10 noodzakelijke competenties bij het solliciteren
Bedrijven zijn steeds op zoek naar specifieke competenties, maar vinden die niet altijd. Wie zich deze competenties eigen maakt, vergroot zijn marktwaarde.
Goede kandidaten die afhaken: rekruteerders maken het niet graag mee. Toch ligt de fout soms bij henzelf. Studente toegepaste psychologie Lies Coquet (UGent) onderzoekt in haar bachelorproef waar het zoal misloopt. Ze bevroeg daarvoor zowel bedrijven als sollicitanten. Werkgeversorganisatie Voka West-Vlaanderen en hr-dienstverlener Auxilios maken werkgevers attent op enkele aandachtspunten.
Spontaan binnenspringen bij een bedrijf wordt niet altijd in dank aanvaard. Sollicitanten die van dergelijk enthousiasme blijk geven, worden vaak met een flauw excuus - ‘nu geen tijd, je moet een afspraak maken’ - weggestuurd. Zorg voor gepaste opvang.
Sollicitanten en werkgevers besnuffelen mekaar steeds vaker via sociale media. Facebook, YouTube en dergelijke kunnen een goede referentie zijn, op voorwaarde dat wat online verschijnt ook overeenstemt met de indrukken die een kandidaat krijgt tijdens de sollicitatieprocedure. Zeker jongeren blijken bevestiging te zoeken van wat ze via sociale media zien en horen.
Om (schaarse) kandidaten te lokken, durven werkgevers een functie wel eens ‘extra’ mooi voor te stellen. Dat is gevaarlijk. Kandidaten zeggen immers af te haken zodra het beeld dat een werkgever van zichzelf of van een job ophangt een luchtbel blijkt te zijn. Vooral sollicitanten voor knelpuntjobs zijn zeer kritisch. Lokkers als ‘doorgroeimogelijkheden’ of ‘dynamische werkomgeving’ moeten hard kunnen gemaakt worden.
Werksfeer en bedrijfscultuur zijn voor sollicitanten minstens zo belangrijk als loon en jobinhoud. Laat kandidaten vanaf de tweede ronde spreken met een potentiële collega of zorg voor een rondleiding in het bedrijf. Twee derde van de bevraagde sollicitanten vraagt daar om. Maak niet de fout om de rondleiding snel af te haspelen of ze als een ‘test’ te gebruiken: volgt de kandidaat nog, stelt hij vragen?
Werkgevers die een goede balans tussen werk en privé kunnen bieden, hebben een troef in handen. De bevraagde kandidaten merken echter op dat veel werkgevers er een nogal starre houding op nahouden. Op vragen naar thuiswerk of glijdende uren tijdens het sollicitatiegesprek volgt (te) vaak een ontwijkend antwoord.
Sollicitanten verwachten dat werkgevers snel reageren. Voor werkgevers is dat niet altijd evident. Nochtans zitten kandidaten niet meteen op een concreet antwoord te wachten. Een bericht dat hun sollicitatie behandeld wordt, volstaat om een goede indruk te maken. En rekruteerders die wachten tot de sollicitant zelf belt ‘om zijn motivatie te bewijzen’? Die bestaan nog, zo blijkt. Helaas voor hen werkt het zo niet meer.
Ietwat tegenstrijdig met het vorige punt: zelf willen sollicitanten voldoende bedenktijd. Die kan oplopen tot enkele weken. Tijd die kandidaten uiteraard gebruiken om andere contractvoorstellen in de weegschaal te gooien. Druk op de ketel zetten, zal zelden het gewenste resultaat opleveren.
In tijden van schaarste plooien rekruteerders zich al makkelijker naar de wensen van sollicitanten. Maar schaarste mag niet de enige reden voor verandering zijn. Een organisatie die verandert, moet dat fundamenteel doen. Kandidaten die terechtkomen op een werkvloer die alles tegenspreekt wat ze voorgespiegeld kregen, zullen moeilijk hun draai vinden.
(wv)
14 januari 2013Bedrijven zijn steeds op zoek naar specifieke competenties, maar vinden die niet altijd. Wie zich deze competenties eigen maakt, vergroot zijn marktwaarde.
Kun je werkelijk faken bij het solliciteren? Doen veel mensen dit? En worden die dan gesnapt? We vroegen het aan Cédric Velghe van VIGOR (UGent).
Passie voor de job, het is een verwachting die steeds vaker opduikt in personeelsadvertenties. Wat is passie? Laat het zich meten? Peter Monsieurs legt uit.
Zowel werkgever als sollicitant zijn bij een sollicitatie gebonden aan duidelijk omschreven rechten en plichten, al is er ook ruimte voor interpretatie.
Jobs worden steeds meer ingevuld via het internet. Bewust bezig zijn met je online profiel is dan ook een must geworden wil je die droomjob te pakken krijgen.
Je bent 50+, werkt al heel je leven bij hetzelfde bedrijf en krijgt te horen dat er geen plaats meer is. Na 30 jaar opnieuw op de arbeidsmarkt. Wat doe je?
Tegenwoordig kiezen steeds meer werknemers met een leidinggevende functie ervoor om 4/5de of zelfs deeltijds te werken. Goede zaak of niet?
Wie in het buitenland wil werken, moet met heel wat rekening houden. Alles kan er anders zijn: het sollicitatieproces, je loon en ... je relatie.
Spijt heeft veel oorzaken zoals onze opleiding en loopbaan. Maar eigenlijk zijn er twee grote vormen van spijt: ‘als ik maar’ en ‘had ik maar niet’.