Kunnen emoticons in zakelijke e-mails?
Krijg of stuur jij naar hartenlust smileys of andere symbooltjes in je e-mails met collega’s of zakenrelaties? “Niet altijd een goed idee”, klinkt het.
Een van de oorzaken van 'mailstress' is dat werknemers vaak het gevoel hebben dat ze meteen een e-mail moeten beantwoorden. Continu je e-mails checken is nu eenmaal een ziekte van deze tijd. Spreek met jezelf vaste 'mailmomenten' af, zoals een half uurtje 's ochtends en een half uurtje in de late namiddag. Zo win je veel tijd omdat je niet voortdurend wordt afgeleid door inkomende berichten.
Lees ook: De 5 excuses van een e-mailverslaafde
Wie regelmatig melding krijgt dat zijn mailbox weer zijn limiet heeft bereikt, kan best eens overwegen om e-mails te archiveren. Op die manier zijn oude e-mails nog steeds raadpleegbaar, maar nemen ze een pak minder plaats in. Zo wordt je mailbox een stuk overzichtelijker en zal deze uiteindelijk ook sneller werken.
Veel mailoverload komt doordat mensen elkaar voortdurend in cc zetten, terwijl dit niet altijd nodig is. Denk zelf twee keer na over wie precies allemaal jouw bericht MOET gelezen hebben. Heeft de persoon in kwestie helemaal niets aan je e-mail, zet hem of haar dan niet in cc. Door zelf het goede voorbeeld te geven, zet je een eerste stap in de goede richting.
Zo'n pop-up die steeds verschijnt telkens je een nieuwe e-mail krijgt, doet meer kwaad dan goed. Ook al maak je jezelf wijs dat je het bericht later wel zult lezen, toch zal je het hoogstwaarschijnlijk binnen de vijf minuten lezen. Zo word je afgeleid van de zaken waar je op dat moment mee bezig was én heb je op het einde van de dag veel minder gedaan gekregen dan je wenste. Uitschakelen dus!
CHECK: Waarom je werkmails beter 's middags beantwoordt
Leg een bepaalde tijdsperiode vast waarin je bepaalde 'belangrijke' e-mails moet beantwoorden. Prioriteiten stellen is een must! Maak goed het onderscheid tussen mails die belangrijk zijn en mails die je niet binnen de 24 uur moet beantwoorden.
E-mail is niet het geschikte medium om een volledige conversatie te voeren. Vaak is het makkelijker om gewoon even te bellen en zaken uitgebreid via de telefoon te bespreken. Nadien kan je nog steeds een mailtje sturen en een korte opsomming maken van wat nu precies is afgesproken.
Minder stress door minder e-mails: 5 tips
Dagelijks krijgen veel werknemers een stroom van nieuwsbrieven in hun mailbox zonder dat ze deze ooit openen. Dit zorgt uiteraard voor chaos in je mailbox. Overloop met jezelf welke nieuwsbrieven je effectief leest en welke je onmiddellijk naar de prullenbak verplaatst. Schrijf je uit voor nieuwsbrieven waar je niets aan hebt. Ze zorgen onnodig voor mailstress!
Wellicht een overbodige tip, maar toch gebeurt het nog dat werknemers geen onderverdeling maken in hun mailbox. In zowat elk mailprogramma kan je onderverdelingen maken zodat e-mails van bepaalde personen of over een bepaald onderwerp in verschillende mappen verschijnen.
Hoe meer je zelf mailt, hoe meer e-mails je op jouw beurt zal ontvangen. Maak er dus een gewoonte van om je e-mailgebruik in te perken en je collega's zullen volgen!
Ontdek: 7 timemanagement hacks voor op je werk
(nm)
17 maart 2023Krijg of stuur jij naar hartenlust smileys of andere symbooltjes in je e-mails met collega’s of zakenrelaties? “Niet altijd een goed idee”, klinkt het.
Heb je soms het gevoel dat jij de enige bent die slechts 24 uren in een dag heeft? Dringend tijd om je workflow te optimaliseren!
Maak jij soms stiekem een doktersafspraak tijdens de werkuren? Je bent niet alleen. Maar mag een werkgever eigenlijk neuzen in wat je allemaal doet?
Heb je eindelijk je droomjob te pakken? Dan stel je best zo snel mogelijk wat orde op zaken. Vergeet zeker ook geen mailtje te sturen naar je toekomstige baas ...
Begin jij ’s ochtends al je werkmails te beantwoorden? Relax, uit onderzoek blijkt dat je je werkmails in de meeste gevallen best ’s middags beantwoordt…
Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?
In ‘Niet appen tijdens het eten’ overlopen auteurs Sanne Kanis en Aaron Mirck een 30-tal kwesties rond digitale etiquette. Welke tips moet je zeker onthouden?
Veel jongeren hebben bel-angst. Ze vinden het eng om te telefoneren en sturen sneller een berichtje. Maar in hun latere job zullen ze geregeld moeten bellen...
Een overvolle mailbox: het is een veelvoorkomend fenomeen op de werkvloer. Een situatie die stress oplevert en je uit je workflow haalt. Hoe raak je daar vanaf?