Zo ga je om met een moeilijke mens
Op het werk worden we vaak geconfronteerd met mensen die niet altijd even gemakkelijk zijn. Maar hoe ga je nu om met zo'n 'moeilijke mens'? Enkele tips.
Maandag is voor de meeste mensen geen topdag. Niet alleen blijkt 36% van de werknemers vermoeid, 12% voelt zich zelfs depressief en 20% komt gestresseerd en angstig het kantoor binnen. Zelfs als je niet één van deze mensen bent, is het luisteren naar negatieve collega’s geen pretje. Iets dat het maandagcliché in de hand werkt.
De steeds weerkerende vraag “Hoe was je weekend?”, waar je misschien geen uitgesproken mening over hebt of waar je liever niet tien keer op antwoordt, helpt je humeur waarschijnlijk ook niet vooruit. Zelfs als je niet antwoordt, zal één van je collega’s dat wel doen.
Vermijd dus over het weekend of over maandag klagende collega’s! Je wil je week niet zuur beginnen… Bedenk wat maandag wel leuk maakt .
Sommige collega’s zoeken voor de onbenulligste dingen de overtreffende trap op. Welk verhaal je ook vertelt, zij hebben het al eens eerder meegemaakt, maar dan veel beter, erger, intenser, met nog meer moeite of juist gemakkelijker. Of misschien vonden ze de ervaring wel doodsaai.
Geen aandacht aan geven is de enige remedie.
Over een zure omgeving gesproken. Niets verpest je dag als collega’s die ononderbroken klagen over alles dat er mis is met de wereld en alles dat fout gaat op de werkvloer en in het leven. Laat je niet meeslepen!
Af en toe je hart luchten kan eens deugd doen, maar zorg ervoor dat je niet terecht komt in een negatieve spiraal.
Wees extra voorzichtig als je denkt dat ze je kritiek of commentaar tegen je kunnen gebruiken of in hun voordeel aanwenden. Vooral dingen die te maken hebben met de organisatie waar je voor werkt, zijn populair en gevaarlijk. Je weet maar nooit dat een collega eens daad bij woord gaat voegen, gaat klagen, en jou mee zijn argumentatie in sleurt: “Hij zei onlangs nog dat hij dat vervelend vindt!”.
Je naar de toiletten begeven en merken dat één van je collega’s besloten heeft om ook te gaan op hetzelfde moment. Dilemma: ongemakkelijk terug gaan zitten of doorlopen en het risico lopen om gelijktijdig in de wc te zijn?
Eventjes op je gemak zijn is altijd mooi meegenomen. Het is wel het laatste moment waarop je gezelligheden wil delen met elkaar, toch?
Sta je te wachten op de traag druppelende koffiemachine, loopt het water van de waterkoeler trager dan anders, moet je wachten op het koken van de waterkoker? Al deze wachtmomenten creëren lege minuten die veel collega’s zo ongemakkelijk mogelijk proberen op te vullen met nietszeggende gesprekken of wat onbeholpen vragen en gênante lachjes.
Je vraagt jezelf eventjes af, hoe hard je dat kopje koffie eigenlijk nodig hebt …
Collega’s weten dit extra werk vaak mooi te verpakken in een onschuldige vraag, een verzoek om een gunst. Ze spelen hiermee in op je collegiale goedheid. Je weet dat je het eigenlijk niet moet doen, maar sociale conventies en beleefdheid maken het je toch moeilijk om wat extra werk te weigeren.
Wat kan je eraan doen? ‘Nee’ zeggen . Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want misschien past het weigeren van werk helemaal niet bij je persoonlijkheid. Maar pas op dat je geen misbruik van je laat maken.
Een keer een rotklusje klaren voor iemand anders, deze merkt dat je eigenlijk geen probleem hebt met deze taak, en je wordt de vaste kracht voor het desbetreffende rotklusje. Nee zeggen wordt moeilijker, want onbewust heb je verwachtingen gecreëerd. En waarom zou je het niet nog eens willen doen, als je het al eens gedaan hebt?
Toch maar voorzichtig zijn dus. Solidair zijn is goed, maar zorg ervoor dat je er je eigen werk niet door verwaarloost en dat je niet te veel op je bord neemt.
Je vindt het niet erg dat collega’s naar jou komen met vragen, maar soms denk je wel eens “Moeten ze dat nou echt aan mij vragen?”. Anderen kunnen dezelfde antwoorden bieden, Google weet ook wel raad, met een beetje geduld lost het zichzelf wel op of vogelen ze het gewoon zelf uit.
Elke vraag om uitleg (en “kan je het een keer voordoen”) haalt jou uit je werkritme en uit je concentratie. Hierdoor lijkt je werkdag langer te duren en glipt je waardevolle tijd weg.
Maar hoewel het je soms stoort, blijf je wel te hulp schieten, want stiekem vind je het leuk om je nodig en gewaardeerd te voelen. Je voelt je verantwoordelijk en je wil je collega’s ook niet aan hun lot overlaten.
Hoewel je je meestal voor twee inzet en je goed werk aflevert, gebeurt het misschien wel eens dat je wat vroeger weg moet. Dit maak je ruimschoots goed door harder te werken tijdens de dag of anders langer te blijven.
Toch voel je die afkeurende blikken van collega’s als je je spullen tien minuten voor het einde van de werkdag begint in te pakken. Ze zeggen er misschien niets van, maar je weet wat ze denken en improviseert dan maar in gedachten wat ze achter je rug te zeggen hebben.
(sjv) - Bron : Manners.nl
10 februari 2015Op het werk worden we vaak geconfronteerd met mensen die niet altijd even gemakkelijk zijn. Maar hoe ga je nu om met zo'n 'moeilijke mens'? Enkele tips.
Werkplekaanbieder Regus vroeg aan 250 Belgische kantoorwerkers wat hen het meest stoort. Onder meer afspraken niet nakomen behoort tot de ergernissen.
Werken is veel leuker als je goed overeenkomt met je collega’s. Maar hoe maak je jezelf geliefd bij anderen, zonder al te veel jezelf te verloochenen? Tips!
Grote kantoorruimtes waar iedereen elkaar kan zien en horen zijn voor veel mensen een echte nachtmerrie. Waarom precies?
Lijkt jouw kantoor soms ook op een tuin van zoemende apparaten en roezemoezende collega’s? Schakel eens een zingende vogel in om het lawaai tegen te gaan.
Werknemers houden werk en privé liefst gescheiden. Afspreken met collega’s na de werkuren? Liever niet. Dat blijkt uit een onderzoek van intermediair.nl.
Ook werkgevers kunnen zich maar beter goed voorbereiden op een jobinterview. Dit zijn de 6 meest voorkomende irritaties bij sollicitanten ...
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Hoe ga je daar best mee om?
Artificiële intelligentie maakt steeds vaker deel uit van ons leven. Ook bij het matchen van werkzoekenden met vacatures kan het zeker een meerwaarde betekenen.