Waarom een rommelig bureau beter werkt
Ligt jouw bureau bedolven onder stapels papieren en andere rommel? Voel je maar niet schuldig. Integendeel: zo’n puinhoop zou beter werken...
Dat is het allerbelangrijkste. Niet alleen in het ontwerpen trouwens, maar ook in het zakelijke aspect. Toch breng ik soms producten op de markt waarvan ik op voorhand weet dat ze financieel niet veel gaan opbrengen, maar gewoon omdat ze mooi zijn. Alessi is niet zomaar een bedrijf waar winst het allerhoogste goed is. Wij zijn een onderzoekslabo van creatieve ideeën.
Ik omring me met talentrijke mensen uit verschillende takken. Maar het creatieve proces begint bij de ontwerper. Dat moet iedereen begrijpen. Mijn marketingpersoneel heeft zelfs een speciale training gekregen om met designers om te gaan.
Daartoe gebruik ik ‘the formula’, een mathematisch model. Zodra een nieuw product in een ver stadium is, laten we daar deze formule op los alvorens we beslissen om het al dan niet op de markt te brengen. Dat geeft ons een idee van welke respons de consumenten zullen hebben.
De meeste firma’s die zich richten op massaproductie durven maar weinig risico’s te nemen. Vandaar dat ze allemaal met hetzelfde anomieme en saaie product op de proppen komen. Bij Alessi zoeken we net de grens op van wat mogelijk is. Als we het goed hebben, brengen we iets nieuws dat mensen mooi vinden en willen kopen. Gaan we erover, dan zitten we met een product dat de consument niet begrijpt en niet wil kopen. Het verschil is soms moeilijk in te schatten.
De parameter ‘prijs’ uit ‘the formula’ wordt belangrijker. Want we voelen de crisis zeker en vast, al valt het in Europa mee. In Amerika en Azië was Alessi sterk aan het groeien, daar zijn voor ons de hardste klappen gevallen.
  27 oktober 2009Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ligt jouw bureau bedolven onder stapels papieren en andere rommel? Voel je maar niet schuldig. Integendeel: zo’n puinhoop zou beter werken...
Alvast creatiever dan de jongere medewerkers, concludeert Elske van Erp, onderzoekster aan de Universiteit Maastricht. Hoezo?
Creativiteit maakt het verschil op de werkvloer. Dat bewijzen alvast deze mensen.
Vaak denk je bij creativiteit aan bloemschikken, zweverige dagdromers en tsjaka!-roepende goeroes. Gooi die vooroordelen snel overboord!
Denk je aan een nieuwe job, maar ben je er een tijdje uit geweest? Initiatieven zoals werkplekleren kunnen dienen als springplank naar een job.
De krapte op onze arbeidsmarkt is alomtegenwoordig. Maar in welke sectoren kunnen we ook de komende jaren de meeste vacatures verwachten?
Nico en Leander zijn procestechnieker bij Aquafin: “Zorgen voor proper water: wie wil dat nu niet?”
Het is niet omdat je niet of minder goed hoort, dat die droomjob niet voor jou weggelegd is. De beroepsgroep van slechthorenden is groter dan je zou denken.
Afgestudeerde profielen worden alsmaar eerder vastgelegd. Ze komen vaak terecht in de bouwsector en in chemie en farma.