5 onwaarheden bij je zoektocht naar een job
Alexa Shoen geeft graag tips om elke (jonge) werkzoekende wegwijs te maken in de jungle van de 21e-eeuwse arbeidsmarkt...
Voor bedrijven primeren de persoonlijkheid en de persoonlijke kwaliteiten van pas afgestudeerden boven de harde technische competenties. De belangrijkste dingen die een pas afgestudeerde moet kunnen: zich goed kunnen voorstellen in een sollicitatiegesprek, zijn motivatie kunnen toelichten, zijn cv degelijk kunnen opstellen, … Dat blijkt uit een onderzoek van het Franse l'Institut Trendence, dat de marktwaarde van afgestudeerden overal ter wereld heeft gemeten.
Rekruteerders geven in het onderzoek aan dat ze zich niet enkel willen bezighouden met het opleiden van de afgestudeerden en het verbeteren van hun technische kwaliteiten. Het zijn de technische én sociale capaciteiten die iemand doen slagen in het professioneel leven. De belangrijkste kwaliteiten op lange termijn zijn volgens de rekruteerders: aanpassingsvermogen, communicatievaardigheden en kunnen werken in teamverband.
Allemaal goed en wel, maar met het hoge werkloosheidscijfer hebben werkgevers veel goede kandidaten om uit te kiezen. Hoe haal je die job dan in godsnaam binnen?
Iemand die al 5 of 10 jaar werkt, heeft doorgaans een aanzienlijk netwerk waar hij of zij op kan bouwen. Jij als starter hebt dat natuurlijk niet. Toch heb je waarschijnlijk wel een ander netwerk dat je kan helpen: je eigen omgeving en je sociale netwerk.
Onderschat nooit de kracht van een aanbeveling, en wie kan je beter aanbevelen dan mensen die je goed kennen? Speel die aanbeveling uit op je LinkedIn-profiel of je blog, en natuurlijk op je cv en motivatiebrief.
Wees dan ook niet bang om iets te vragen. Als je niets vraagt, kan je niets krijgen. Je moet geen schrik hebben om te opdringerig over te komen, zo werkt het nu eenmaal: door duidelijk te zeggen wat je wil of zoekt, creëer je professionele kansen. Maak kenbaar in je omgeving dat je werk zoekt. Zeg tegen vrienden, kennissen en oud-studiegenoten die al een tijd aan de slag zijn dat je een duwtje in de rug kan gebruiken. Post ook regelmatig zaken op sociale media over je vakgebied.
“Dat is belangrijk”, vertelt loopbaancoach Aaltje Vincent op Intermediair.nl. “Recruiters houden mensen vaak eerst een tijdje in de gaten op sociale media en voegen alle professionals die ze interessant vinden toe aan hun netwerk. Op het juiste moment slaat de recruiter toe.”
Lees ook: 7 tips om meer uit je netwerk te halen, online én in het echt
Als niemand bereid is om je werkervaring te laten opdoen, dan is het tijd om het zelf af te gaan dwingen. Onderzoek je eigen competenties, bijvoorbeeld met testen over je loopbaan, salaris, IQ en talenkennis.
Vrijwilligerswerk is ook een uitstekende optie die je waarde op de arbeidsmarkt aanzienlijk doet stijgen. Daarbij hebben we het natuurlijk niet over nobele initiatieven zoals het helpen bij de zorg voor bejaarden (tenzij je op zoek bent naar een job in de zorg uiteraard), maar over specifieke functies binnen je vakgebied die je vrijwillig voor een organisatie uitoefent.
Zet je in de plaats van het bedrijf waar je solliciteert, en zorg dat je dingen vertelt die daar bij aansluiten. Focus op wat jij kan betekenen voor hen. Werkgevers zullen blij verrast zijn wanneer jij hen vertelt wat jij voor hen en hun bedrijf kan doen, in plaats van te vragen wat zij voor jou kunnen betekenen. Dat vergt natuurlijk enige voorbereiding over wat het bedrijf doet. Is het een externe rekruteerder of kom je voor de hr-manager of je toekomstige baas te zitten? Als je dat op voorhand weet, kan je je verhaal daaraan aanpassen en maak je een veel betere indruk.
