Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1074

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Mede mogelijk gemaakt door: AXA BELGIUM

AXA en well-being “Wij bieden in de eerste plaats een luisterend oor”

Wellbeing-AXA-04
Guido Blyaert, well-beingconsultant bij AXA, samen met zijn team
AXA neemt heel wat initiatieven voor het welzijn van haar medewerkers. Het welzijnsbeleid is een evenwichtsoefening, want naast de individuele noden van elke medewerker zijn er ook de doelstellingen van het bedrijf. Een team van drie well-beingconsultants bewaakt dat evenwicht.

“Het well-beingbeleid is één van de strategische prioriteiten van AXA”, vertelt well-beingconsultant Guido Blyaert. “Stress is niet erg, je hebt het zelfs nodig om resultaten te behalen. Maar komt er na een stresspiek geen ontspannend dal, dan spreek je van toxische stress.”

“Wij leggen heel sterk de nadruk op preventie. Samen met professor Elke Van Hoof maakten we een boekje over stress en burn-out. Medewerkers vinden daarin achtergrondinfo en praktische tips. Met testen kunnen ze hun risico op burn-out, signalen van perfectionisme of hun herstelbehoefte meten. In e-learnings bieden we technieken aan om met stress om te gaan, zoals yoga of mindfulness. Managers leren we om medewerkers met stress of angst bij te staan. Iedere AXA-medewerker kan jaarlijks minstens zes gratis sessies volgen bij een externe psycholoog.”

Empathie

“Als well-beingconsultants willen we in de eerste plaats luisteren”, gaat Guido verder. “Medewerkers die het lastig hebben, willen hun verhaal doen en erkenning krijgen voor hun probleem. Bij ons kunnen ze op empathie rekenen, al blijven we altijd neutraal. Wij stimuleren medewerkers om zelf een oplossing te zoeken. Dat doen we door hen te informeren over de beschikbare ondersteuning. Op sommige zaken hebben ze geen invloed. Daarom helpen we hen om te focussen op de dingen die ze wél kunnen veranderen.”

Ondersteuning

“Door mentale en fysieke klachten moest ik thuisblijven”, getuigt een AXA-medewerker. “Ik ontdekte het grote aanbod van onze HR-dienst spijtig genoeg pas toen het te laat was. Al die tijd was ik zo gefocust op mijn werk, dat ik er geen oog voor had. ‘Wow, fantastisch’, dacht ik toen ik het aanbod voor het eerst zag.”

“Ik hoop dat ik vroeg of laat weer aan de slag kan, op een manier die haalbaar voor me is. Ik focus nu vooral op mijn herstel. Intussen maak ik graag gebruik van de ondersteuning om er weer bovenop te geraken. Denk maar aan advies van een ergocoach, gratis sessies bij een psycholoog en regelmatig contact met mijn leidinggevende en de well-beingconsultant.”

Gemakkelijker vindbaar

“Ons aanbod is te weinig bekend”, beaamt Guido als hij dit verhaal hoort. “Daarom werken we eraan om het voor elke medewerker gemakkelijker vindbaar te maken, bijvoorbeeld via e-learnings. Intussen spelen we voortdurend in op de actualiteit. Zo lanceerden we tijdens de coronacrisis verschillende vormingen rond telewerken. Wij passen ons constant aan volgens de noden van onze klanten, de medewerkers van AXA.”

(Matthias Van Milders) - Bron: Go for happy! Magazine

24 juni 2021
goForHappy

Stuur mij Go for happy tips over groei en wellbeing

Anderen bekeken ook