Evenwicht werk-privé
Vorige

1 van 750

Volgende
Volgend artikel:

Ruim 4 op 10 bedienden krijgen vakantiedagen niet opgebruikt

Alarmbewaking bezorgt winkelpersoneel vaak slapeloze nachten

“We zijn hierin voorloper.” (Niki Van Hee, projectverantwoordelijke security Lidl)
Wat heeft alarmbewaking van een winkel of supermarkt te maken met de work-life balance van zijn medewerkers? Veel, zo blijkt. Vraag het maar aan winkelpersoneel dat geregeld in het holst van de nacht uit de slaap wordt gebeld. Vaak voor een loos alarm. Toch zijn er oplossingen.

Winkels moeten bewaakt en beveiligd worden. En je zou opkijken hoeveel soorten alarmen er zijn in zo’n winkel. Je hebt natuurlijk het inbraak- of brandalarm. Maar ook zoiets als het koelingalarm. “Dat is eigen aan onze sector”, vertelt Niki Van Hee, projectverantwoordelijke security bij supermarktketen Lidl. “Als een van onze koelingsinstallaties niet meer naar behoren werkt, dan gaat er ook een alarm af. Die alarmen gaan eerst naar een alarmmeldkamer en komen nadien vaak bij de storemanager of diens collega’s terecht.”

Veel mensen wakker

Zo’n alarm doormelden is noodzakelijk, maar voor het personeel soms minder aangenaam, zeker bij loos alarm. “Het is nooit fijn om in het holst van de nacht uit je bed te worden getild om te komen kijken”, stelt Van Hee. Bovendien werkte, volgens hem, de zogenaamde bellijst niet optimaal. “Als één iemand bijvoorbeeld ’s nachts niet meteen de telefoon opnam, werd snel de volgende op de lijst gebeld. Dan zijn al snel heel veel mensen wakker.”

En dus veranderde Lidl het geweer van schouder. “We hebben de hele beveiligings- en alarmprocedure herbekeken, zonder te raken aan ons hoge beveiligingsniveau”, klinkt het. Opvallend is dat iets wat lijkt op een nevenproject, binnen de organisatie snel veel steun en bijval kreeg. “Iedereen bij Lidl stond hier achter. De mensen van het hoofdkantoor hebben vaak zelf nog in winkels gewerkt en wisten dus wat de impact ervan was.”

De situatie bij Lidl is overigens niet uitzonderlijk. In de hele sector worstelen winkels en ketens vaak met het probleem dat alarmen soms best een nefaste invloed hebben op de work-life balance van medewerkers.

Kijken in winkel

Om het leven (en de nachtrust) van medewerkers te verbeteren, focust Lidl zich op twee pijlers: technologie en training. Concreet rust de supermarktketen zijn winkels voortaan uit met nieuwe en beter opgestelde beveiligingstechnologie die nog beter beveiligt en minder valse alarmen creëert. “Zo kunnen de externe medewerkers van de meldkamer ook beter filteren en inschatten hoe ernstig het betreffende alarm is. Zij krijgen alvast strikte richtlijnen wanneer en welke actie ze moeten ondernemen.” Hierdoor wordt onder meer loos alarm sneller afgeblokt.

Van vier naar één

Met succes allemaal. Van Hee kan, ook om confidentiële redenen, niet vertellen hoeveel alarmen een gemiddelde Lidl-winkel genereert. Maar hij kan wel de verbetering aantonen. “Kreeg een doorsnee winkelmedewerker na de uren in een bepaalde periode vier alarmoproepen, dan zijn dat er vandaag nog maar drie en wordt dit tegen volgend jaar nog maar één”, vertelt hij. “Het doel is zelfs om de belasting voor eigen medewerkers zo goed als helemaal weg te werken.”

Opvallend is dat Lidl binnen de internationale groep het voorbeeld geeft. “Wij leggen hier als België binnen Lidl de grootste focus op. Zo maken we het leven voor onze mensen ook een stuk eenvoudiger en dus aangenamer.” Of hoe minder (loos) alarm meer tevreden winkelmedewerkers oplevert. En ze zijn nog uitgerust ook.

(wv) 

Lidl winkel
Maar daar stopt de technologische upgrade niet. “Door bijvoorbeeld het inbraaksysteem te koppelen aan onze camera’s, kan men vanuit de meldkamer – bij een alarm buiten de openingsuren – ook binnenkijken in de winkels. Al gelden vanuit privacy-oogpunt ook hier strikte afspraken”, benadrukt Van Hee. Voorts werd de bellijst grondig aangepakt, zodat minder winkelmedewerkers onnodige telefoontjes krijgen. 30 april 2018
Anderen bekeken ook