Meer/minder verdienen
Vorige

1 van 376

Volgende
Volgend artikel:

Hoe reageer je best op een "droge promotie"?

Administratief personeel wil meer verdienen. Terecht?

"Een groot aantal administratieve krachten heeft nog nooit een evaluatiemoment gehad. De salariskwestie komt op geen enkel moment ter sprake" (Annick Lambert, OfficeTeam)
De helft van de kantoorbedienden is ontevreden over zijn loon. Zeven op de tien verwachten volgend jaar opslag, als tegenprestatie voor hun loyauteit en harde werk.
meer verdienen
"Een groot aantal administratieve krachten heeft nog nooit een evaluatiemoment gehad. De salariskwestie komt op geen enkel moment ter sprake" (Annick Lambert, OfficeTeam)

De onvrede van kantoorbedienden over hun verloning staat te lezen in het recente salarisonderzoek van OfficeTeam, een uitzendbureau voor administratieve profielen. De voorbije moeilijke periode op de werkvloer - harder werken met vaak minder mensen - heeft dat ongenoegen nog aangescherpt. Ook bij starters, van hen werd immers vaak een onmiddellijke inzetbaarheid verwacht.

"Vorig jaar was 40 procent niet tevreden over zijn loon, nu bijna de helft", zegt Annick Lambert van OfficeTeam, die daar een van de redenen in ziet voor het groeiende aantal kantoorbedienden dat van job verandert. Het voorbije jaar vertrok bijna een op twee van de bevraagde werknemers naar een andere werkgever, in 2009 was dat 37 procent.

Volgens Lambert willen werknemers nu beloond worden voor hun harde werk en hun trouw aan hun werkgever. Maar niet alleen daarom. Ook toegenomen verantwoordelijkheden en expertise als gevolg van de extra werkdruk motiveren kantoorbedienden om meer loon te eisen.

Uit de schulp

Als ze opslag willen, zullen de administratieve medewerkers wel uit hun schulp moeten komen. Van de tien kantoorbedienden die vinden dat ze recht hebben op een salarisverhoging, zullen er slechts vier daar zelf om vragen. De rest laat het initiatief aan de werkgever.

Volgens Lambert is het gebrek aan evaluatie de oorzaak van die passieve ingesteldheid. "Een groot aantal administratieve krachten heeft nog nooit een formeel evaluatiemoment gehad. De salariskwestie komt simpelweg niet ter sprake."

Ze pleit dan ook voor meer dergelijke momenten voor alle administratieve medewerkers: van secretaresses over receptionistes tot juridische medewerkers en expediteurs. "Een derde van het administratief personeel heeft tijdens het voorbije jaar extra verantwoordelijkheden gekregen. Een werkgever die dat niet te horen krijgt, kan dat ook niet belonen."

Evaluatiegesprekken vormen bovendien een goede basis voor retentiebeleid. "In de opnieuw nakende strijd om talent is dat niet overbodig, vooral als het om knelpuntberoepen zoals management assistent gaat." Toch is een evaluatie niet altijd het beste ogenblik voor salarisvragen. "In zo’n gesprek moeten vooral jobinhoud, verantwoordelijkheden, flexibiliteit en werksfeer aan bod komen. Een evaluatie leidt niet altijd tot loonsverhoging", aldus nog Lambert.

Buitengewone voordelen

Bovendien is loon niet alles, zo blijkt uit de OfficeTeam-studie. Slechts 2 procent van de werknemers die het afgelopen jaar van werk veranderden, noemt zijn (te lage) salaris als de belangrijkste reden. Ook jobinhoud, verantwoordelijkheid, verwachtingen en flexibiliteit spelen mee.

Office Support 0-2 jaar ervaring 3-5 jaar 6-9 jaar 10-15 jaar > 15 jaar
Data Entry Administrator
€ 1.600-2.150
€ 1.700-2.250
€ 1.800-2.300
€ 1.900-2.400
> € 2.200
Office / Facilities Assistant
€ 1.700-2.100
€ 1.900-2.300
€ 2.100-2.500
€ 2.300-2.600
> € 2.500
Receptionist / Telephonist
€ 1.700-2.000
€ 1.800-2.200
€ 2.000-2.400
€ 2.200-2.650
> € 2.350
Office Manager
€ 1.800-2.200
€ 2.000-2.600
€ 2.400-2.950
€ 2.600-3.350
> € 3.200


Lambert raadt werkgevers dan ook aan om creatief te zijn en verder te kijken dan de traditionele extralegale voordelen zoals een groepsverzekering, vervoersonkosten of maaltijdcheques. "Een aantal buitengewone voordelen, zoals een tegemoetkoming in externe trainingen, kunnen een enorm motiverend effect hebben. Maar het is aan elke werkgever afzonderlijk om zich af te vragen wat zijn medewerkers kan motiveren om bij hem te blijven."

(mo)        

Grafiek: Verandering in salaris vergeleken met 12 maanden geleden
         4 oktober 2010
Anderen bekeken ook