“Ik moet een jaar of acht zijn geweest toen mijn vader en ik wachtten op een trein in Etterbeek”, vertelt Kjelle Geldof (28). “Mijn vader kende de treinbestuurder en we gingen een praatje maken. De treinbestuurder vroeg me of ik eens de stuurpost wou zien. Dat bleef me altijd bij. Ik vond alles zo groots, en was nieuwsgierig naar het onbekende erachter.”
Na het middelbaar startte Kjelle met een bacheloropleiding in de orthopedagogie, maar dat was niet wat hij echt wilde. “De mensen rondom me zeiden dat ik beter mijn droom zou volgen, en zo kwam ik toch bij NMBS terecht. Het is alleen jammer dat mijn papa het niet meer kon meemaken. Hij wist dat ik dit heel graag wou doen en stond het hardst achter me. Maar mijn mama en zussen zagen me opleven tijdens de aanwervingsprocedure, en zijn ook heel trots op me.”
Het wisselende landschap waar een treinbestuurder op uitkijkt, maakt de job zo mooi voor Kjelle. “Die uitzichten vervelen nooit. Je ziet het landschap veranderen doorheen de seizoenen. Een lijn in de zomer, wanneer alles in bloei is, ziet er volledig anders uit wanneer alles onder een laagje sneeuw ligt. En het beeld dat je ’s ochtends vroeg in de winter krijgt, verschilt sterk van het uitzicht in vol daglicht.”
Bovendien apprecieert Kjelle de verantwoordelijkheid die hij als treinbestuurder draagt. “Je zit alleen in die stuurpost, en hebt alles zelf in de hand. Wanneer je dan bijvoorbeeld een bijna driehonderd meter lange trein veilig naar zijn bestemming brengt, dat is de ultieme voldoening.”
Kom jij ook je droom verwezenlijken bij NMBS? Ontdek hier de openstaande vacature!
Als je reizigers veilig van a naar b wil brengen, komt daar meer bij kijken dan enkel een trein besturen. Kjelles werkdagen starten in het depot van Brussel-Zuid. “Een treinbestuurder is opgeleid om treinen volledig klaar te maken voor vertrek”, legt Kjelle uit. “Vroeg in de ochtend vraag je welke trein in de bundel – zie het als een parkeerplaats voor treinen – voor jou is, en dan ga je na of alle veiligheidssystemen ervan goed werken, en of het wel warm is in de trein, bijvoorbeeld. Ik vind dat wel leuk: volgens een vast ritme vink je alles van je lijstje. Dat geeft een goed gevoel. Je weet waar je mee bezig bent en intussen zie je je collega’s.”
Doorheen de dag zijn er reserveperiodes waarin een treinbestuurder beschikbaar is, mocht er iets mislopen. “Dan verzeker je bijvoorbeeld de rit van een zieke collega, of van iemand die niet op tijd op het werk geraakt. Of stel dat er een trein in panne staat tussen twee stations, en de techniekers die panne niet meteen kunnen verhelpen, dan zal je misschien een andere trein halen waarop de reizigers kunnen overstappen. Dat zijn interessante en uitdagende wendingen, want dat gaat niet zomaar! Tenslotte koos ik er ook voor om monitor te zijn voor wie nog leert besturen. Anderen iets mogen bijbrengen, is een mooie aanvulling op mijn takenpakket.”
Nadat je bent aangenomen, start je met een boeiende opleiding. Die duurt een jaar en intussen krijg je een loon. “Je zit in een klas met mensen met verschillende achtergronden, maar hetzelfde doel”, blikt Kjelle terug. “Dat zorgt voor een goede samenhang en veel steun onderling. De lesgevers hebben zelf ervaring als treinbestuurder, waardoor je echt leert hoe het er in de praktijk aan toegaat.”
Na die opleiding voelt het volgens Kjelle heel natuurlijk aan om een trein te besturen. “Het is spannend in het begin, dat zeker, maar het zou je verbazen hoe snel honderden passagiers vervoeren net zo vertrouwd begint aan te voelen als iemand meenemen in je wagen - maar dan met een wat grotere maatschappelijke rol (lacht).”
Kjelle vindt de job ideaal voor wie graag zelfstandig te werk gaat, verantwoordelijkheid opneemt, én geen schrik heeft van wisselende uren. “Toekomen op je werk om drie à vier uur ’s nachts is niet voor iedereen weggelegd”, zegt hij. “Maar ik ondervind vooral voordelen. Ik kan mijn zoontje ’s middags na het werk ophalen bij de crèche en tijd met hem doorbrengen. Dat is belangrijk voor me. Werk ik juist tot laat in de avond, dan heb ik de hele voormiddag om bijvoorbeeld boodschappen te doen of naar een afspraak te gaan bij de bank. Ik ken mijn planning voor bijna het hele jaar.” Maar, benadrukt Kjelle nog, vooral de passie om treinen te besturen en mensen naar het volgende station te brengen, maakt dit de job voor jou.
Ben jij de nieuwe collega van Kjelle? Ontdek hier de openstaande vacature!
Ontvang nieuwe 'NMBS' jobs meteen in je mailbox.