8 life hacks voor werkende mama’s en papa’s
Jongleren tussen werk en privé is niet altijd eenvoudig met kinderen in huis. Maar dat wil niet zeggen dat je als ouder je ambities in de kast moet stoppen!
Krijg je telefoon van een onbekend nummer, dan neem je beter niet op. Als het echt belangrijk is, zal die persoon wel een boodschap achterlaten na de biep. Zo niet zijn het vaak telemarketeers die heel wat vervelende vragen voor je klaar hebben.
Velen doen het: opstaan en meteen de e-mails checken. Wij raden het af, want het haalt heel je planning van die dag door elkaar. Beter even wachten en dan pas kijken wat prioritair is. Ook vlak voor het slapengaan nog snel even je mailbox screenen is geen goed idee, het staat vele mooie dromen in de weg. Het gevaar bestaat dat je anders schaapjes moet tellen om in slaap te geraken.
Stem niet zomaar in met vergaderingen als je niet op voorhand weet wat er precies op de agenda staat. Anders ben je niet in staat in te schatten hoeveel tijd deze meeting in beslag zal nemen. Bovendien kunnen zowel jij als je vergaderpartners zich niet ten volle voorbereiden zonder agenda, wat de vergadering enkel nog meer zal doen uitlopen.
“Wat een mooi weer vandaag he?” en “Hoe gaat het met je” klinkt allemaal heel vriendelijk en lief, maar vaak ben je er niet echt in geïnteresseerd en meestal wil de persoon aan de andere kant van de lijn er zelf ook niet te veel tijd aan verliezen. Beperk je daarom, zonder onbeleefd te zijn, tot de kern van wat je wilt vertellen of vragen, zo krijg je de zaken veel sneller voor mekaar en heb je daarna tijd voor een oprecht diepgaand gesprek.
Werk met to-dolijstjes die duidelijk de prioriteiten van de dag weergeven en laat je niet constant afleiden door inkomende e-mails. De hele dag in de ban zijn van je mailbox zorgt ervoor dat je uit het oog verliest wat op dat moment echt moet gebeuren. Maak je elektronische postbus twee tot drie keer per dag leeg en zorg ervoor dat ook je collega’s en klanten weten dat je zo te werk gaat.
Zoek uit welke 20% van je klanten zorgen voor 80% van je omzet. Daarnaast moet je trachten te weten te komen welke klanten 80% van je tijd opeisen. Door te weten wat welke klanten je opbrengen kan je je beschikbare tijd ook beter verdelen. De ene klant is een sneller antwoord waard dan een andere, en daar is niets mis mee.
“Druk, druk, druk”, het is in de mode om het heel druk te hebben. Toch moet je oppassen jezelf niet te verliezen in die drukte. Maak voor jezelf duidelijk welke taak de belangrijkste is en ploeg je stapsgewijs door je to-dolijst. Wanneer alles dringend en belangrijk wordt, ben je verkeerd bezig.
Zet af en toe je smartphone uit zodat je even met volle concentratie kan doorwerken. Wanneer je in het weekend erop uit trekt met vrienden kan je zelfs overwegen hem gewoon thuis te laten. Welke wereldbedreigende problemen kan jij nog oplossen na 8u ’s avonds?
En niet omgekeerd! Het is kicken om zaken in orde te brengen en dingen te regelen, maar las genoeg werkluwe periodes in om de kicks te kunnen volhouden. Het hele weekend zitten bellen en e-mailen is gewoon niet gezond. Zorg er ook voor dat je ook buiten je werk nog voldoende contacten hebt waar je je ei kwijt kan.
Stress is onvermijdelijk en hoeft niet per se altijd iets negatiefs te zijn. Je kan adrenaline krijgen van veel werk, maar je moet wel opletten dat je niet in het rood gaat en niet te veel zaken moet doen die je echt niet graag doet.
(mr)
12 september 2018Jongleren tussen werk en privé is niet altijd eenvoudig met kinderen in huis. Maar dat wil niet zeggen dat je als ouder je ambities in de kast moet stoppen!
Neem jij makkelijk spanningen over? Vind je de wereld soms overweldigend? Dan is de kans groot dat je hoogsensitief bent. Ontdek je krachten!
Je ondernam waarschijnlijk al meerdere pogingen om jezelf beter te organiseren en regelmatiger te sporten, maar hoe hou je deze goede gewoontes vol?
Niemand wil die heethoofd zijn die door de stress niets kan verdragen. Zeg vaarwel tegen die stress dankzij de volgende 6 makkelijk uit te voeren tips!
Vraag je je af waarom je niet sneller vooruit geraakt in je carrière? Dan is het hoog tijd om je hand eens in eigen boezem te steken.
Te veel stress veroorzaakt fysieke en psychische kwalen, maar in drie stappen kan je de kwelduivel die stress heet ook ombuigen tot een voordeel.
In de boeken van Harry Potter is er Voldemort. Maar ook in jouw cv en sollicitatiebrief is er 1 woord taboe...
Welke score geven Belgische werknemers aan hun bedrijf?
Stéphanie, bekend van het tv-programma De Mol, is in het echte leven aan de slag in het operatiekwartier van het Jessa Ziekenhuis in Hasselt...