Je mening zeggen tegen de baas: de do's en don'ts
Het laatste wat je wil is je overste tegen je in het harnas jagen. Maar toch. Af en toe loont het om op te komen voor je eigen overtuiging.
“Het valt me steeds vaker op dat dominante, agressieve, niet erg sociale dames, dikwijls ‘assertief’ genoemd worden”, vertelt Sandra Planjer, die mensen coacht om steviger in hun schoenen te staan. “Assertiviteit en agressiviteit worden vaak over dezelfde kam geschoren, maar er is een groot verschil tussen beide. Assertiviteit is geen softe versie van agressief of dominant gedrag. Sterker nog: het is zéér verschillend. Het grootste verschil tussen assertief en agressief gedrag is of we wel of niet rekening houden met de ander. Agressieve mensen houden geen rekening met hoe de boodschap zal overkomen. Meer nog: het zal ze worst wezen, ze willen dat hun boodschap luid en duidelijk overkomt."
“Assertieve mensen houden echter wél rekening met de ander. Ze maken beter persoonlijk contact. Ze hebben begrip voor de ander en denken mee. In dat begrip hebben voor de ander en meedenken met de ander, schuilt dan wel meteen de grootste valkuil. Dat kan er namelijk voor zorgen dat we onze eigen grenzen en behoeftes aan de kant schuiven. Omdat we de ander niet willen kwetsen, of misschien zelfs willen helpen. En dat kan leiden tot schuldgevoelens of stress als je nee zegt, je verantwoordelijk voelen, … We vinden het dikwijls lastig om onze egoïstische eigenbelangen voorop te stellen. En we vinden het nog lastiger om de ander dat te vertellen. Dat vertellen wordt makkelijker als je handvatten hebt voor assertieve communicatie”, aldus coach Sandra Planjer van Plan trainingen.
Word assertiever in 5 stappen
Het komt tientallen keren per dag voor dat mensen iets aan je vragen of je een verzoek doet aan iemand anders. Sommige mensen vinden het moeilijk 'nee' te zeggen. Herken jij je hierin? Ben je geneigd om altijd met ‘ja’ te reageren op een verzoek? Krijg je liever je eigen werk niet af, dan 'nee' te zeggen tegen een collega?
Dan loop je het risico meer hooi op je vork te nemen dan goed voor je is. Draai niet om de hete brij heen: spreek met korte woorden en zinnen, en spreek vanuit de ik-vorm. Zeg bijvoorbeeld niet: "Goh nu ja, ik heb eigenlijk, misschien, niet zo heel veel zin" maar: "Ik heb geen zin".
Soms doet iemand anders iets wat je niet prettig vindt. De persoon gaat over je grenzen. Of heeft kritiek op jou of je functioneren. Wat doe je dan? Boos worden? Terugschrikken?
Veel mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam, maar hebben moeite om hun grenzen aan te geven. Ze houden niet van conflicten en leggen vaak het probleem bij henzelf: “Zou het toch aan mij liggen?”
Draai de situatie om:
Als je deze vragen met ja beantwoordt, dan kan je er gerust van zijn dat je bezwaar kan maken en ‘stop’ kan zeggen: je hebt het nu immers van meerdere kanten bekeken.
Zeg bijvoorbeeld nooit "Ik kan vandaag niet" als je gewoon geen zin hebt. De andere persoon kan dat heel letterlijk opvatten en vragen of je dan morgen kan, of overmorgen? Volgende week dan? En zo ontstaat wederzijdse irritatie. Hou het dus open en simpel. Maar toon ook oprecht begrip voor de ander.
Als je ergens een mening over hebt of kritiek hebt op werk van een ander, vraagt het verwoorden daarvan enige tactiek. Het is belangrijk om de kans op een conflict te beperken.
Stel, je vindt dat de ander fouten heeft gemaakt in zijn werk, of iemand heeft jou gevraagd een plan of tekst te bekijken en van commentaar te voorzien. Of misschien wil je duidelijk maken wat jouw standpunt is, al is het alleen maar om aan te geven dat je het ergens mee eens bent.
Let dan op de volgende basisregels:
Het is nooit gemakkelijk om kritiek te horen. Of het nu terecht is of onterecht. Of het nu is op je gedrag, je functioneren of de dingen die je hebt gemaakt. Hoe kan je daar assertief mee omgaan?
Hieronder wat vuistregels:
(mr) – Bron: Express.be, met dank aan Sandra Planjer voor de tips
22 augustus 2013Het laatste wat je wil is je overste tegen je in het harnas jagen. Maar toch. Af en toe loont het om op te komen voor je eigen overtuiging.
Zijn jonge werknemers te assertief? Jobat polste bij 1.500 starters wat ze nu echt vinden van hun job, hun collega’s, hun baas.
Je hoort het vaak beweren: “ik durf geen ‘nee’ zeggen”. Nochtans zeg je beter gewoon 'ja', zij het niet altijd, natuurlijk. Wanneer wel, wanneer niet?
“Gebruik de ik-vorm als je spreekt. Het maakt je uitspraken geloofwaardiger en jezelf sympathieker” (Carola Van Dijk, psychologe)
ADHD kan voor lastige situaties zorgen, vooral op het werk. Hoe je daarmee omgaat? Daar vertellen we je hier meer over.
Hoeveel kan je sparen voor je 65ste? En wat hou je over op het einde van de rit?
Je dagen achter de computer slijten, kan gezondheidsproblemen met zich meebrengen. 5 tips om dat te voorkomen.
Na een lange werkdag plof je in je bed, maar lig je nog een hele nacht te piekeren over je werk… Hoe zorg je ervoor dat je ‘s nachts kunt deconnecteren?
Sporten is niet alleen gezond, het kan je met wat geluk ook stinkend rijk maken. Dit zijn volgens Forbes momenteel de 10 best betaalde sportvrouwen.