“Alleen wie de mensen heeft, zal nog bestaansreden hebben”

“Zowel op sector- als op bedrijfsniveau doen we er alles aan om de werkomstandigheden aantrekkelijker te maken.” Ronny Joos, CEO van transporteur en logistieke dienstverlener Gheys (Beringen)
Transport en logistiek zijn traditioneel sterk vertegenwoordigd in de lijstjes van knelpuntberoepen. Het is zover gekomen dat alleen wie de chauffeurs, heftruckbestuurders en logistieke bedienden aan zich kan binden, zijn overlevingskansen gaaf houdt. Ronny Joos, CEO van transporteur en logistieke dienstverlener Gheys (Beringen), weet waarover hij spreekt: “Zowel op sector- als op bedrijfsniveau doen we er alles aan om de werkomstandigheden aantrekkelijker te maken.”
“Zowel op sector- als op bedrijfsniveau doen we er alles aan om de werkomstandigheden aantrekkelijker te maken.” Ronny Joos, CEO van transporteur en logistieke dienstverlener Gheys (Beringen)

“Het gebrek aan chauffeurs is een structureel probleem in de transportwereld”, aldus Ronny Joos. “De instroom van 100 tot 200 jongeren per jaar is tientallen keren lager dan de behoefte. Minpunten zoals de lange files en flexibele werkuren schrikken nieuwkomers af. Daardoor vergrijst de beroepsgroep zienderogen, net op een moment dat de economie aantrekt en wij dus veel meer mensen nodig hebben. Het gevolg is een echte ‘battle’, waarbij een aantal chauffeurs voor een kleine extra vergoeding gaan jobhoppen. Dat is doodjammer.”

In de watten

En dus moeten er maatregelen worden genomen. “Ten eerste willen we op sectorniveau wat ademruimte krijgen”, aldus Ronny Joos. “Als we de loonkost, die buiten proportie is, kunnen doen dalen, wordt het vrijgekomen budget onmiddellijk in extra comfort voor de chauffeurs gestopt. De misvatting bestaat dat meer marge naar de zak van de werkgevers zou gaan, maar zij beseffen heel goed dat de sleutel van de bedrijfszekerheid bij de beschikbaarheid van personeel ligt. Het beroep aantrekkelijk maken door nieuwkomers en bestaande medewerkers in de watten te leggen, is essentieel.” Dat uit zich ook op bedrijfsniveau. “Op alle mogelijke manieren proberen we het verschil te maken. Ik denk aan de aandacht voor meer waardering die onze chauffeurs verdienen. We luisteren naar hun wensen en betrekken hen actief bij de bedrijfsvoering. Ze krijgen het beste materiaal ter beschikking, waaronder comfortabele, propere en goed onderhouden wagens. We investeren tevens in faciliteiten, zodat de chauffeurs graag naar hun thuisbasis terugkeren. Een competitieve verloning en werkzekerheid in eigen regio zijn de laatste troeven die wij op tafel gooien.”

Branding

In de logistiek zijn de zorgen niet minder groot. “We komen handen te kort op alle posten in de keten”, bekent Ronny Joos. “Productiemedewerkers, magazijniers, heftruckchauffeurs, maar ook logistieke bedienden zijn moeilijk te vinden. Daar zijn voornamelijk twee redenen voor. Ten eerste vergt de fileproblematiek heel flexibele laad- en lostijden, niet zelden met ‘tijdslots’ die door de klanten worden opgelegd. Dit beïnvloedt de werktijden in de hele sector, maar niet iedereen is zomaar bereid om in posten te werken en nachtwerk te doen. Een tweede probleem is dat de grote jongens uit de regio heel wat mensen wegkapen. Multinationals als Nike hebben hun naambekendheid mee. Dit terwijl de werkomstandigheden en voorwaarden in familiebedrijven vaak beter zijn. Dus moeten lokale firma’s als Gheys ook aan ‘employer branding’ doen om geknipte profielen binnen te halen. Geen evidentie, maar willen we meespelen in de strijd om de medewerkers, rest ons geen andere keuze.”

(km)

11 oktober 2017

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook