3 tips om een ongemakkelijk gesprek te overleven
De kunst is om een ongemakkelijke conversatie in enkele tellen in een andere richting te sturen.
“Goedemorgen! Hoe was je weekend?” Met een korte begroeting toon je interesse in je collega’s. Voor Belgische werknemers is dat een must, aldus het onderzoek van Hays. Meer dan 93% van de 2.199 respondenten waarderen een hartelijk woordje aan het begin van hun werkdag of -week. Aangezien steeds meer professionals flexibel en vanop afstand werken, groeit het belang van menselijke interactie op de werkvloer.
“Menselijke connectie – ook op de werkplek – is belangrijker dan ooit tevoren”, weet Robby Vanuxem, Managing Director bij Hays. “De grenzen tussen werk en privé vervagen steeds meer door flexibele werkpatronen en de manier waarop we communiceren. De werkplek wordt steeds meer gedreven door technologie en dat brengt verandering mee. Zo wordt het belangrijker dan ooit dat elke medewerker – ook die op afstand – zich thuis voelt in het bedrijf.”
Als leidinggevende medeleven en openheid stimuleren, levert tal van voordelen op. Zo draagt collegialiteit niet alleen bij tot een aangename werksfeer en een hogere productiviteit, maar krijgt het welzijn van collega’s eveneens een boost. Bedrijven verminderen hiermee de kans op ziekteverzuim.
“Open communicatie en medeleven scheppen vertrouwen. Medewerkers zijn op hun gemak en worden openhartiger. Leidinggevenden krijgen de kans doelstellingen en ambities van medewerkers duidelijk in kaart te brengen en hen efficiënt in te schakelen”, legt Vanuxem uit. “Ook komt mentaal en fysiek welzijn van medewerkers sneller ter sprake waardoor leidinggevenden vroegtijdig kunnen ingrijpen en de kans op ziekteverzuim verkleint.”
Hoe stimuleer je medeleven op de werkvloer? Begin bij jezelf! Goede leidinggevenden analyseren hun sterke én zwakke punten. Ze zijn transparant en tonen aan dat ook zij continu willen bijleren. Des te hoger het zelfbewustzijn van je manager, des te beter hij of zij leiding kan geven.
Onthoud steeds dat je collega’s je belangrijkste kapitaal zijn. Draag er oprecht zorg voor. Een milde en toegankelijke houding van jou én je leidinggevenden sluit pesten en bedrog op de werkvloer uit. Denk na over de impact van je beslissingen en leef je in. Vraag jezelf af hoe jouw directe omgeving (kinderen, ouders, vrienden) zou reageren en in welke mate zij de maatregelen zouden waarderen.
“Stel jezelf mild en toegankelijk op, als je een unieke en sterke band met je collega’s wil”, adviseert Robby Vanuxem van Hays. “Starten met een goedemorgen en de eenvoudige vraag hoe het weekend was, is alvast een goed begin.”
Dus zeg eens, hoe was jouw weekend?
(md/kv) - Bron: Hays
28 november 2019De kunst is om een ongemakkelijke conversatie in enkele tellen in een andere richting te sturen.
Elk bedrijf heeft z’n eigen cultuur. Maar het zijn je collega’s die de sfeer maken en ervoor zorgen dat je blijft. Maar kan je hen vertrouwen?
Om hogerop te klimmen heb je best wat strategische kunde in de vingers. We geven je alvast de nodige munitie mee om je te wapenen tegen commerciële achterhoedegevechten en ambitieuze achterbaksheid.
Die klik met collega’s is voor de meeste mensen belangrijk. Hoe graag je job ook doet, als je constant genegeerd wordt door je team, duurt de dag lang.
Belgische werknemers weten dat netwerken cruciaal is voor hun carrière. Maar slechts 1 op 4 doet het graag. Gelukkig is netwerken iets dat je kan leren.
Niet iedereen maakt even snel vrienden en al zeker niet op het werk. Heb je een duwtje in de rug nodig? Dan helpen deze tips je op weg.
Een burn-out beïnvloedt ook het leven van de partner, collega’s, kinderen, vrienden...
Ed Sheeran is een van de succesvolste muziekartiesten van dit moment. Allemaal goed en wel, maar wat kun jij leren van deze roodharige superster van 1,73 meter?
Er zijn honderden manieren om je productiviteit te boosten, maar welke is nu het meest efficiënt?