Speel je persoonlijkheid daarom uit. Kennis is natuurlijk belangrijk, maar het draait in de toekomst veel meer om ons gedrag en persoonlijkheid. Wat voeg ik als mens toe aan een product of dienst? Hoe kan je meerwaarde bieden voor je baas en het bedrijf? Waarin onderscheid jij je van andere schoolverlaters?
Laat zien dat je je huiswerk gemaakt hebt, en iets opgezocht hebt over het bedrijf. Stel intelligente vragen. Praat over de kernwaarden van het bedrijf en over de bedrijfscultuur.
Check: Bereid je voor op het sollicitatiegesprek (e-gids)
In deze tijd van economische onzekerheid zullen bedrijven minder snel geneigd zijn een gok te nemen. Helaas valt een starter aanwerven voor veel bedrijven onder die noemer. Je kan jezelf dus aantrekkelijker maken door dat risico weg te nemen en jezelf aan te bieden voor een stage. Het uitoefenen van een volwaardige functie binnen het bedrijf met minimale of zelfs geen vergoeding, daar zeggen veel bedrijven geen nee tegen.
Kies een bedrijf dat aansluit bij je vakgebied: zo kan je ervaring opdoen en misschien krijg je na je stage wel een job aangeboden. Of in het ‘slechtste’ geval levert dat bedrijf een referentie op die je kan gebruiken bij het solliciteren. Aarzel niet om naar een aanbeveling te vragen op het einde van je stage!
Veel rekruteerders geven in het onderzoek van het Franse l'Institut Trendence aan dat ze appreciëren dat de jongeren stages hebben gelopen en ervaring hebben in werken in teamverband.
Je kan proberen om werk te vinden door vanuit je luie stoel de hele dag vacatures aan te klikken en op leuke jobs te reageren. Op zich een prima strategie, maar vergeet niet dat 99% van de werkzoekenden diezelfde strategie toepast. Wees dus wat meer proactief.
Pak af en toe een vacature uit de krant (een redelijk vergeten medium voor de nieuwe generatie), bezoek zo veel mogelijk carrièregerichte evenementen waar je rechtstreeks in contact komt met rekruteerders. Dat face-to-facecontact maakt een wereld van verschil.
Go for happy! Bekijk het actuele vacatureaanbod
Sollicitanten die binnen de minuut of het uur reageren na het openstellen van een vacature maken zelden een goede indruk. Rekruteerders zullen zich dan vragen stellen. Want de meest geëngageerde sollicitanten zoeken extra info op over het bedrijf en de sector, en nemen de vacature gedetailleerd door om zo een op maat gemaakte motivatiebrief en cv te kunnen afleveren. Dit is niet gefikst op een uur. Volgens bedrijven komen de beste sollicitaties binnen 2 à 3 dagen na het lanceren van de vacature.
Een sollicitant die oprecht geïnteresseerd is in de job, zal een goed opgebouwde, op maat gemaakte motivatiebrief sturen. Je bouwt die best zo op zodat je vaardigheden die je in the picture zet, overeenkomen met de belangrijkste eisen in de jobadvertentie.
Bij elke sollicitatie dezelfde motivatiebrief versturen, is echt not done. Een geroutineerde rekruteerder merkt dit meteen. Maak je sollicitatiebrief ook niet langer dan 1 pagina.
Ontdek: Zo schrijf je een overtuigende motivatiebrief
Rekruteerders willen in enkele minuten kunnen screenen of een kandidaat de geschikte opleiding en ervaring heeft. Duurt het te lang om dit te achterhalen of komen je troeven voor de functie niet goed genoeg naar voor, dan riskeer je aan de kant geschoven te worden.
