Het landschapskantoor is dood, leve de businessclub
Het landschapskantoor brengt nadelen met zich mee: constante prikkels en storende, luidruchtige telefoongesprekken. Toch verdwijnt het niet.
Multifunctioneel gebruik van ruimtes is in het onderwijs al langer gemeengoed. Scholen zetten zowel buiten als tijdens de schooluren steeds meer hun deuren open voor de plaatselijke scoutsclub, leesgroep of buurtbewoners. Want waarom die gigantische feestzaal of dat mooi parkje te midden van de school tijdens het weekend laten verstoffen?
Ook in de bedrijfswereld worden vergaderruimtes en -lokalen al eens op een alternatieve manier gebruikt. Een mooi voorbeeld is Bel&Bo in Deerlijk. Daar is een vergaderruimte omgebouwd tot expositiezaal voor kunstwerken. De CEO blijkt er zodanig gek van kunst dat hij zijn passie integreerde in de werkvloer.
Een ander voorbeeld uit dezelfde provincie is het Kortrijkse IT-consultancybedrijf Savaco. Dat is sinds kort het thuis voor het al even West-Vlaamse kamerorkest Musamis. Na de uren mag de twintigkoppige vriendengroep de grote vergaderruimte gebruiken om er hun partituren onder de knie te krijgen. "Om eerlijk te zijn hebben we niet gezocht naar een alternatief", lacht Sigrid Van Belle, cellist én HR-manager bij Savaco.
"Ik rapporteer rechtstreeks aan Carl Sabbe, een van de gedelegeerd bestuurders, en hij was al langer op de hoogte van onze plannen om een muziekensemble uit de grond te stampen. Na een meeting polste hij naar onze vorderingen en begon ik mijn strategisch charmeoffensief", grapt ze. "Carl was eigenlijk meteen gewonnen voor het idee. Hij stemde er zonder twijfelen in toe om de grote vergaderruimte na de uren als repetitieruimte te gebruiken. Een luxe waar we heel dankbaar voor zijn, want probeer maar eens een tof, betaalbaar en vlot te bereiken repetitielokaal te vinden. Een geweldige boost voor onze groep!"
Voor Musamis dus geen koude kerk of turnzaal met slechte akoestiek en onbestaande verwarming. "Het vergaderlokaal is echt op onze maat gemaakt, met ruimte voor uitbreiding. En dat hebben wij nodig, want onze groep van twintig plannen we op termijn uit te breiden", zegt Van Belle enthousiast. En ook voor Savaco is de samenwerking een pluspunt. "Mond-aan-mondreclame is de beste reclame. Dus ook voor Savaco is dit onrechtstreeks een goeie zaak." Voor andere verenigingen of organisaties zal het iets moeilijker zijn om er voet aan wal te krijgen. "Aangezien ik nauw verbonden ben met het bedrijf, zorg ik er ook voor dat alle veiligheidsmaatregelen nageleefd worden en de zaal er altijd netjes bij ligt. Bij andere verenigingen zou het uiteraard moeilijker zijn om meteen zo'n vertrouwensband te hebben."
Musamis is ondertussen vastberaden om een vaste waarde te worden in de plaatselijke muziekscène. "Aangezien we ons eerste concert meteen onvergetelijk willen maken, hebben we er net wat meer repetitietijd voor uitgetrokken. Onze vuurdoop ligt vast op 18 maart 2018, om 11 uur in de Sint-Michielskerk in Kortrijk."
(sp)
14 oktober 2017Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het landschapskantoor brengt nadelen met zich mee: constante prikkels en storende, luidruchtige telefoongesprekken. Toch verdwijnt het niet.
Bedrijven zetten steeds meer in op groene kantoren en een kleinere ecologische voetafdruk. Dit kantoor in Japan gaat daar nog een stapje verder in.
Is het een café? Een kantoor? Nee, het is Bar d’Office: een plek – mét wifi, printer en vergaderruimte – waar iedereen naar believen kan komen werken.
Steeds meer mensen werken niet zozeer in hun hoofdkantoor. Ze zijn ook niet thuis aan de slag, maar in een co-workingruimte.
Thuiswerken kan handig zijn, maar heeft ook nadelen. Waarom dan niet gaan werken in een koffiebar, bibliotheek of op een coworking plek?
De sector van bank en verzekeringen is de sector waar het geld zit. Maar vertaalt zich dat ook in riante lonen voor wie hierin aan de slag is?
Soms zitten mensen niet op de juiste plaats. Een typisch voorbeeld daarvan is de baas die bovenaan de ladder staat, maar niet capabel is. Klinkt bekend?
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Van alle werknemers in ons land heeft zowat 36 procent af te rekenen met werkstressklachten.