Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 929

Volgende
Volgend artikel:

Last van een midcarrièrecrisis? Zo ga je ermee om...

Welke (soft) skills zijn vandaag het meest gevraagd?

Hard en soft skills
Door een snel veranderende arbeidsmarkt én steeds sneller evoluerende technologieën is het natuurlijk niet verwonderlijk dat ook de vaardigheden die van sollicitanten worden gevraagd, van tijd tot tijd veranderen. LinkedIn deed onderzoek naar de meest gegeerde hard en soft skills door werkgevers. En daar kwam een opmerkelijke conclusie uit naar voren ... Tijd voor een lijstje!

Wie denkt dat ‘een goede kennis van MS Office’ nog veel indruk maakt op de werkgevers van vandaag, komt helaas bedrogen uit. Onderzoek van LinkedIn toont aan dat vier van de top vijf meest gevraagde skills inmiddels soft skills zijn. Die evolutie danken we deels aan de opkomst van AI.

Juist doordat men nu beseft wat AI allemaal kan doen, wordt ook pijnlijk duidelijk wat die technologie níet kan doen. Het brengt een aantal broodnodige menselijke kwaliteiten aan het licht, waar werknemers en sollicitanten slim op kunnen inspelen.

Lees ook: Welke kwaliteiten heb je vandaag nodig op de arbeidsmarkt?

1. Communicatie

Met elkaar overleggen, vergaderen, taken toewijzen of trainingen geven. Het verloopt tegenwoordig vaker digitaal dan face to face. En dat creëert juist een nood aan heldere, vriendelijke, betrouwbare en structurele communicatie. Inspireren en verbinden is daarbij cruciaal. Een menselijke vaardigheid die geen robot of systeem kan overnemen.

Ontdek: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer

2. Customer service

Natuurlijk kunnen er heel wat zaken geautomatiseerd worden bij het helpen van klanten – hallo, chatbots – maar soms is er toch echt een menselijke aanpak en aanwezigheid nodig om het vertrouwen van de klant te winnen en te behouden. It takes a human to know a human: echt goede customer service krijg je van een persoon, niet van een machine.

3. Leiderschap

Hoeveel cursussen je ook volgt en welke praktische skills je ook hebt, als leider moet je charisma, inzicht, inlevingsvermogen en een hele reeks andere kwaliteiten hebben om een team goed te kunnen aansturen. Een goede leider is een luisterende leider. Een vaardigheid die je dus best op scherp zet om je volgende leidersfunctie binnen te halen.

CHECK: zo herken je een goede baas

4. Projectmanagement

Om een project in goede banen te leiden, moet je heel wat ballen in de lucht houden. Werknemers die geduldig en stressbestendig zijn, hebben dus een streepje voor op de rest. Maar ook probleemoplossend en delegerend te werk gaan is een must op de arbeidsmarkt van vandaag.

Hoe stressbestendig ben jij? Doe de test!

5. Management

De cijfers in de gaten houden is één ding, maar daar gerichte conclusies en actiepunten uit trekken is nog iets helemaal anders. Managers focussen zich niet alleen op het menselijke, maar ook op de (financiële) gezondheid van een afdeling of bedrijf. Niet eenvoudig. Maar broodnodig om een bedrijf goed te laten draaien.

De conclusie?

Het is essentieel dat je jezelf snel kan aanpassen aan een situatie. Agility is niet zomaar een zakelijk modewoord: een veranderende arbeidsmarkt vraagt om wendbare kameleons. Nu deze skills door werkgevers als topkwaliteiten worden gezien, zal niet alleen je diploma ertoe doen.

Ook je werkervaringen uit vorige posities zijn van belang. Het is slim om daar rekening mee te houden wanneer je je cv of LinkedIn-profiel een update geeft. Zo verhoog je je eigen kansen stevig!

Jobat app: Geen cv? Wij maken het voor jou!

(ZINNIG) – Bron: LinkedIn

2 april 2024
Anderen bekeken ook