De 5 grootste tijdverspillers op kantoor: hoe ga je ermee om?
Werken op kantoor is iedere dag weer een race tegen de klok. Daarbij komt nog eens dat er allerlei tijdverspillers op de loer liggen ... Hoe pak je die aan?
Stel je prioriteiten en vraag je af hoeveel tijd je kwijt speelt op sociale media. Laat je niet afleiden door het sociale media circus en focus op wat belangrijk voor je is.
Bang dat je hierdoor mensen gaat mislopen? Wees bereikbaar op bepaalde uren en las voor jezelf ‘online tijd’ in om je sociale media te checken, e-mail te overlopen of om bereikbaar te zijn via Skype, Messenger of Whatsapp. En log binnen die termijn weer uit.
Schrijf je uit op nieuwsbrieven die je niet meer leest. Verwijs mails uit 2015 naar de prullenmand. Wees selectief met wat je bewaart en gebruik submappen om te categoriseren.
Hoeveel tijd verlies je met voor de tv te zitten? Kies in de plaats voor de radio of haal je informatie snel online via je smartphone.
Vooral ’s ochtends is het belangrijk om een momentje voor jezelf veilig te stellen. Niet alleen voor een rustgevende of motiverende ochtendroutine thuis, maar ook op kantoor. Gebruik de eerste twee uur op kantoor om je te focussen op het belangrijke werk en hou telefoongesprekken en e-mails voor later op de dag. Die laatste taken kunnen namelijk meer tijd opslorpen dan verwacht. Las ook elke dag een moment in om tijd te spenderen aan je passie(s).
Bewegen zorgt ervoor dat je energiek blijft, hierdoor ben je productiever en minder snel moe. Zo ben je niet te moe om nog iets met je tijd te doen en werk je aan je gezondheid, boost je je creativiteit en prikkel je je brein.
Met multitasken verlies je eigenlijk veel tijd. Vreemd, meestal multitask je juist om tijd te winnen. Tegenintuïtief. Maar je krijgt je werk dus sneller afgerond, zonder kwaliteitsverlies, als je op één taak tegelijk focust.
>> Hoe word je een singletasker?
Moet je snel antwoord hebben of kan je tijd winnen met een sneller antwoord te krijgen? Laat je e-mail links liggen en grijp naar je telefoon.
Baken je tijd af en werk met tijdslimieten. Laat bijvoorbeeld op voorhand weten hoelang een vergadering zal duren of wanneer je bereikbaar bent via Skype.
Gebruik je het openbaar vervoer? Gebruik die tijd om te lezen, je gedachten neer te pennen, of informatieve podcasts te beluisteren. Rij je met de wagen? Dan zijn de podcasts nog steeds een optie om je brein en je creativiteit te stimuleren.
(sjv) - Bron: Express Business
3 mei 2018Werken op kantoor is iedere dag weer een race tegen de klok. Daarbij komt nog eens dat er allerlei tijdverspillers op de loer liggen ... Hoe pak je die aan?
Ben jij ook al vaak beginnen plannen om het dan na enkele weken weer op te geven? Wat kan je hier aan doen? 4 handige en praktische tips!
Slimmer aan de slag? In het boek Aftellen naar maandag bundelt Ann De Bisschop haar tips voor een gezonde work-life balance en een gelukkiger werkleven.
Sommige mensen werken anders. Tenminste als we dat bekijken bij enkele wereldberoemde kunstenaars en schrijvers. Kijk je mee?
Een ochtendroutine is de manier om je dag actief te starten en het nog leuk te maken ook. Een beetje inspiratie nodig?
Je werk, het huishouden en dan nog je kinderen naar hun hobby’s voeren. Soms is het moeilijk te combineren. Het wordt makkelijker met deze 5 survivaltips.
Onze hersenen kunnen helemaal niet meerdere dingen tegelijk doen. Multitasken is dus eigenlijk onmogelijk en vooral een kwestie van snel kunnen switchen ...
Platforms als ChatGPT en Google Gemini geven diverse sectoren en jobs een nieuwe invulling. Maar hoe ga jij zelf het best om met AI in jouw job?
Je loon is de vergoeding die je krijgt voor je inzet en gewerkte uren. Maar wist je dat je ook vergoed kunt worden voor gemaakte onkosten?