Werk maakt gelukkiger, zeker in crisistijd
Iedereen klaagt al eens over zijn job. Toch blijkt die een belangrijke bron van geluk te zijn. Van de werkenden zegt 90 procent zich best gelukkig te voelen. Bij werklozen is dat maar de helft.
Voor AG Insurance was het de eerste deelname aan Top Employers. “De reden is dat we wilden weten waar we landen met de hr-inspanningen van de voorbije jaren. We waren benieuwd naar de perceptie over ons”, legt recruitment manager Isabelle Vanlerberghe uit.
Menselijk kapitaal staat centraal bij AG Insurance. “We werken steeds meer rond talent en talentontwikkeling, onder andere door middel van persoonlijke ontwikkelingsplannen en –trajecten. We hebben ook werk gemaakt van een jaarlijkse hr-cyclus; objectieven, functionerings- en evaluatiegesprekken.”
Die dialoog heeft twee doelen. Enerzijds laat het managers toe om hun medewerkers in lijn te krijgen met de verwachtingen van de organisatie, anderzijds is het voor diezelfde medewerkers een moment om hun noden kenbaar te maken.
“Naast die formele momenten stimuleren we onze mensen ook om die dialoog het hele jaar door levend te houden. Medewerkers moeten de mogelijkheid hebben om hun management aan te spreken over projecten of wensen die ze willen realiseren”, aldus Isabelle Vanlerberghe. “We bekijken altijd hoever we daarin kunnen meegaan.”
Bij AG Insurance werken zo’n 4.300 mensen. Een tijd geleden werden die door het bedrijf zelf bevraagd over hun ervaringen op de werkvloer. “Uit die employee survey bleek dat mensen ons zien als een financieel stabiele werkgever die hen jobzekerheid garandeert. Het diverse takenpakket, de aangename werksfeer, de autonomie die we onze medewerkers geven en de goede balans werk-privé waren andere positieve punten”, vertelt Isabelle Vanlergberghe.
Ook bij AG Insurance doet het Nieuwe Werken zijn intrede. Werknemers kunnen er al gebruik maken van flexibele glijtijden. Binnenkort wordt flexwerken geïntroduceerd. Vanaf dan zullen werknemers ook kunnen telewerken.
Kenmerkend voor de bedrijfsvisie bij AG Insurance is het idee dat elke medewerker zijn job uitoefent in functie van ‘de klant’, of het nu gaat om een IT’er of iemand van de front office. “Klantenbewustzijn bij al wat je doet, is een van onze centrale waarden”, legt Isabelle Vanlerberghe uit.
Zelf werkt ze al zes en een half jaar bij AG Insurance. In die tijd heeft ze de bedrijfscultuur sterk zien veranderen. “We hebben de voorbije jaren heel veel gerekruteerd. Dat heeft voor een evolutie gezorgd naar een bedrijfscultuur die meer openstaat voor verandering en vernieuwing.”
Er zijn veel jonge werknemers bijgekomen, wat duidelijk een impact heeft gehad op de organisatie. Plots was er meer openheid voor verandering, voor vernieuwing.”
Het saaie imago van de verzekeringssector bestrijdt Isabelle Vanlerberghe met klem. “Wie hier start, merkt snel dat hij in een sector terechtkomt die voortdurend beweegt en zich continu aanpast aan maatschappelijke veranderingen. Mensen krijgen hier ook alle mogelijkheden en kansen om zich te bewijzen.”
Als verzekeraar is AG Insurance ijverig op zoek naar een breed pallet van werknemers. “Insurance officers, schadebeheerders, IT’ers, actuarissen voor risk management en product development, sales en marketingprofielen…”, somt Isabelle Vanlerberghe op.
Een bijzonder aanbod voor alle werknemers van AG Insurance is het actieve gezondheidsbeleid. Via een employee assistance program kunnen werknemers bijvoorbeeld beroep doen op verschillende vormen van welzijnszorg. “Alle medewerkers en hun gezinsleden kunnen gebruik maken van psychologisch of juridisch advies, zowel in de werk- als in de privésfeer”, legt Isabelle Vanlerberghe uit. “Maar het kan net zo goed om iemand gaan die zich niet meer goed in zijn job voelt en daarover wil praten met een buitenstaander. Al die gesprekken zijn overigens vertrouwelijk.”
(wv)
22 februari 2013Iedereen klaagt al eens over zijn job. Toch blijkt die een belangrijke bron van geluk te zijn. Van de werkenden zegt 90 procent zich best gelukkig te voelen. Bij werklozen is dat maar de helft.
Mannen in de gezondheidszorg werken bijna zeven uur meer dan hun vrouwelijke collega’s, zo blijkt uit een analyse van het Nederlandse ING Economisch Bureau.
54 werkgevers in ons land mogen zich een jaar lang Top Employer 2013 noemen. Dat label ontvingen ze van het CRF Institute.
Iedereen wil carrière maken, maar is dit wel zo’n goed idee ...
Uit een Britse studie blijkt dat tewerkgesteld zijn op zich een veel grotere impact heeft op de levenstevredenheid van een individu dan het inkomen.
Elk jaar schrijft de Vlaamse welzijnssector bijna 6400 vacatures uit. Vaak gaat het om deeltijdse jobs, maar jonge mensen zijn daar niet in geïnteresseerd..
Het Japanse marketingbedrijf Piala Inc. besloot recent om niet-rokers te belonen met 6 extra vakantiedagen. Maar waarom? En werkt zoiets écht?
Claudia werkt als buschauffeur voor De Lijn: “Dit heb ik altijd al willen doen”
Ellen Bral vertelt hoe haar burn-out een keerpunt was voor haarzelf, en in zekere mate ook voor haar werkgever.