Wat als … je collega’s vuilaards zijn?
Eger jij je steeds meer aan je slordige collega's? Dan wordt het hoog tijd om subtiel te laten weten aan die vuilaards dat het zo niet langer kan …
Het spectrum gaat van een compleet leeg bureau waar niks op een andere (lees: verkeerde) plaats terechtkomt tot één waarvan je niet meer weet wat de kleur van de tafel is”, merkt productiviteitstrainer Johan D’Haeseleer. “Als trainer en consultant heb ik het voordeel dat ik allerlei burelen in verschillende organisaties zie. Eén ding is zeker, wanorde op je bureau zorgt voor onrust en het kost je mentale energie. Te veel kostbare mentale energie die je dan op het einde van je dag misschien wel tekort hebt.”
Ondertussen is er voldoende onderzoek verricht door breinexperts die stellen dat je brein kostbare energie verspilt, wanneer het steeds op de wanorde moet kijken. “Je kijkt met je brein. Dat geldt ook bij die mensen die wanorde verdedigen als een bron van inspiratie. Wanorde is een doodsteek voor je concentratie. Je probeert je te concentreren, maar je aandacht wil ontsnappen en de wanorde op je bureel zorgt voor de perfecte ontsnappingsroute.”
“Onbewust begin je te multitasken, en we weten allemaal dat multitasken niet de meest optimale manier van werken is. Je aandacht niet nodeloos laten stelen is één van de beste manieren om op het einde van je dag nog mentale energie over te hebben voor wat je ook belangrijk vindt. Blijvende rommel en wanorde zorgt voor nodeloze chronische stress.”
Het omtoveren van een puinhoop naar een serene omgeving die je ondersteunt om je te concentreren, is niet iets dat je er even tussendoor bijneemt. Indien je hier en daar een beetje opruimt, wordt de vrijgekomen ruimte makkelijk opnieuw ingenomen door allerlei spullen. De grove borstel erdoor halen, is dus zeker een betere optie.
Het is aan te raden om het project “bureau opruimen” op te delen in 3 afgescheiden fasen.
Wees selectief in de toestellen die ruimte verdienen op je bureel.
Wat heb je zeker nodig:
Analyseer of andere spullen wel een plaats verdienen op je werkblad. Hoe frequenter je iets gebruikt, hoe dichter je dit bij je werkblad kan plaatsen. Andere zaken haal je beter uit je gezichtsveld.
Het wordt steeds makkelijker om je informatie digitaal te beheren. Het opzetten van een digitaal informatiebeheersysteem zoals in OneNote of Evernote is een goede investering.
Digitale documenten hebben een aantal voordelen:
“Ik ben fan vanOneNote, vooral omdat het vele linken heeft met de andere software van Microsoft”, vertelt productiviteitstrainer Johan D’Haeseleer. “Dankzij je smartphone heb je waarschijnlijke een scanner op zak. Office lens en Scanner Pro zijn twee apps die ik veelvuldig gebruik om documenten om te zetten naar een digitale vorm.”
De papieren onderlegger op je bureel is een kleine ramp en wel om twee redenen
Veel mensen vinden het eng om documenten, brieven en aantekeningen weg te gooien. Als een project of activiteit nog loopt, is het prima om de betreffende papieren te bewaren (zolang je het logisch opbergt). Maar voor het opgeruimde gevoel is het goed om kritisch te zijn op wat je écht nog nodig hebt. Archiveer zo veel mogelijk enkel definitieve versies. En zorg er daarnaast voor dat dossiers van afgeronde projecten volledig zijn.
Neem elke stapel goed door en vraag je het volgende af:
Ja? Dan, weg ermee!
Ook je bureel (de ruimte) kan een pak zaken bevatten die nodeloos je aandacht wegtrekken van waar je je op dat moment wil op concentreren. Je concentratieplaats is niet hetzelfde als je inspiratieplaats. Voorzie voor deze 2 verschillende zaken eventueel 2 verschillende ruimten.
Probeer je bureau zo leeg mogelijk te houden en bewaar alleen alles op je bureau wat je dagelijks gebruikt. Alles wat je niet regelmatig nodig hebt, kan je perfect opruimen in een kast. Let er wel op dat je niet alles los in je kast legt, want zo wordt je kast weer een warboel! Berg alles op in dozen, mappen of bakken en schrijf erop wat er in zit.
Zorg voor een referentiepunt. Neem een foto van hoe je jouw werkplaats wil terugvinden. Op het einde van je dag of minstens op het einde van je week zorg je ervoor dat je naar bovengenoemd referentiepunt terugkeert. Je moraal zal zo op maandag niet een eerste slag krijgen wanneer je terugkeert na een rustgevend weekend.
(mr) – Voor meer tips kan je terecht op de blog van Johan D’Haeseleer of je je abonneren op zijn nieuwsbrief.
25 januari 2017Eger jij je steeds meer aan je slordige collega's? Dan wordt het hoog tijd om subtiel te laten weten aan die vuilaards dat het zo niet langer kan …
Wetenschappers van de Universiteit van Minnesota hebben aangetoond dat een rommelige omgeving goed is voor de creativiteit en nieuwe ideeën stimuleert.
Op zoek naar een beetje rust op je werkplek? De volgende tips zorgen voor een stressvrije omgeving, zodat je op je gemak kan verder werken aan je projecten.
Elke ochtend je werkdag aan een proper en leeg bureau starten, de zogenaamde clean desk. Opgeruimd staat netjes? Bij Pixar denken ze daar anders over ...
Ligt jouw bureau bedolven onder stapels papieren en andere rommel? Voel je maar niet schuldig. Integendeel: zo’n puinhoop zou beter werken...
In zes stappen een rustige en aangename werkplek creëren? Het kan met deze eenvoudige ingrepen!
Sommige mensen weten elke vorm van chaos het hoofd te bieden. Enkele tips om één van hen te worden...
Niet elke job is even veilig en in sommige gevallen is je job door de onveilige werkomstandigheden zelfs ronduit gevaarlijk. Een gevarenpremie kan je hiervoor financieel vergoeden.
Wat voor topsporters en sollicitanten vaak geldt, is zeker ook het devies in het leger: de dapperste soldaten komen het verst. Deze richtlijnen uit hun militaire opleiding staan daarbij centraal.