94 procent wil loopbaankloof tussen mannen en vrouwen dichten

Meer dan negen op de tien (94 procent) van de Belgische HR-managers zijn van mening dat organisaties maatregelen moeten nemen om de kloof tussen mannen en vrouwen op de werkplek te dichten.
#

Dat blijkt uit onderzoek van het rekruteringsbedrijf Robert Half bij 200 Belgische HR-managers. Daaruit komt naar voren dat 72 procent van de ondervraagde HR-managers vindt dat er een loopbaankloof is op de werkvloer waarbij vrouwen hun carrière niet op dezelfde wijze ontwikkelen als mannen.

Maatregelen?

Bijna alle ondervraagden (94 procent) stellen dat bedrijven maatregelen moeten treffen om deze kloof te dichten. Slechts 19 procent is voorstander van quotasystemen in deze context. Bijna de helft (48 procent) van de HR-managers vindt eerder dat flexibele werktijden een betere combinatie van het werk- en privéleven zouden mogelijk maken. 47 procent geeft ook aan dat, door middel van talentmanagementprogramma's, potentieel talent vroegtijdig geïdentificeerd en ontwikkeld kan worden.

“Bedrijven hebben reeds maatregelen ingevoerd om de loopbaankloof te dichten. Flexibiliteit in de organisatie van het werk en andere initiatieven om de balans tussen werk en privéleven te vergemakkelijken, vinden steeds meer hun weg naar de werkvloer. Dergelijke initiatieven kunnen vrouwen verder ondersteunen en hun kansen vergroten op een grotere vertegenwoordiging in management- en beleidsfuncties”, aldus Frédérique Bruggeman, Managing Director bij Robert Half.

Managementteam

Gemiddeld bestaat volgens de studie maar 25 procent van het managementteam in Belgische bedrijven uit vrouwen. Slechts 8 procent van de HR-managers geeft aan dat meer dan de helft van hun managementteam vrouwen zijn.

“Niemand zal ontkennen dat er meer gelijkheid nodig is tussen vrouwen en mannen op de werkvloer, en dit geldt zeker ook voor management- en beleidsfuncties. Daarom is het belangrijk dat het bedrijfsleven vrouwen stimuleert om een job als manager en leidinggevende op te nemen. Vrouwen dienen in deze context hun individuele capaciteiten uit te spelen en hun verwezenlijkingen kenbaar te maken. Door zichzelf duidelijk te profileren binnen het bedrijf zullen ze hun promotiekansen vergroten.”

(nm) 

24 oktober 2013
Anderen bekeken ook