagen in te ruilen voor een klimaatvriendelijker alternatief. Daar moeten bedrijven op anticiperen.
CHECK: Bedrijfswagen laat jongeren koud
(dt/em)
18 oktober 2021De verdere elektrificatie van het bedrijfswagenpark raakt in een stroomversnelling. Wat zijn de gevolgen voor werknemers, en wat als je geen bedrijfswagen wil?
Je hebt het mobiliteitsbudget enerzijds, het cafetariaplan anderzijds. Wat zijn de voor- en nadelen van beide formules? En wat wordt de impact van telewerken?
De fiets is populairder dan ooit. Niet alleen om in het weekend een tochtje door de velden of langs het kanaal te maken, maar ook om naar kantoor te rijden.
Jobinhoud en locatie zijn de belangrijkste criteria wanneer jongeren een job kiezen. Een bedrijfswagen hoeft blijkbaar niet echt.
Vanaf 1 januari 2021 worden bedrijfswagens duurder… maar ook milieuvriendelijker. Hoe komt dat en wat betekent dit voor jou?
Nog niet zo lang geleden waren de Belgen verknocht aan dieselwagens, maar die tijden lijken ver achter ons te liggen...
Steeds vaker houden bedrijven bij het samenstellen van hun wagenpark rekening met de milieuvriendelijkheid. Maar wat is de groenste bedrijfswagen?
In België heb je als werknemer op zijn minst recht op het wettelijke minimumloon. Hoeveel bedraagt dat?
Wie zich thuis eenzaam voelt, kan z'n laptop meenemen naar een coworking space. Maar waarom nodig je niet wat vrienden uit om samen thuis te werken?