Alcohol
Vorige

1 van 38

Volgende
Volgend artikel:

Hoe gezond is de Belgische werknemer?

Alcohol- en drugsbeleid op de werkvloer: veel woorden, weinig daden

"Helft grote bedrijven wordt geconfronteerd met alcohol- en drugsproblemen." Nochtans heeft bijna 75 procent van de kleine en 88 procent van de grote bedrijven een alcohol- en drugsbeleid.
De meeste bedrijven hebben een alcohol- en drugsbeleid, of zijn van plan daar werk van te maken. Waar het misloopt, is bij de uitvoering. Managers weten niet hoe ze de procedures moeten toepassen.
"Helft grote bedrijven wordt geconfronteerd met alcohol- en drugsproblemen." Nochtans heeft bijna 75 procent van de kleine en 88 procent van de grote bedrijven een alcohol- en drugsbeleid.

Hr-dienstverlener Securex bestudeerde bij 600 Belgische bedrijven het beleid rond alcohol en drugs op het werk. Daaruit blijkt dat het geen klein probleem is. De helft van de ondervraagde grote bedrijven (meer dan 200 werknemers) en bijna een derde van de kleine bedrijven (minder dan 200 werknemers) geeft aan reeds geconfronteerd te zijn met medewerkers onder invloed van alcohol of drugs.

Niet-commerciële dienstverleners (overheid, onderwijs, gezondheids- en welzijnssector, …) krijgen meer te maken met alcohol- en drugsproblemen dan commerciële en industriële bedrijven (43% versus 24%).

Geen budget

Bijna 75 procent van de kleine en 88 procent van de grote bedrijven heeft een alcohol- en drugsbeleid. De meeste organisaties gaan nog een stap verder: 76 procent van de kleine en 83 procent van de grote bedrijven die over een alcohol- en drugsbeleid beschikken, hebben ook een praktische procedure waarop leidinggevenden kunnen terugvallen als ze vermoeden dat een medewerker onder invloed is.

Opvallend is echter dat een grote meerderheid van de ondernemingen met een alcohol- en drugsbeleid hun managers niet opleiden over de invoering ervan en de rol die ze kunnen spelen (60% van de kleine en 52% van de grote bedrijven).

Daarenboven stimuleert meer dan één op de drie bedrijven hun medewerkers niet om veilig en gezond om te gaan met alcohol en drugs. De meeste bedrijven investeren met andere woorden in het uitdenken en uitwerken van een alcohol- en drugsbeleid maar maken hun managers deze politiek niet eigen. Volgens het onderzoek zou dit te wijten zijn aan een gebrek aan budget, kennis en tijd.

(wv) 

31 maart 2015
Anderen bekeken ook