Opleidingen
Vorige

1 van 247

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Mede mogelijk gemaakt door: Unilin

Als leren sexy wordt

TheDive_01
Toen bij de bouw van het opleidingscentrum op sociale media het bericht circuleerde dat The Dive qua logo en gebouw op een discotheek leek, moest talent director Nick Leenaert glimlachen. “Ik was er blij mee."
Met zijn dynamisch logo en hip pand heeft The Dive, het nieuwe opleidingscentrum van Unilin, wat weg van een discotheek. “We wilden de opleidingen uit de fabrieken halen”, aldus Nick Leenaert, talent director bij Unilin en bezieler van The Dive. Waarom is The Dive zo’n opmerkelijk initiatief?

Opleiden is het nieuwe rekruteren, klinkt het vaak. Zeker met de aanhoudende schaarste op de arbeidsmarkt is een doordacht en uitgebouwd opleidingsaanbod een must. Unilin is daar met de bouw van The Dive op diverse vlakken een trendsetter in.

1. Eigen merk

Toen bij de bouw van het opleidingscentrum op sociale media het bericht circuleerde dat The Dive qua logo en gebouw op een discotheek leek, moest Nick Leenaert glimlachen. “Ik was er blij mee. Het gaf aan dat we iets aan het opbouwen waren dat sexy is en stopping power” heeft.”

En sexy is The Dive best, zeker voor een opleidingscentrum. Het gebouw is strak en modern vormgegeven en genereert veel daglicht. Vlak naast de rotonde en de bezoekersparking van Unilin neemt het pand ook een prominente plaats in. Onvergelijkbaar met het klassieke opleidingslokaal dat in menig bedrijf ergens ver verborgen zit of waar ze het met de afdankertjes moeten stellen.

Met The Dive kreeg het opleidingscentrum een eigen, universele naam. “We kozen bewust voor een eigen merk”, aldus Leenaert. “De naam The Dive bouwt op het idee van verdieping: duiken in informatie, exploreren, zich verdiepen en blijven evolueren.”

2. Meer werkgeluk

De drijfveer is duidelijk. Als snelgroeiend internationaal bedrijf heeft Unilin te kampen met een verzadigde arbeidsmarkt en verschillende rekruteringsuitdagingen. “De schaarste aan technische of operationele profielen in deze regio is groot, al is de zoektocht naar andere profielen ook best intens”, vertelt Nick Leenaert.

“Het idee om alleen mensen te rekruteren die aan alle vereisten beantwoorden, is intussen achterhaald. Daarom zetten we al jaren in op leren op de werkvloer en investeren we continu in ontwikkeling. Voor ons is het een kwestie dat mensen zich hier gelukkig voelen.”

Werkgeluk: wat kan je er zelf voor doen?

3. Goed voor je carrière(switch)

Unilin is van nature uit een innovatiebedrijf, stelde CEO Bernard Thiers bij de opening van The Dive. “We werken permanent aan nieuwe producten en aan nieuwe methodes om die producten te maken of ze in de markt te zetten”, aldus Thiers. “Levenslang leren is voor ons essentieel om die innovatiekracht te behouden en op die manier ons bedrijf vooruit te stuwen.”

Die innovatiedrang komt tot uiting in de carrière van de medewerkers. Bij Unilin staan vier carrièrepaden voorop (deepening, managing, broadening en sustaining). Die worden in The Dive concreet door ze uit te werken op maat van de medewerker in kwestie.

Tegelijk merken ze in het bedrijf een trend van mensen die graag iets helemaal anders willen doen met hun loopbaan, zonder dat ze daarom over de juiste skills beschikken. “Zo begon onlangs een collega als heftruckchauffeur, wat een nieuw knelpuntberoep is. Hij werkte ervoor als patissier, maar werd bij ons omgeschoold”, vertelt Leenaert. “Onze visie op leren gaat verder dan de eigen medewerkers.”

Ontdek: 5 signalen dat het hoog tijd is voor een carrièreswitch

4. Beleving

Opleidingslokalen in The Dive kunnen modulair opgebouwd worden, in functie van de opleiding of de getoonde technieken. Maar een modern trainingscentrum als The Dive doet meer.

“Onze opvatting dat mensen hier niet alleen voor een job kiezen maar voor een hele loopbaan, komt met The Dive helemaal tot leven. Voor onze medewerkers komt er een webomgeving met dezelfde beleving en we ontwikkelen ook een mobiele applicatie voor job- en campusbeurzen”, vertelt Leenaert.

Opleiden bij Unilin en The Dive gaat met de zogenaamde drie e’s in het achterhoofd: education, exposure en experience. Leenaert wijst op een virtualrealitytoepassing waarbij beginnende onderhoudstechniekers met een Oculus VR-bril kennis kunnen maken met de werking en de binnenzijde van een stofsilo.

Voorts is er in het gebouw een bezoekerscentrum dat mensen met technologie wegwijs maakt in de wereld van Unilin en alle jobopportuniteiten. Bij de ingang valt een grote 3D-wand op die allerlei informatie over het bedrijf toont aan de bezoekers.

Extra: Eén op vijf volgt opleiding, en dat is te weinig

5. Ecosysteem

Unilin investeert in een opleidingsinstituut dat de deuren opent naar partners zoals scholen, het bedrijfsleven en sectorfederaties. Een heel ecosysteem dus, waar het zelf aan bijdraagt.

“Er is een grote nood aan geschoolde arbeidskrachten. Je kunt wijzen naar het onderwijs of naar arbeidsbemiddelaars. Maar wat doen wij zelf aan de krapte op de arbeidsmarkt?”, zo argumenteerde Leenaert bij zijn directie toen het project van The Dive initieel ter sprake kwam. “Ook wij als bedrijf willen ons steentje bijdragen. We gaan het onderwijs zeker niet vervangen, maar aanvullen.”

Unilin reikt met The Dive de hand naar partners en Leenaert haalt enkele voorbeelden aan. “We tonen bijvoorbeeld aan scholen wat de nieuwste technieken zijn. We willen studenten naar hier halen om te laten zien wat een opleiding kan betekenen voor een latere loopbaan. Jongeren willen we inspireren om te kiezen voor STEM-gerichte studies. Of voor een loopbaan hier bij ons”, somt hij op.

“Bovenal willen we met (hoge)scholen, universiteiten en opleidingspartners gaan samenwerken en connecteren rond levenslang leren.

Lees ook: De trucs om levenslang te blijven (bij)leren

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

27 maart 2023
Anderen bekeken ook