Persoonlijke gevoelens spelen grote rol op de werkvloer
Wanneer werknemers mogen kiezen met wie ze samenwerken, geven ze steevast de voorkeur aan 'de sympathieke ster' of 'sympathieke dwaas' onder hun collega's.
Onderzoekers Michael J. Tews (Penn State), John Michel (Loyola University of Maryland) en Kathryn Stafford (Ohio State University) bevroegen 195 Amerikaanse werknemers werkzaam in de horeca. Er werd onder meer nagegaan hoeveel plezier de ondervraagden hebben op het werk en of de eigen manager zo'n aangename, plezierige werkomgeving ondersteunt. Nadien vergeleken de onderzoekers de antwoorden met de algemene prestaties en het personeelsverloop.
Het onderzoek leverde drie belangrijke bevindingen op:
"Voor jonge werknemers is een manager die pret op het werk ondersteunt, belangrijk omdat plezier leidt tot het ontstaan van vriendschappen. Naarmate men ouder en volwassener wordt, verliezen vriendschappen op het werk aan belang, onder meer omdat familie een steeds groter rol zal beginnen spelen."
"Op een werkplek waar de manager plezier aanmoedigt én amusante activiteiten worden georganiseerd, wordt de daling in productiviteit door de manager tenietgedaan dankzij de stijging in productiviteit door de leuke activiteiten. In dit scenario zal je dan ook het minste personeelsverloop terugvinden", besluit Tews.
"Plezier kan werken, maar het is geen wondermiddel. Werkgevers moeten echt nadenken wat ze hiermee willen bereiken en moeten ook stilstaan of het past bij de eigenschappen van hun werknemers."
(nm) – Bron: News.psu.ed
11 december 2013Wanneer werknemers mogen kiezen met wie ze samenwerken, geven ze steevast de voorkeur aan 'de sympathieke ster' of 'sympathieke dwaas' onder hun collega's.
We moeten met z’n allen langer werken. Maar hoe doen we dat, zonder op ons 45ste al reikhalzend uit te kijken naar ons pensioen?
Goed kunnen samenwerken met je collega’s is een van de belangrijkste factoren die bepaalt of je met plezier gaat werken. 8 tips voor een betere samenwerking
Twee op de drie werknemers vinden het vieren van successen op kantoor een belangrijke gewoonte. Dat blijkt uit onderzoek van Unique.
Lien is ruim een jaar winkelmanager van de Okay in Rotselaar
Op het werk kan een bureau er door het plaatsen van persoonlijke spullen redelijk “huiselijk” uitzien. Onnodige rommel of een slimme zet?
Jongeren lijken niet meer in de jobvoetsporen van de vorige generaties te willen treden. Hoe komt dat precies? Een diepe duik in het topic.
Af en toe van job veranderen kan je leven beter maken. Maar loont het wel de moeite om voortdurend te jobhoppen voor een hoger loon?
Beleefd zijn lijkt soms niet meer van deze tijd, terwijl je er toch zoveel sympathieker door lijkt én er zoveel meer gedaan mee krijgt.