Het loon van een Sales Agent bij Verisure: +/- 1.900 euro bruto
We vroegen Alexis Janssens (26) uit Grimbergen wat hij doet en hoeveel hij verdient ...
Winkels moeten bewaakt en beveiligd worden. En je zou opkijken hoeveel soorten alarmen er zijn in zo’n winkel. Je hebt natuurlijk het inbraak- of brandalarm. Maar ook zoiets als het koelingalarm. “Dat is eigen aan onze sector”, vertelt Niki Van Hee, projectverantwoordelijke security bij supermarktketen Lidl. “Als een van onze koelingsinstallaties niet meer naar behoren werkt, dan gaat er ook een alarm af. Die alarmen gaan eerst naar een alarmmeldkamer en komen nadien vaak bij de storemanager of diens collega’s terecht.”
Zo’n alarm doormelden is noodzakelijk, maar voor het personeel soms minder aangenaam, zeker bij loos alarm. “Het is nooit fijn om in het holst van de nacht uit je bed te worden getild om te komen kijken”, stelt Van Hee. Bovendien werkte, volgens hem, de zogenaamde bellijst niet optimaal. “Als één iemand bijvoorbeeld ’s nachts niet meteen de telefoon opnam, werd snel de volgende op de lijst gebeld. Dan zijn al snel heel veel mensen wakker.”
En dus veranderde Lidl het geweer van schouder. “We hebben de hele beveiligings- en alarmprocedure herbekeken, zonder te raken aan ons hoge beveiligingsniveau”, klinkt het. Opvallend is dat iets wat lijkt op een nevenproject, binnen de organisatie snel veel steun en bijval kreeg. “Iedereen bij Lidl stond hier achter. De mensen van het hoofdkantoor hebben vaak zelf nog in winkels gewerkt en wisten dus wat de impact ervan was.”
De situatie bij Lidl is overigens niet uitzonderlijk. In de hele sector worstelen winkels en ketens vaak met het probleem dat alarmen soms best een nefaste invloed hebben op de work-life balance van medewerkers.
Om het leven (en de nachtrust) van medewerkers te verbeteren, focust Lidl zich op twee pijlers: technologie en training. Concreet rust de supermarktketen zijn winkels voortaan uit met nieuwe en beter opgestelde beveiligingstechnologie die nog beter beveiligt en minder valse alarmen creëert. “Zo kunnen de externe medewerkers van de meldkamer ook beter filteren en inschatten hoe ernstig het betreffende alarm is. Zij krijgen alvast strikte richtlijnen wanneer en welke actie ze moeten ondernemen.” Hierdoor wordt onder meer loos alarm sneller afgeblokt.
Met succes allemaal. Van Hee kan, ook om confidentiële redenen, niet vertellen hoeveel alarmen een gemiddelde Lidl-winkel genereert. Maar hij kan wel de verbetering aantonen. “Kreeg een doorsnee winkelmedewerker na de uren in een bepaalde periode vier alarmoproepen, dan zijn dat er vandaag nog maar drie en wordt dit tegen volgend jaar nog maar één”, vertelt hij. “Het doel is zelfs om de belasting voor eigen medewerkers zo goed als helemaal weg te werken.”
Opvallend is dat Lidl binnen de internationale groep het voorbeeld geeft. “Wij leggen hier als België binnen Lidl de grootste focus op. Zo maken we het leven voor onze mensen ook een stuk eenvoudiger en dus aangenamer.” Of hoe minder (loos) alarm meer tevreden winkelmedewerkers oplevert. En ze zijn nog uitgerust ook.
(wv)
We vroegen Alexis Janssens (26) uit Grimbergen wat hij doet en hoeveel hij verdient ...
We vroegen Nathalie Mommaerts (30) uit Hanuit wat ze doet en hoeveel ze verdient...
Wat als je liever niet gaat werken bij de dreiging van een aanslag? Moet je dan verlof nemen? Krijg je je loon uitbetaald?
Softwarebedrijf GeoDynamics ontwikkelde een track-and-trace-oplossing, waarmee bouwbedrijven te allen tijde kunnen weten waar hun materiaal zich bevindt.
Na met diverse campagnes klanten te hebben gewaarschuwd voor gevaren op internet, is het personeel aan de beurt.
De traditionele werkdag, met werkuren van pakweg negen uur ‘s ochtends tot vijf uur ‘s avonds, heeft zijn beste tijd gehad.
Nele en Gilbert zijn twee handen op één buik. Zij is thuisverpleegkundige bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen, hij is één van haar dankbare patiënten.
Sara en Tom zijn trotse ambassadeurs van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, dat deel uitmaakt van FOD Financiën.
Een eerste indruk is altijd belangrijk. Je kledingkeuze speelt een grote rol in de boodschap die je overbrengt. Hoe solliciteer je in stijl?