‘De automobiel heeft nog toekomst in België’
Na de overname van VW Vorst stond Audi Brussel voor een grote uitdaging: een productieve fabriek in de steigers zetten met een aantrekkelijk werkgeversimago
De technologische ontwikkelingen in de auto-industrie gaan hard. De auto wordt meer en meer een computer op wielen en de opmars van elektrische voertuigen is niet meer te stuiten. Dat vergt ook van de autotechnicus een hele aanpassing. Naast een aantal nieuwe vaardigheden die hij onder de knie moet hebben, moet hij of zij zich ook continu blijven ontwikkelen.
Dat ervaart ook Kamiel Segers, werkplaatsleider bij Nissan Beerens in Aartselaar en een van de twee autotechnici die zich bij de verdeler hebben gespecialiseerd in de Nissan Leaf, de allereerste volledig elektrische gezinswagen waarmee Nissan zes jaar geleden op de markt kwam. “Als pionier was het toen zeker niet evident. Het betekende een hele aanpassing omdat het een heel andere manier van werken en denken is. Bij een wagen met een conventionele verbrandingsmotor heb je de klassieke onderhoudshandelingen zoals bijvoorbeeld de olie verversen. Een elektrische wagen heeft buiten een jaarlijkse check-up van de batterij weinig onderhoud nodig. Het gaat meer om diagnosticeren zoals het maken van print-outs van de batterij om de status van de batterij en de prestaties op te volgen”, vertelt hij.
Dat betekent dat de automonteur niet meer wegkomt met alleen mechanische kennis, maar tevens moet weten hoe computers werken. Hij of zij moet in staat zijn om de grote hoeveelheid gegevens die via het computersysteem beschikbaar is te interpreteren en om te diagnosticeren en kalibreren met behulp van software.
“Belangrijkste van al is de veiligheid. Omdat je werkt met hoogspanning, onder 400 Volt, is die prioritair. Zeker dat vraagt een heel andere manier van werken en denken dan een autotechnicus vandaag gewoon is. Er is geregeld ook bijscholing nodig. De autotechnicus van de toekomst zal zich continu moeten blijven ontwikkelen. Uiteraard worden er vanuit de dealers zelf trainingen georganiseerd, maar die zijn vooral merkspecifiek gericht. Voor het aantrekken van nieuwe krachten is het dus zeker nuttig dat er al in het onderwijs een opleiding wordt georganiseerd zodat kandidaten toch al een algemene opleiding op het vlak van elektrische en hybride voertuigen hebben genoten”, meent Segers.
“Want elektrische voertuigen zijn een evolutie zijn die niet meer te stoppen is, waardoor de vraag alleen maar groter zal worden. Terwijl we bij de sollicitanten van nu vaststellen dat niemand die bagage al heeft.”
“Met dit zevende arbeidsmarktgericht jaar spelen we daar op in. De leerlingen krijgen de nodige theorie, maar zullen de helft van de tijd ook stage lopen in verschillende gerenommeerde autobedrijven”, zegt gedeputeerde voor Onderwijs Inga Verhaert. “Uiteraard is het voor een opleiding als deze ook erg belangrijk om over het nodige hoogtechnologische en aangepaste didactische materieel te kunnen beschikken. Met nog een splinternieuwe elektrische Nissan Leaf erbij kunnen de leerlingen in PTS Boom de theorie aan de praktijk toetsen met twee elektrische wagens en een hybride voertuig. Ook de leerkrachten zijn hier allemaal speciaal voor gevormd.”
“De opleiding biedt plaats aan maximum twaalf leerlingen. Momenteel zijn er reeds zes inschrijvingen. Er zijn dus nog enkele plaatsjes vrij, maar geïnteresseerden kunnen zich best haasten”, geeft de gedeputeerde nog mee. “Want we geloven rotsvast in de opleiding en verwachten dat het een schot in de roos wordt.”
(br) - Foto: (br)
1 september 2017Na de overname van VW Vorst stond Audi Brussel voor een grote uitdaging: een productieve fabriek in de steigers zetten met een aantrekkelijk werkgeversimago
Om glimmende bolides aan de man te brengen, moet je uit het goede hout gesneden zijn. Rad van tong, groot inlevingsvermogen, goed voorkomen...
In zijn boek ‘Het dieselschandaal’ beschrijft Jack Ewing de turbulente periode die autofabrikant Volkswagen recent doormaakte.
Stephen werkt als interventietechnieker bij Fluvius. Hij getuigt over de vele kansen, de variatie en de voldoening die hij uit zijn job haalt.
Stel, je solliciteert voor een job. Hoelang moet je dan wachten voor de betreffende werkgever een beslissing neemt?
Diversiteit op het werk is een meerwaarde. Maar het kan ook uitdagend zijn om om te gaan met cultuurverschillen onder collega’s. Lees je in met deze tips!
Goed nieuws voor de twijfelaars onder ons die moeilijk een beslissing kunnen of durven nemen: besluiteloosheid heeft voordelen en het kan je slimmer maken!
Sinds eind 2022 kunnen werknemers ervoor kiezen hun vijfdaagse werkweek in te korten tot 4 dagen. Maar nu blijkt dat de nieuwe regeling nauwelijks aanslaat...
Is opstaan het moeilijkste moment van de dag? En geraak je ’s avonds maar niet in bed? Dan ben je zeker geen ochtendmens. Deze 13 tips kunnen je helpen.