Benadruk je competenties en wat je op professioneel vlak al bereikt hebt. Je cv moet beknopt, duidelijk en goed gestructureerd zijn. Zet je studies en werkervaring daarom in omgekeerd chronologische volgorde. Het meest recente bovenaan dus. Maak je cv ook niet langer dan 2 pagina's.
Bekijk onze e-gids: In 4 stappen naar een perfect CV
De tijden waarin werd gesmeten met bedrijfsauto’s, bonussen en telefoons van het werk is voorbij. Veel sollicitaties van starters ketsen af vanwege onrealistisch hoge verwachtingen, gebaseerd op een markt die amper nog bestaat.
Ellen Swennen van Careerfit: “De huidige generatie studenten verlaat de schoolbanken vaak vol enthousiasme en grootse dromen. Daar is niets mis mee, maar soms is het zinvol je verwachtingen aan te passen of geduld uit te oefenen. Focus niet enkel op het hier en nu. Probeer voor jezelf een toekomstplan uit te tekenen en ga niet direct voor je eindbestemming. Zoek een job die past binnen je plan en die realistisch is voor een starter.”
Overigens geldt dat volgens Swennen niet voor elke functie: “Hoe kleiner het aanbod, hoe hoger de prijs en omgekeerd. Als er een nijpend tekort is aan werknemers met je diploma, dan leg je de lat terecht hoog.”
Maandenlang zonder resultaat solliciteren, is niet fijn. Maar als die frustratie te merken is in je motivatiebrief of in het sollicitatiegesprek, dan kan je de job zeker vergeten.
Probeer dus optimistisch te zijn, en blijf in jezelf geloven. Fan zijn van jezelf houdt in dat je enthousiast durft te praten over je vrijwilligerswerk, je jaren in de leiding van de jeugdbeweging, je creatieve oplossingen die je al bedacht hebt, je briljante tussenkomst, je moed om niet uit angst te handelen, ... Kortom: die bijzondere momenten die je bij jezelf kan constateren als een soort ‘toeschouwer’.
Naast het kritisch zijn en leren van je fouten, mag je ook minstens evenveel aandacht besteden aan het leren van je hoogtepunten. Ze geven je zelfvertrouwen en moedigen je aan voor die job te blijven gaan.
Pas afgestudeerd en op zoek naar een eerste werkervaring? Praktische tips
(mr)
23 juni 2021Alexa Shoen geeft graag tips om elke (jonge) werkzoekende wegwijs te maken in de jungle van de 21e-eeuwse arbeidsmarkt...
Wat als… je hart ligt bij een studierichting die niet leidt tot jobs met veel openstaande vacatures? We vroegen het aan 3 jonge kunstenaars...
Voor velen is hun loopbaan uitgestippeld, maar voor sommigen lijkt het een doolhof van keuzes. Voor Rias viel alles op zijn plaats bij de Vlaamse overheid.
Als kind was het gemakkelijk. Weet jij nu nog wat je droomjob is? Of kamp je nog met twijfels? Deze 7 stappen brengen jou naar je ideale carrière.
Heb je eindelijk dat felbegeerde diploma in handen? Proficiat! Maar je maakt best eerst werk van de administratieve rompslomp die op je ligt te wachten.
Of je het nu nog maar twee keer of al tientallen keren hebt gedaan: een sollicitatiegesprek is zenuwslopend. Volgende beginnersfouten maak je best niet.
Starters zijn ongetwijfeld het zwaarst getroffen door de hele coronacrisis, maar er is absoluut geen reden tot paniek. Enkele tips...
Pas afgestudeerd en op zoek naar een eerste werkervaring? Start je carrière met glans dankzij onze praktische tips voor young graduates...
Karla en Jolien voelen zich als een vis in het Pfizer-water. “We werken in een ontzettend innovatief bedrijf met heel uitdagende projecten.”