Corona krijgt bedrijfswagen niet klein
De bedrijfswagen zal ook na de coronapandemie een belangrijke extralegale manier van verlonen blijven in heel wat bedrijven.
Aquafin gelooft in CNG (compressed natural gas of samengeperst aardgas) als milieuvriendelijke brandstof en heeft vandaag al 185 CNG-wagens. De medewerkers tanken voortaan groen gas (of biomethaan) van eigen makelij. Niet rechtstreeks, maar wel dankzij de groengascertificaten die Aquafin ontvangt voor zijn productie van groen gas uit slib. Die productie gebeurt in de rioolwaterzuiveringsinstallatie van Antwerpen-Zuid.
“We haalden al ruw biogas uit ons slib”, vertelt Christel Van Moer, projectmanager innovatie bij Aquafin. “Tot nu toe hebben we dat gas altijd naar een gasmotor gestuurd die het omzet in groene stroom en groene warmte. Die gasmotor zat aan het einde van zijn levensduur. In plaats van hem te vervangen, plaatsten we een biomethaaninstallatie omdat deze oplossing duurzamer en rendabeler is.”
Christel Van Moer verduidelijkt het complexe proces: “In het zuiveringsproces voeden micro-organismen zich met vuildeeltjes uit het afvalwater en zorgen ze ervoor dat het slib aangroeit. Het overtollige slib wordt vergist in een gistingstank, een proces waarbij ruw biogas ontstaat. In de biomethaaninstallatie wordt het ruw biogas eerst gedroogd, gezuiverd in actieve koolfilters en op druk gebracht."
"Nadien volgt een membraanfiltratie die in meerdere trappen het pure biomethaan en de aanwezige CO2 van elkaar scheidt. Dan volgt een kwaliteitscontrole om te zien of het methaan voldoet aan de criteria van netbeheerder Fluvius om het te mogen injecteren op het aardgasnet. Vervolgens gaat het gezuiverde gas naar de injectie-unit van Fluvius, dat zelf een tweede controle doet, het gas op de juiste druk brengt en voor de veiligheid geur toevoegt.”
Het is de eerste keer in Vlaanderen dat groen gas uit afvalwater op het aardgasnet geïnjecteerd wordt. Hiervoor krijgt Aquafin groengascertificaten. “Die gebruiken we deels voor de brandstof van onze CNG-wagens. Het overige gas met groengascertificaten verkopen we en komt vooral terecht bij bedrijven die zich engageren om 100 procent hernieuwbare energie te gebruiken”, zegt Christel Van Moer.
Aquafin bekijkt momenteel waar het nog meer groen gas kan produceren. “Volgend voorjaar beslissen we bij welke andere zuiveringsinstallaties we deze techniek nog zullen toepassen”, aldus Christel Van Moer. Dat groen gas toekomstpotentieel heeft, is nu al duidelijk.
“Met groen gas brengen we meer variatie in het aanbod van groene energie. Op piekmomenten met veel wind en zon is er een overaanbod van groene stroom. Groen gas kan daarentegen altijd gebufferd worden in het gasnetwerk. Er is vandaag nog heel weinig groen gas beschikbaar in België. Aquafin kan een belangrijke rol spelen in deze markt, want niet iedereen heeft zoveel mogelijkheden om groen gas te produceren. De vraag naar groen gas zal alleen maar stijgen en wij zijn er klaar voor.”
(Robin Van den Bogaert) - Bron: Go for happy Magazine
9 november 2021De bedrijfswagen zal ook na de coronapandemie een belangrijke extralegale manier van verlonen blijven in heel wat bedrijven.
Niemand zegt nee tegen een mooie loonbrief, maar geld is het niet enige dat telt. De bedrijfswagen blijft een overtuigingsmiddel om talent binnen te halen.
Steeds vaker houden bedrijven bij het samenstellen van hun wagenpark rekening met de milieuvriendelijkheid. Maar wat is de groenste bedrijfswagen?
Elke stap maakt een verschil. De wereld (een beetje) beter maken, kun je even goed doen met je bedrijf of je collega’s.
Tot pakweg drie jaar geleden was een fiets leasen via het werk nog uitzonderlijk. Vandaag kiezen veel werknemers ervoor.
Aki Jungbluth is waterexpert bij waterzuiveraar Aquafin. Die job is niet alleen onbekend en nieuw, maar ook brandend actueel.
Waarom zou je de hele tijd achter de schoolbanken zitten als je ook in de praktijk kunt leren? Dat moet Robin Vanhee gedacht hebben...
Stress: de ene kan er goed mee overweg, de andere net iets minder. Deze 8 tips helpen je om jezelf beter te wapenen!
Geert startte bij Stork als meewerkende technieker en groeide door tot Projectingenieur. Dat realiseerde hij met de ondersteuning op maat van Stork.