Een social bee is een bezige bij. Het is een medewerker, ongeacht de rol/ functie, die actief is op sociale media, over onder meer de activiteiten van zijn/haar werkgever. “We zijn gestart met een dertigtal personen en deze groep groeit nog altijd aan”, vertelt Vicky Van Vreckem, die verantwoordelijk is binnen het team Talent Management van de Nationale Loterij.
Zij is samen met haar collega Pieter-Jan Adriaensens, die zich specialiseert in Digital Touchpoint Management, één van de bezielers van het project ‘social bees’. Vicky en Pieter-Jan lichten dit originele en succesvolle project toe.
Vicky Van Vreckem: “Dat is eigenlijk eenvoudig. Ze plaatsen zelf authentieke berichten over de activiteiten van hun werkgever binnen hun netwerk; ze delen en liken berichten en foto’s van de officiële social media van de Nationale Loterij.”
Pieter-Jan Adriaensens: “De bekendheid van onze producten schiet hiermee de hoogte in. Maandelijks worden er dankzij de social bees ruim 1.200 unieke personen per social bee bereikt, een groot succes. Door het posten van bijvoorbeeld een foto met de relevante hashtags van onze aanwezigheid op de festivals wordt er razendsnel een groot publiek bereikt, waaronder ook jongeren tussen 18 en 24 die een belangrijke spelersdoelgroep zijn.”
Pieter-Jan: “De leeftijdscategorie van 18 tot 24 willen we prioritair sensibiliseren en informeren over veilig en plezierig spelen met producten van de Nationale Loterij. Ook acties zoals bijvoorbeeld een wedstrijd gelinkt aan social media onder de jobstudenten helpt de zichtbaarheid van de onderneming te vergroten.”
Vicky: “Niet alleen die kanalen. Zo moedigen we immers alle werknemers, social bee of niet, aan om via onze Corporate LinkedIn-pagina onze bedrijfsactiviteiten te volgen en ook via dat platform informatie met hun netwerk te delen.”
(as)
De Nationale Loterij richtte zich historisch gezien vooral op de verkoop via krantenwinkels. Vandaag moet de organisatie veel breder gaan in haar distributie.
Zin om van facebooken en tweeten je echte job te maken? Dan zijn deze zeven jobs misschien wel iets voor jou…
Een verkeerd gebruik van sociale media kan voor zowel werknemer als werkgever verstrekkende gevolgen hebben. 'Een deontologisch code is dringend nodig.'
Mensen knappen sneller af op mainstream reclame. Sociale media vormen een interessant alternatief, maar hoeveel verdienen 'influencers' hieraan?
Het invoeren van een zogenaamd rollenmodel maakt deel uit van een opmerkelijke cultuuromwenteling bij de Nationale Loterij. Sofie Nolmans vertelt ...
Hij staat vier jaar aan het roer van de Nationale Loterij. Met CEO Jannie Haek praten we over zijn parcours, de uitdagingen, concurrentie enzovoort.
Gen Z’ers zijn ambitieus, zelfbewust, creatief en… veeleisend. Wat verwachten ze van hun werkgever en is het ook allemaal wel haalbaar?
Je diploma bepaalt je job voor de rest van je leven. Toch? Bij PepsiCo denken ze daar anders over...
Lang leve de middagpauzes. Maar zo’n break kan ook aardig mislopen...