Zo leer je constructief feedback geven én ontvangen
Wie niet constructief met feedback of kritiek weet om te gaan, kan nooit beter worden. Dat is een sterke uitspraak, waar veel waarheid in zit.
"Haast alle sollicitanten hebben al meegemaakt dat ze vergeefs zitten te wachten op een antwoord van de werkgever waar ze hun kans gewaagd hebben", vertelt Helge Moureau van Robert Half in Hasselt. "Dit gebeurt vooral in de eerste fase, waarbij de schriftelijke sollicitatie onbeantwoord blijft. Maar ook na de volgende rondes blijft het regelmatig windstil en zijn de sollicitanten in het ongewisse over de vorderingen van de procedure.”
“Hebben ze het uiteindelijk niet gehaald, willen de kandidaten graag weten waarom er voor anderen werd geopteerd, vooral omdat ze de feedback als leerzaam ervaren. Maar liefst 83,5 procent van de ondervraagden zegt opgetogen te zijn met opbouwende kritiek. Ze beschouwen het als een belangrijk instrument om bij een volgende poging beter te doen."
Maar die feedback blijft heel vaak uit. "De cijfers tonen aan dat één op vijf sollicitanten (dus 20%) ooit al eens tevergeefs heeft gewacht op feedback na een sollicitatiegesprek", aldus Helge Moureau.
"Dat is behoorlijk veel aangezien het toch een vergevorderd stadium in de procedure is. Van degenen die wel feedback kregen, blijkt dat slechts bij 14 procent de commentaar gericht en gepersonaliseerd was. De overige 86 procent moet het dus stellen met heel algemene, nietszeggende standaardantwoorden. Zelfs sollicitanten die een volledig sollicitatieproces doorliepen, hadden in een kwart van de gevallen het raden naar de reden waarom ze uiteindelijk toch niet geselecteerd werden."
Een gemiste kans, vindt Robert Half. "We weten dat sollicitanten doorgaans blij zijn als ze een persoonlijke toelichting krijgen over hun kandidatuur", legt Helge Moureau uit. "Ze vinden het waardevol en leerzaam, ook al zijn ze het niet met alles eens. De werkgevers die de moeite doen om hun argumenten door te geven, mogen op sympathie rekenen. Dit in tegenstelling tot wie in gebreke blijft.”
“De negatieve ervaringen worden makkelijk doorverteld, bijvoorbeeld via sociale media. Ongeveer de helft van de respondenten in ons onderzoek zegt dat te doen. Enorm slecht nieuws dus voor het imago en de employer branding van de werkgever. En dat maakt hun zoektocht in de war for talent er niet eenvoudiger op. Het structureel organiseren van persoonlijke feedback is dus een win-winsituatie waar best veel aandacht naartoe mag gaan."
(kme) - Foto: (HBvL)
10 juli 2018Wie niet constructief met feedback of kritiek weet om te gaan, kan nooit beter worden. Dat is een sterke uitspraak, waar veel waarheid in zit.
Wat kan je nu ondernemen als je geen antwoord krijgt op een sollicitatiebrief? En wat als je discriminatie vermoedt?
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich goed in hun vel voelen en de kans op een burn-out ontlopen? SAS ontwikkelde hiervoor een reeks programma’s.
Je hebt zo je best gedaan om een project af te werken voor de deadline en dan gooit je baas het rapport op je bureau met de woorden: “Dit trekt op niks!”
Soms zitten mensen niet op de juiste plaats. Een typisch voorbeeld daarvan is de baas die bovenaan de ladder staat, maar niet capabel is. Klinkt bekend?
Niet iedereen wil jaren op de schoolbanken te spenderen en dat is maar goed ook. Er zijn genoeg jobs met een hoog salaris waar geen diploma voor nodig is...
Nachtarbeid is in principe verboden. Concreet mogen werknemers die onder de arbeidsduurreglementering vallen niet werken tussen 20u en 6u.
24+, het customer care center van KBC, zet volop in op ‘moments that matter’. Van karaoke tot check-ins.
Wat je functie ook is, binnen Zorggroep UPC Duffel wordt je mening serieus genomen. Dat merken verpleegkundige Allen en sociotherapeut Katrien elke dag.