5 redenen waarom jij geen ‘nee’ kan zeggen
Je collega's schuiven hun werk al te graag jouw richting uit. 'Nee', zeggen is dus de boodschap! Maar dat is toch niet zo makkelijk ... of wel?
Vanaf dat een taak langer duurt dan 20 minuten hoort deze in je agenda te staan. Een ‘to do’ van bijvoorbeeld drie kwartier is te ingrijpend op een werkdag. Zeker als deze taak niet je favoriete bezigheid is, verdwijnt deze karwei anders onvermijdelijk steeds dieper in je ‘to do’-lijst.
Maak op vrijdagnamiddag 15 minuten tijd om de planning van volgende week door te nemen. Je zal merken dat je op maandag fluitend als altijd naar het werk vertrekt, maar dat je mentaal veel beter voorbereid bent op de werkweek.
Neem op het einde van elke dag twee minuten tijd om de dagplanning van morgen door te nemen. Is deze planning realistisch of niet? Moeten we eventueel bijsturen?
Zorg voor ‘to do’-blokken om je ‘to do’-lijst te kunnen afwerken … anders wordt deze alleen maar langer.
Maak nooit afspraken zonder je agenda in de buurt.
Laat anderen altijd weten tegen wanneer ze van jou antwoord kunnen verwachten, dit om stalkers te voorkomen.
Zorg voor e-mailblokken waarin specifiek tijd wordt voorzien om e-mails af te werken.
Bereken hoeveel tijd je nodig hebt voor grotere projecten en begin vanaf de deadline terug te rekenen. Blokkeer op voorhand deze tijdsblokken.
(tc)
Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
Heb je interesse om efficiënter te gaan werken? Schrijf je dan in voor de open opleiding. Lezers van Jobat ontvangen 10% korting.
Je collega's schuiven hun werk al te graag jouw richting uit. 'Nee', zeggen is dus de boodschap! Maar dat is toch niet zo makkelijk ... of wel?
Met een beetje organisatie krijg je veel meer werk gedaan. 5 tips van Kluwer-‘timetrainer’ Catherine Schoesetters om je tijd slim te beheren.
Is er een deadline om een definitieve vakantieplanning door te geven aan je baas of niet? Wat zijn de regels?
De ideale oplossing voor ‘shitjobs’ die elke werknemer heeft is een wekelijks ‘shituur’. Tijdens dit uur geldt er maar een regel: ‘ik doe het nu!’.
Schrik je soms van hoeveel je 's ochtends gedaan krijgt in vergelijking met de namiddag? Hoe maximaliseer jij je ochtenden?
Op tijd komen, is een vaardigheid. En vaardigheden kan je leren. Tien tips om altijd op tijd te zijn ...
Ochtendmensen zijn steeds een stap voor op de rest. Lange slapers kunnen deze gewonnen tijd nooit meer inhalen, aldus productiviteitscoach Ciara Conlon.
Lijkt je dagelijks leven een aaneenschakeling te zijn van taken die moeten worden afgevinkt? Je bent niet de enige. Gelukkig is je smartphone van onschatbare waarde...
De meeste to-do lijstjes demotiveren ontzettend. Hoe dat komt? Ze worden heel vaak op de verkeerde manier gebruikt. Hoe moet het dan wél?