Toenemende focus op welzijn van medewerkers
Bijna pal op de Frans-Belgische grens werkt houtspecialist Decospan een nieuwe fabriek af. Opvallend is de aandacht voor het welzijn van medewerkers.
“Het well-beingbeleid is één van de strategische prioriteiten van AXA”, vertelt well-beingconsultant Guido Blyaert. “Stress is niet erg, je hebt het zelfs nodig om resultaten te behalen. Maar komt er na een stresspiek geen ontspannend dal, dan spreek je van toxische stress.”
“Wij leggen heel sterk de nadruk op preventie. Samen met professor Elke Van Hoof maakten we een boekje over stress en burn-out. Medewerkers vinden daarin achtergrondinfo en praktische tips. Met testen kunnen ze hun risico op burn-out, signalen van perfectionisme of hun herstelbehoefte meten. In e-learnings bieden we technieken aan om met stress om te gaan, zoals yoga of mindfulness. Managers leren we om medewerkers met stress of angst bij te staan. Iedere AXA-medewerker kan jaarlijks minstens zes gratis sessies volgen bij een externe psycholoog.”
“Als well-beingconsultants willen we in de eerste plaats luisteren”, gaat Guido verder. “Medewerkers die het lastig hebben, willen hun verhaal doen en erkenning krijgen voor hun probleem. Bij ons kunnen ze op empathie rekenen, al blijven we altijd neutraal. Wij stimuleren medewerkers om zelf een oplossing te zoeken. Dat doen we door hen te informeren over de beschikbare ondersteuning. Op sommige zaken hebben ze geen invloed. Daarom helpen we hen om te focussen op de dingen die ze wél kunnen veranderen.”
“Door mentale en fysieke klachten moest ik thuisblijven”, getuigt een AXA-medewerker. “Ik ontdekte het grote aanbod van onze HR-dienst spijtig genoeg pas toen het te laat was. Al die tijd was ik zo gefocust op mijn werk, dat ik er geen oog voor had. ‘Wow, fantastisch’, dacht ik toen ik het aanbod voor het eerst zag.”
“Ik hoop dat ik vroeg of laat weer aan de slag kan, op een manier die haalbaar voor me is. Ik focus nu vooral op mijn herstel. Intussen maak ik graag gebruik van de ondersteuning om er weer bovenop te geraken. Denk maar aan advies van een ergocoach, gratis sessies bij een psycholoog en regelmatig contact met mijn leidinggevende en de well-beingconsultant.”
“Ons aanbod is te weinig bekend”, beaamt Guido als hij dit verhaal hoort. “Daarom werken we eraan om het voor elke medewerker gemakkelijker vindbaar te maken, bijvoorbeeld via e-learnings. Intussen spelen we voortdurend in op de actualiteit. Zo lanceerden we tijdens de coronacrisis verschillende vormingen rond telewerken. Wij passen ons constant aan volgens de noden van onze klanten, de medewerkers van AXA.”
(Matthias Van Milders) - Bron: Go for happy! Magazine
24 juni 2021Bijna pal op de Frans-Belgische grens werkt houtspecialist Decospan een nieuwe fabriek af. Opvallend is de aandacht voor het welzijn van medewerkers.
Sinds 1 april 2019 kunnen werknemers die nog geen of weinig bijkomend pensioen opbouwen via hun werkgever, zelf een stukje loon opzijzetten via het VAPW.
Welzijn op het werk gaat over heel wat. Bright Plus vertaalde het in een allround high five-beleid.
“Mede door corona beseffen we meer dan ooit hoe kwetsbaar we zijn”, oppert Ann De Bisschop, auteur van het boek ‘Wellbeing = winst’.
Met 26.000 medewerkers is bpost een toegankelijke werkgever voor héél diverse profielen.
Aandacht voor de wettelijke aspecten van telewerk is er al. “Maar wie thuiswerk structureel invoert, moet ook aan het welzijn van medewerkers denken.”
Schrik hebben voor het onbekende is een heel menselijke reactie. Met enkele kleine ingrepen maak je van de bijhorende stress snel komaf.
Dacht je dat een weekend genoeg was om te bekomen van je werk? Fout. Je hebt een aantal dagen nodig om je te kunnen ontspannen. En 2 is niet genoeg.
De fiets rukt op in het loonpakket van veel medewerkers. En dan zijn er ook nog fietsvergoedingen. Die zijn intussen zelfs verplicht.