Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1074

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Mede mogelijk gemaakt door: Bright Plus HQ

“Achter één high five zit een hele visie op welzijn”

BrightPlus_Steven_Cavens
In tijden van telewerk worden yoga of tafeltennis over de middag en een stoelmassage om vier uur nét iets minder relevant. Maar dat is niet erg, want welzijn op het werk gaat over zoveel meer. Bright Plus vertaalde het in een allround high five-beleid.

“Het welzijnsbeleid bij Bright Plus is concreet, flexibel en herkenbaar”, zegt HR-manager Steven Cavens. “We hebben er vijf pijlers voor ontwikkeld: gezond, geïnformeerd, gelukkig, gemotiveerd en getalenteerd. Die zijn nauw met elkaar verbonden: het ene bestaat niet zonder het andere. Samen noemen we ze ons high five-beleid. En elkaar high fives geven, zit ook echt in onze bedrijfscultuur: na een geslaagd project van één van onze consultants, als we samen gaan sporten enzovoort.”

De klok rond gezond

Voel je je lekker in je vel, dan straal je dat ook uit. “Mentaal en fysiek gezond blijven, is sinds corona nóg belangrijker”, benadrukt Steven Cavens. “We motiveren je om tussen al het thuiswerk door genoeg te bewegen. En we kijken graag voorbij het scherm. In mei deden we mee aan De Roze Mars: een maand lang 10.000 stappen per dag. Voor je mentale welzijn biedt bijvoorbeeld het Care For People-platform je de klok rond emotionele en praktische ondersteuning. Je kunt er terecht voor een gesprek met een psycholoog, maar evengoed om een zomerkampje te vinden voor je kroost.”

Inspraak van het hele team

Welzijn gaat natuurlijk over meer dan ‘gezond’ zijn. Gelukkige medewerkers herkennen hun eigen waarden en normen in hun team en voelen zich ermee verbonden. “Gelukkig ben je ook als je voelt dat je gehoord wordt. Communicatie is tweerichtingsverkeer. De input van onze medewerkers vinden we enorm waardevol. Inspraak is het sleutelwoord. Ons welzijnsbeleid kwam tot stand voor én dankzij onze medewerkers. Om input te kunnen geven, moet je goed geïnformeerd zijn”, zegt Steven Cavens.

“Bij Bright Plus zetten we daarom sterk in op kennis delen. We willen dat iedereen op de hoogte is over ons reilen en zeilen, net omdat we verspreid werken over zestien kantoren. Via conference calls krijg je klokvast updates over de cijfers, HR, marketing enzovoort. Je bent altijd mee.”

Waarom jij het goed doet

Getalenteerde medewerkers blijven fris en scherp door ze uitdagingen te bieden. Door in te zetten op levenslang leren, vergroten ze niet alleen hun eigen competenties, maar ook het groeipotentieel van het bedrijf. “Leren is belangrijk, maar nog belangrijker vinden we wat je ermee doet”, zegt Steven Cavens daarover.

“Coaching en praktijk – leren on the job – zijn dé succesfactoren voor je persoonlijke ontwikkeling. Hoe gemotiveerd je bent, hangt ook sterk af van welke feedback je krijgt over je werk en de organisatie. Daar houden we héél nauw de vinger aan de pols. Onze tweewekelijkse engagement survey peilt naar hoe we het doen voor jou. Al acht keer werden we verkozen tot Great Place to Work, maar dat is telkens een momentopname. We willen het hele jaar door weten hoe tevreden je bent. Zo kwamen we bijvoorbeeld te weten dat ‘mentaal welzijn’ 12 procent beter scoorde na de lancering van Care For People.”

Een goede vibe is een werkwoord

Het high five-beleid past zich aan volgens de omstandigheden: het is een work in progress. “De noden en de actualiteit maken dat je het soms over een andere boeg moet gooien”, zegt Steven Cavens. “Tijdens de coronacrisis zag teambuilding er bijvoorbeeld heel anders uit, maar de basis blijft dezelfde: een welzijnsbeleid door en voor onze medewerkers dat hen nauw betrekt. Want we willen dat mensen zich oprecht goed voelen in hun vel én binnen Bright Plus.”

Extra: voel je thuis nog voor je eerste werkdag

Aandacht voor welzijn merk je tijdens je hele carrière bij Bright Plus, zelfs voor je goed en wel gestart bent. “Tijdens je preboarding – in de weken vóór die eerste werkdag – laten we je kennismaken met onze bedrijfscultuur”, legt Steven Cavens uit.

“Over je jobinhoud en voor praktische afspraken, maar vooral om je een vertrouwd gevoel te geven. Op je startdag krijg je altijd een warm welkom. Na drie maanden is er een opvolgmoment om te horen hoe je je opstart hebt ervaren. Je wordt dat eerste jaar ook meteen meegenomen in een opleidingstraject op maat. Er volgen nog regelmatig feedbackmomenten waarop ook jij vertelt hoe alles loopt voor jou. Ons hele onboardingtraject is trouwens helemaal home made: uitgewerkt door een van onze medewerkers, zodat jij je snel thuis voelt.”

(Wieland De Hoon) - Bron: Go for happy Magazine

29 juni 2021
goForHappy

Stuur mij Go for happy tips over groei en wellbeing

Anderen bekeken ook