Starters
Vorige

1 van 206

Volgende
Volgend artikel:

Hoe Finn en Tijs een vliegende start maken bij Fluvius

Mede mogelijk gemaakt door: VDAB

Als bedrijf op TikTok, doen of niet? VDAB waagde de sprong

VDAB_Tilly
“Jongeren zijn de werkende generatie van de toekomst”, stelt Tilly Van Parys, digital marketeer bij VDAB.
TikTok is helemaal in, dat weten we allemaal. Maar is het als bedrijf een goede zet om mee op de TikTok-kar te springen? VDAB deed het. Waarom kozen ze ervoor om ook op de app in te zetten?

Je denkt misschien: ‘Waarom zit VDAB op TikTok? Op de app zitten toch vooral jongeren? Waarom zijn zij een doelgroep?’ Goede vraag. Het eenvoudige antwoord: jongeren zijn de werkende generatie van de toekomst. Het is belangrijk dat ze weten wat VDAB voor hen kan betekenen, als student, maar ook tijdens hun volledige loopbaan. Wat heeft VDAB jongeren te bieden? Bekijk het op www.vdab.be/jongeren.

Moeilijk bereikbaar

“We merken dat we jongeren niet meer bereiken via de ‘traditionele’ kanalen, zoals Facebook. Vandaar TikTok. Het was niet evident om ermee te starten. Je kunt er bijvoorbeeld niet zomaar dezelfde blogpost met sollicitatietips plaatsen als op Facebook. Nee, je moet inspelen op de trends, muziekjes, challenges, … noem maar op”, vertelt Tilly Van Parys, digital marketeer bij VDAB.

“Beginnen op TikTok zat al een lange tijd in ons hoofd, maar de stap zetten … Het moest op een goede manier gebeuren. We wilden absoluut vermijden dat iedereen zou denken ‘VDAB probeert ook eens iets’. Daarom werkten we samen met een agency; Fullsend. Zij zijn gespecialiseerd in TikTok”, aldus Tilly Van Parys.

Extra: Jongeren kiezen bewust voor job met zingeving

Twee jongerencampagnes

VDAB doet traditioneel twee keer per jaar een jongerencampagne. In juni vroeg het marketingteam aan Fullsend om content te maken voor TikTok. Het bureau maakte toen video’s en schakelde enkele content creators in, zoals Tars Christiaens, Noël Sergeant, Caitlin Blondeel en Maarten Van pellicom.

In september en oktober deed VDAB nog een campagne. Toen creëerden ze in samenwerking met het bureau een filter die ze organisch op hun kanaal plaatsten. Organisch, ofwel: zonder te betalen. In de hoop dat content creators hem zouden gebruiken. En ja, hoor! Dat is gebeurd.

Met TikTok je geld verdienen? Deze 5 zijn de top!

TikTok-filter bepaalt je droomjob

“We merken dat jongeren onze online oriëntatietest vaak leuk vinden. Die test vertelt je welke job je goed zou liggen. Daarom maakte Fullsend een TikTok-filter die hetzelfde doet. Jongeren gaan graag zelf aan de slag. Ze gebruiken de filter en maken hele leuke TikToks”, vertelt Tilly Van Parys.

Lees ook: 5 manieren om je droomjob te veroveren

Samengevat, wat VDAB geleerd heeft:

  1. Organische, niet-betaalde content werkt beter. Jongeren houden echt niet van gepushte advertenties.
  2. Je moet iets maken waarbij ze betrokken zijn, iets waarmee ze creatief aan de slag kunnen.
  3. Het is belangrijk om de ‘TikTok-taal’ te spreken, dus in te spelen op de trends, muziekjes en challenges.

Benieuwd welke job bij jou past? Gebruik de VDAB-filter en kom het te weten! Hier al enkele leuke voorbeelden:

Gen Z op de werkvloer: waarin verschillen zij?

(Dolores Windels) - Bron: Go for happy Magazine

27 december 2022
Anderen bekeken ook