Teamwork
Vorige

1 van 431

Volgende
Volgend artikel:

Gefrustreerd door het werk? Schrijf je ontslagbrief... maar verstuur 'm niet

8 tips om mensen te managen die slimmer zijn dan jezelf

Binnenkort groei je door of je bent al een teamchef, maar je hebt het gevoel dat de mensen onder jou slimmer zijn dan jezelf? Da’s normaal! Zelfs de beste managers of teamleaders zijn niet altijd de slimste of technisch bekwaamste werknemers.

Hoe manage je werknemers die slimmer zijn dan jij… Mensen met meer kennis of meer ervaring uitleggen hoe ze hun werk moeten doen, leidt in de praktijk af en toe wel eens tot misverstanden of zelfs afkeer. De oplossing voor het probleem? Dat begint bij het erkennen dat anderen het soms écht beter weten. En verder zorgen deze tips voor een goede start…

1. Je hoeft niet alles te weten

Probeer niet de expertise van een medewerker te overtreffen, dat is vrij zinloos. Je hoeft niet meer de slimste in de ruimte te zijn. Een teamchef moet geen expert zijn, maar moet wel genoeg van een onderwerp weten om de beseffen waar de problemen liggen. Wees dus niet bang om domme vragen te stellen. Zoek uit waar je mensen wakker van liggen, waar ze vastlopen en van wie ze input kunnen gebruiken. Het is enorm motiverend voor medewerkers als hun baas inzicht probeert te krijgen in wat ze doen.

2. Straal competentie uit, maar zoek ook hulp

Een goede manager beslist op een goede en beredeneerde manier, welke situatie zich ook voordoet. Mensenkennis, onderhandelings- en communicatievaardigheden zijn hierbij de keywords. Leer ernaar handelen en dan straal je 100% managementcompetentie uit, waardoor je automatisch het vertrouwen van je team vergroot.

3. Onzekerheid is normaal

Competentie uitstralen… Het klinkt gemakkelijk, maar het is volkomen normaal dat je je daar in het begin onzeker over voelt. Leer je mensen toch aan te spreken, maar op een respectvolle manier. Door onzekerheid te laten winnen, leer je niets. Managen op zich is een vaardigheid en iets dat de meesten niet vanzelf kunnen, maar no worries: je komt er wel.

4. Respecteer je werknemers en ken hun sterktes

Dit is een simpele regel die je gemakkelijk op de volgende 3 manieren kunt aanpakken:

  • Behandel je mensen als de experts die ze zijn
  • Geef hen ruimte en probeer micromanagement te vermijden
  • Zorg dat je interesse toont in hun werk en in de vooruitgang die ze maken

Een van je belangrijkste taken zal zijn om een klimaat te creëren waarin talent volop kan bloeien. Dat houdt ook in dat je moet leren wanneer je beter een stap terug neemt, of wanneer je die stap best weer naar voren zet.

5. Zoek steun

Soms kan je je alleen voelen doordat je niet met jouw zorgen of vragen terecht kan bij je teamleden. Elke collega-manager worstelt met gelijkaardige vragen, dus waarom niet eens regelmatig overleggen met teamchefs, intern of bij andere bedrijven. En vraag ook vooral je eigen manager waarom hij of zij jou geschikt achtte voor deze rol. Die informatie kun je gebruiken om je medewerkers weer tegemoet te treden. Zoek niet naar complimenten, maar naar inzicht over je eigen sterktes, daar heb je immers het meest aan.

6. Sta achter je werknemers

Risico’s nemen is part of the job, ook voor je teamleden. Steun hen wel in alles, ook in de moeilijke keuzes die ze moeten maken, want zonder risico’s kom je niet verder dan wat een ander al doet. Het is dan ook jouw taak om de verantwoordelijkheid te nemen voor alle beslissingen die door het team worden genomen.

7. Je bent niet alleen de baas, maar ook hun mentor

Iedereen wil vooruitgaan, ook de mensen die jij begeleidt. Help hun carrière vooruit door hen het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn voor jou en voor het bedrijf. Vragen ze om advies? Geef hen dat dan ook oprecht. Straal daarbij ook voldoende zelfvertrouwen uit, zelfs als je stiekem een beetje twijfelt. Te veel zelfvertrouwen is arrogant, maar een klein beetje verhoogt wel je geloofwaardigheid.

8. Just be cool

Vergeet tussen al het werken door niet om af en toe eens gewoon tof te zijn. Nodig je mensen eens uit voor een lunch, doe een activiteit mee na het werk en probeer hen wat beter te leren kennen. Zo wordt het al snel duidelijk dat je naast een baas ook gewoon een fijne mens bent.

(mr)

15 november 2019
Anderen bekeken ook