Vrouwen in een mannenberoep: ‘Als je goed werk levert, volgt het vertrouwen automatisch’
Leading Ladies in een typisch mannelijk beroep: ze bestaan wel degelijk en staan daar heel goed… hun mannetje. Eef Coolen en Kelly Macquoi getuigen ...
“Het gebrek aan chauffeurs is een structureel probleem in de transportwereld”, aldus Ronny Joos. “De instroom van 100 tot 200 jongeren per jaar is tientallen keren lager dan de behoefte. Minpunten zoals de lange files en flexibele werkuren schrikken nieuwkomers af. Daardoor vergrijst de beroepsgroep zienderogen, net op een moment dat de economie aantrekt en wij dus veel meer mensen nodig hebben. Het gevolg is een echte ‘battle’, waarbij een aantal chauffeurs voor een kleine extra vergoeding gaan jobhoppen. Dat is doodjammer.”
En dus moeten er maatregelen worden genomen. “Ten eerste willen we op sectorniveau wat ademruimte krijgen”, aldus Ronny Joos. “Als we de loonkost, die buiten proportie is, kunnen doen dalen, wordt het vrijgekomen budget onmiddellijk in extra comfort voor de chauffeurs gestopt. De misvatting bestaat dat meer marge naar de zak van de werkgevers zou gaan, maar zij beseffen heel goed dat de sleutel van de bedrijfszekerheid bij de beschikbaarheid van personeel ligt. Het beroep aantrekkelijk maken door nieuwkomers en bestaande medewerkers in de watten te leggen, is essentieel.” Dat uit zich ook op bedrijfsniveau. “Op alle mogelijke manieren proberen we het verschil te maken. Ik denk aan de aandacht voor meer waardering die onze chauffeurs verdienen. We luisteren naar hun wensen en betrekken hen actief bij de bedrijfsvoering. Ze krijgen het beste materiaal ter beschikking, waaronder comfortabele, propere en goed onderhouden wagens. We investeren tevens in faciliteiten, zodat de chauffeurs graag naar hun thuisbasis terugkeren. Een competitieve verloning en werkzekerheid in eigen regio zijn de laatste troeven die wij op tafel gooien.”
In de logistiek zijn de zorgen niet minder groot. “We komen handen te kort op alle posten in de keten”, bekent Ronny Joos. “Productiemedewerkers, magazijniers, heftruckchauffeurs, maar ook logistieke bedienden zijn moeilijk te vinden. Daar zijn voornamelijk twee redenen voor. Ten eerste vergt de fileproblematiek heel flexibele laad- en lostijden, niet zelden met ‘tijdslots’ die door de klanten worden opgelegd. Dit beïnvloedt de werktijden in de hele sector, maar niet iedereen is zomaar bereid om in posten te werken en nachtwerk te doen. Een tweede probleem is dat de grote jongens uit de regio heel wat mensen wegkapen. Multinationals als Nike hebben hun naambekendheid mee. Dit terwijl de werkomstandigheden en voorwaarden in familiebedrijven vaak beter zijn. Dus moeten lokale firma’s als Gheys ook aan ‘employer branding’ doen om geknipte profielen binnen te halen. Geen evidentie, maar willen we meespelen in de strijd om de medewerkers, rest ons geen andere keuze.”
(km)
11 oktober 2017Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Leading Ladies in een typisch mannelijk beroep: ze bestaan wel degelijk en staan daar heel goed… hun mannetje. Eef Coolen en Kelly Macquoi getuigen ...
Chauffeurs, magazijniers, orderpickers, planners, dispatchers, heftruckbestuurders ... De lijst van gezochte profielen in de logistiek is lang!
Stel dat je in de ene job fulltime werkt en in een andere slechts 4/5de, weliswaar voor hetzelfde (bruto)loon … welk effect heeft dat dan op je pensioen?
Tijdens een selectieprocedure tonen sollicitanten hoe geschikt ze zijn voor de functie waarvoor ze solliciteren. Wat moet jij daar als kandidaat over weten?
Ozgül leerde Daphne kennen toen ze zeven maanden geleden het operatiekwartier van een ziekenhuis inruilde voor thuisverpleging bij het Wit-Gele Kruis. Daphne loodste Ozgül doorheen het boeiende maar intensieve traject voor nieuwe medewerkers.
Werken in Brussel? Dat kunnen deze jongeren enkel maar aanraden. “Geen twee werkdagen lijken op elkaar”
Jill en Stijn zijn (assistent-) landmeters bij FOD Financiën.
De Belgische loopbaan behoort tot een van de kortste van heel Europa, maar een kleine nuancering is hierbij wel op z’n plaats...
Al op jonge leeftijd was Tom geboeid door techniek. Vandaag is hij automation specialist bij Volvo Car Gent. De technische storingen die hij daar oplost, bieden hem precies de uitdaging die hij echt interessant vindt.