Belgen zijn minst positief over vrouwen aan de top
84 procent van de werknemers wereldwijd vindt dat het topmanagement evenveel mannen als vrouwen moet tellen. Slechts 69 procent van de Belgen vindt dat ook.
Dat blijkt uit onderzoek van het rekruteringsbedrijf Robert Half bij 200 Belgische HR-managers. Daaruit komt naar voren dat 72 procent van de ondervraagde HR-managers vindt dat er een loopbaankloof is op de werkvloer waarbij vrouwen hun carrière niet op dezelfde wijze ontwikkelen als mannen.
Bijna alle ondervraagden (94 procent) stellen dat bedrijven maatregelen moeten treffen om deze kloof te dichten. Slechts 19 procent is voorstander van quotasystemen in deze context. Bijna de helft (48 procent) van de HR-managers vindt eerder dat flexibele werktijden een betere combinatie van het werk- en privéleven zouden mogelijk maken. 47 procent geeft ook aan dat, door middel van talentmanagementprogramma's, potentieel talent vroegtijdig geïdentificeerd en ontwikkeld kan worden.
“Bedrijven hebben reeds maatregelen ingevoerd om de loopbaankloof te dichten. Flexibiliteit in de organisatie van het werk en andere initiatieven om de balans tussen werk en privéleven te vergemakkelijken, vinden steeds meer hun weg naar de werkvloer. Dergelijke initiatieven kunnen vrouwen verder ondersteunen en hun kansen vergroten op een grotere vertegenwoordiging in management- en beleidsfuncties”, aldus Frédérique Bruggeman, Managing Director bij Robert Half.
Gemiddeld bestaat volgens de studie maar 25 procent van het managementteam in Belgische bedrijven uit vrouwen. Slechts 8 procent van de HR-managers geeft aan dat meer dan de helft van hun managementteam vrouwen zijn.
“Niemand zal ontkennen dat er meer gelijkheid nodig is tussen vrouwen en mannen op de werkvloer, en dit geldt zeker ook voor management- en beleidsfuncties. Daarom is het belangrijk dat het bedrijfsleven vrouwen stimuleert om een job als manager en leidinggevende op te nemen. Vrouwen dienen in deze context hun individuele capaciteiten uit te spelen en hun verwezenlijkingen kenbaar te maken. Door zichzelf duidelijk te profileren binnen het bedrijf zullen ze hun promotiekansen vergroten.”
(nm)
24 oktober 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
84 procent van de werknemers wereldwijd vindt dat het topmanagement evenveel mannen als vrouwen moet tellen. Slechts 69 procent van de Belgen vindt dat ook.
De voorbije vier jaar steeg het aantal vrouwen in topfuncties bij Coca-Cola van 6 naar 39 procent. En daar stopt de vervrouwelijking niet.
Meer dan zes op de tien Britse werknemers zijn gelukkig in hun job, 19 procent geeft zelfs toe van zijn werk te houden. Dat blijkt uit een nieuwe studie.
Gekeken naar de huidige groei van vrouwen in leidinggevende posities wordt er voorspeld dat pas vanaf het jaar 2085 mannen en vrouwen op dat vlak gelijk zullen zijn.
Wat doet een (m/v) engineering manager precies en welk loon mag hij/zij verwachten? Een overzicht...
Hoe goed is koffie voor je? De één zweert bij maximaal twee kopjes, de ander ziet geen graten in zes koffies per dag. Wij scheiden feit van fabel voor je.
Met deze tips lok je je ambitieuze kantje uit z’n schuilplaats en ontdek je waar je écht voor wil gaan!
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Verdien je in een bepaalde provincie meer of minder dan in een andere? Ja, zo blijkt! We nemen Vlaams-Brabant onder de loep.