De 5 grootste fouten in personal branding
Iedereen is een merk, en zet zichzelf in de verf. Dat is het idee van personal branding. Zakenblad Forbes zette onlangs de grootste fouten op een rijtje.
Jezelf profileren doe je dus vooral om anderen bewust te maken van je meerwaarde, zowel binnen als buiten de organisatie. Je geeft je collega’s, je oversten, je klanten, je schoonmoeder … een beeld van wie jij bent, wat jouw expertise is en hoe jij jezelf onderscheidt van de rest.
Met andere woorden:
In feite wil je dus werken aan je personal branding.
Denk je soms: “Ik ben introvert en eerder low profile van aard, dus ik hoef me niet te profileren”? Fout!
Bescheidenheid en jezelf profileren hoeven elkaar niet uit te sluiten. Er is bijvoorbeeld niets onbescheiden aan jezelf voor te stellen, wanneer je binnenstapt in een vergadering, waar de helft van de deelnemers jou niet kent. Iedereen hartelijk de hand schudden is heel normaal. Dan weten de aanwezigen tenminste wie je bent.
Profileren is dus niet alleen iets voor extraverten. In elk bedrijf wordt het noodzakelijk dat iedere werknemer een duidelijk profiel heeft. Je hebt er alle baat bij om duidelijk te laten weten welke bijdrage jij als persoon levert in het geheel.
Véronique Hoex, expert in Personal Branding en Succesvol Netwerken, geeft daarom 9 kant-en-klare tips om jezelf (beter) te profileren.
Deze eerste tip vraagt een kort moment van reflectie. Denk even na over de volgende vragen:
Geef ten minste 10 kernwoorden, kerntalenten, kerneigenschappen die jouw expertise, talenten en vaardigheden omschrijven. Noteer deze punten alsof jij jezelf in hashtags zou omschrijven. Bijvoorbeeld: #organisatietalent #IT #Ratio #IkspreekbeterSpaansdan95%vanhetbedrijf ...
Deze kernwoorden vormen jouw personal branding. Benoem deze #’s regelmatig voor jezelf en wees jezelf dankbaar dat jij daar goed in bent. Wanneer je beseft waar jij goed in bent, kan je één van deze talenten makkelijker delen met één van je collega’s.
Vier je successen door bij de koffiemachine, tijdens een ontspannen moment of tijdens de lunch te vertellen wat goed is verlopen, waar jij trots op bent of wat je samen met je teamleden tot een goed einde hebt gebracht. Zo zet je meteen ook enkele collega’s in de bloemetjes. En vergeet vooral jezelf niet te vermelden!
Je pitch is jouw introductie bij mensen die je niet kent of is een re-introductie om je nog eens opnieuw te profileren. Oefen je pitch een paar keer in de auto in de file of thuis in de badkamer.
Zorg er ook voor dat jouw pitch flexibel is: je stelt jezelf tijdens een kwartaalmeeting met de directie immers anders voor dan tijdens een teambuilding met de collega’s van de andere vestiging.
Maak ook altijd gebruik van een korte pitch wanneer je een vraag wenst te stellen tijdens een vergadering. Dat kan op een nonchalante manier: “Jullie weten allemaal dat ik de verbinding ben tussen de accountants en de medewerkers van de binnendienst en in dit kader heb ik een vraag...”
Een andere interessante tip is: vraag aan je directe collega’s: “Mocht je mij voorstellen aan een nieuwe collega, wat zou je dan van mij zeggen en hoe zou je dat doen?”
Luister vervolgens naar hun pitch over jou. Leer daaruit hoe mensen jou zien en aarzel niet om bij te sturen als dat nodig is.
Neem de tijd om je collega te zeggen wat zijn of haar toegevoegde waarde voor jou is. Een complimentje doet geen pijn en het levert hoe dan ook een boeiend gesprek op. Vraag na dit gesprek aan diezelfde collega wat hij/zij als jouw toegevoegde waarde ziet en hoe je deze toegevoegde waarde beter onder de aandacht kunt brengen.
Vraag vrijuit aan deze collega welke van jouw handelingen je profilering volgens hem/haar ondermijnen. Vind hij je te bescheiden? Ben je volgens hem te weinig aanwezig? Ga zorgvuldig met deze aandachtspunten om.
Hoe profileren anderen zich? Kan je hier iets van overnemen? Hoe stellen anderen zich voor? Hoe ziet hun LinkedIn profiel eruit? Hoe goed zijn zij intern aan het netwerken? Met andere woorden: laat je inspireren door anderen.
Tijdens de lunchpauze zie je plots iemand die je niet zo goed of zelfs helemaal niet kent. Verwelkom deze persoon en begin de conversatie. Durf het initiatief te nemen. Na een poos kan je vragen wat deze persoon precies doet binnen het bedrijf. Ideaal, want ook nu kan jij je pitch oefenen.
Sluit jij je e-mails af met een handtekening? Vermeld die je functie en hoe mensen jou kunnen bellen of mailen? Bevat ze ook een verwijzing naar je LinkedIn profiel? Ken je een leuke slogan die overeenkomt met jouw brand, die je kan toevoegen aan je e-mailhandtekening? Doen!
Probeer ook op andere vlakken een spoor achter te laten. Vul jij bijvoorbeeld bij documenten of bij een slideshow de auteur in? Staan jouw naam en gegevens in het document zelf, als jij de verantwoordelijke of de creator bent?
Je LinkedIn profiel is je online visitekaartje. Zorg dat je profielfoto en de achtergrondfoto goed weergeven wie jij bent en waar jij voor staat in je bedrijf. Vul de uitgelichte vaardigheden en onderschrijvingen in, onderaan je LinkedIn profiel en zet ze in volgorde van belangrijkheid. Tip: kijk naar je #-lijst!
(lb/vh) - Bron: Expert Academy - Meer info: www.expertacademy.be/nl/profileren
3 mei 2019Iedereen is een merk, en zet zichzelf in de verf. Dat is het idee van personal branding. Zakenblad Forbes zette onlangs de grootste fouten op een rijtje.
Je bent uitgenodigd voor een jobinterview. De deur naar een nieuwe stap in je carrière staat op een kier. Aan jou nu om te overtuigen. Hoe? 5 tips!
10.000 euro betalen voor een handtas of een miljoen voor een luxewagen is geen financiële transactie. Het is een emotionele beslissing.
Een op drie rekruteerders zegt binnen de 90 seconden te weten of ze een sollicitant al dan niet zullen aannemen. De eerste indruk is dus super belangrijk.
Sollicitanten die weten wat ze willen, dat uitstralen én communiceren, hebben meer kans op een job. “Zo’n sterk merk zijn kan je leren.” Hoe pak je het aan?
Steeds vaker begeven sollicitanten zich in hun zoektocht naar werk op de sociale netwerksites. Al bloggend, twitterend of facebookend ...
Fijn samenwerken zorgt niet alleen voor een goede sfeer maar ook voor meer succes op de werkvloer. Iedereen is er dus bij gebaat dat de relatie goed zit.
D’Ieteren Academy zorgt ervoor dat meer dan 1.100 techniekers in haar netwerk van concessies zich voortdurend blijven ontwikkelen.
In de recente top tien van grootste knelpuntberoepen staan er twee uit de industrie: de technicus installaties en de elektrotechnisch installateur.