'De beste muziek is muziek die je niet kan definiëren. Ik ben dan wel klassiek geschoold, door het bochtige parcours dat ik heb afgelegd, werd mijn openheid steeds groter. Ik ben blij dat ik van alles heb kunnen proeven. Al begin ik stilaan ook de waarde in te zien van een eigen identiteit. Neem nu Toots Thielemans: die herken je van bij de eerste noot. Dat wil ik ook ooit bereiken.'
'Ik kan niet zonder afwisseling. Bij Orquesta Tanguedia moet ik de kar trekken, maar ik vind het ook fijn om straks in het karretje van Raymond van het Groenewoud te stappen en me te laten meevoeren. Ik leer veel van de samenwerking met andere artiesten. Welke keuzes maken ze en waarom? Raymond spit alles bijvoorbeeld heel bewust uit. Hij weet heel precies wat een gastmuzikant in zijn lied moet doen. Eerst het materiaal onderzoeken en dan pas aan de andere muzikanten toevertrouwen: dat heb ik van hem afgekeken.'
'Ik vind het fijn om bandleider te zijn. Omdat de huidige bezetting van Orquesta Tanguedia zo’n tien jaar bestaat en ik ieder individu binnen de groep respecteer, geniet ik het vertrouwen van de anderen. Soms dragen ze zelf ideeën aan, soms vragen ze dat ik beslis. Democratie werkt niet binnen een muziekgroep. Er moet iemand zijn die op het einde van een discussie de knoop doorhakt. Omdat ik de initiatiefnemer van Orquesta Tanguedia ben, heb ik het laatste woord. Ik geniet er ook van bij elke stap in het productieproces betrokken te zijn.'
'Op tournee gaan met Kommil Foo heeft ons losgetrokken van de muziek van tangogrootmeester Astor Piazzolla en meer richting lied gestuwd. Raf en Mich van Kommil Foo zijn heel direct in hun communicatie. Ze geven heel duidelijk aan wat ze goed en minder goed vinden. De manier van selecteren, zonder gezever, hebben we van hen overgenomen. Raf hielp ons ook met de bindteksten voor het nieuwe programma Alfonsina.'
'Als ik zelf naar optredens ga kijken, stoort het mij vaak dat tussen de songs door maar wat gemompeld wordt. Als wij op het podium iets vertellen, moet het to the point zijn. Raf bracht ons timing bij. Hij zei ook dat we moeten tonen dat we fier zijn op onze muziek. Wij Vlamingen zijn daar veel te bescheiden in: 'We hebben een plaatje gemaakt. Sorry, daarvoor'. Dat is flauwekul. Als je zelf niet gelooft dat je plaat goed is, hoe wil je dan dat je publiek het gelooft?'
(pvd) – Foto: (ip) – Meer info: www.gwencresens.be
16 februari 2012‘Het publiek heeft een visie op de politiek nodig van iemand die buiten het wereldje staat,' zegt cartoonist Marec. Is dat het geheim van zijn succes?
Afgelopen zomer is Frank Raes veel met zijn gezin en fotografie bezig geweest. “Niet professioneel, gewoon als hobby.” Wat deed hij vroeger als vakantiejob?
De opbrengst van Music For Life 2011 is voor de bestrijding van diarree, vooral in Nepal een probleem. Dries Goeminne van Rode Kruis-Vlaanderen vertelt ...
‘Als acteur kan je een universum scheppen en de fantasie van mensen prikkelen.’ Acteur Iwein Segers doet zijn verhaal en verklapt ons zijn beroepsgeheim.
‘Ik studeerde lichamelijke opvoeding. Werken bij werkgeversorganisatie was dus een eigenaardige keuze’, aldus Unizo-topman Karel Van Eetvelt.
Hoewel hij al kon rijden op zijn elf, leek Karel Cardoen niet voorbestemd voor de autoverkoop. Een jaar zou hij in de zaak van vader Albert stappen toen die het aan zijn heup kreeg. Meer niet. Maar Karel bleef. Niet voor de auto’s, maar omdat hij er zin in kreeg. "Auto’s interesseerden me niet. Ik vind ze nog steeds niet belangrijk. Eigenlijk had ik evengoed schoenen kunnen verkopen."
‘Het is onvermijdelijk dat je soms onderwerpen moet behandelen waar je niet in thuis bent.’ Radio 1- presentator Gilles De Coster bekent zijn beroepsgeheim.
‘Toen ik mijn reclamecarrière begon, reageerde mijn schoonmoeder verbaasd. ‘Marc was nochtans geen slechte student’, zuchtte ze.’ Marc Michils vertelt.