De baas over je collega's geworden? 7 tips
Ben je een trapje hoger op de hiërarchische ladder gestapt? Spannend! Maar wat als je van de ene op de andere dag de baas wordt van je voormalige collega’s?
Hoe manage je werknemers die slimmer zijn dan jij… Mensen met meer kennis of meer ervaring uitleggen hoe ze hun werk moeten doen, leidt in de praktijk af en toe wel eens tot misverstanden of zelfs afkeer. De oplossing voor het probleem? Dat begint bij het erkennen dat anderen het soms écht beter weten. En verder zorgen deze tips voor een goede start…
Probeer niet de expertise van een medewerker te overtreffen, dat is vrij zinloos. Je hoeft niet meer de slimste in de ruimte te zijn. Een teamchef moet geen expert zijn, maar moet wel genoeg van een onderwerp weten om de beseffen waar de problemen liggen. Wees dus niet bang om domme vragen te stellen. Zoek uit waar je mensen wakker van liggen, waar ze vastlopen en van wie ze input kunnen gebruiken. Het is enorm motiverend voor medewerkers als hun baas inzicht probeert te krijgen in wat ze doen.
Een goede manager beslist op een goede en beredeneerde manier, welke situatie zich ook voordoet. Mensenkennis, onderhandelings- en communicatievaardigheden zijn hierbij de keywords. Leer ernaar handelen en dan straal je 100% managementcompetentie uit, waardoor je automatisch het vertrouwen van je team vergroot.
Competentie uitstralen… Het klinkt gemakkelijk, maar het is volkomen normaal dat je je daar in het begin onzeker over voelt. Leer je mensen toch aan te spreken, maar op een respectvolle manier. Door onzekerheid te laten winnen, leer je niets. Managen op zich is een vaardigheid en iets dat de meesten niet vanzelf kunnen, maar no worries: je komt er wel.
Dit is een simpele regel die je gemakkelijk op de volgende 3 manieren kunt aanpakken:
Een van je belangrijkste taken zal zijn om een klimaat te creëren waarin talent volop kan bloeien. Dat houdt ook in dat je moet leren wanneer je beter een stap terug neemt, of wanneer je die stap best weer naar voren zet.
Soms kan je je alleen voelen doordat je niet met jouw zorgen of vragen terecht kan bij je teamleden. Elke collega-manager worstelt met gelijkaardige vragen, dus waarom niet eens regelmatig overleggen met teamchefs, intern of bij andere bedrijven. En vraag ook vooral je eigen manager waarom hij of zij jou geschikt achtte voor deze rol. Die informatie kun je gebruiken om je medewerkers weer tegemoet te treden. Zoek niet naar complimenten, maar naar inzicht over je eigen sterktes, daar heb je immers het meest aan.
Risico’s nemen is part of the job, ook voor je teamleden. Steun hen wel in alles, ook in de moeilijke keuzes die ze moeten maken, want zonder risico’s kom je niet verder dan wat een ander al doet. Het is dan ook jouw taak om de verantwoordelijkheid te nemen voor alle beslissingen die door het team worden genomen.
Iedereen wil vooruitgaan, ook de mensen die jij begeleidt. Help hun carrière vooruit door hen het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn voor jou en voor het bedrijf. Vragen ze om advies? Geef hen dat dan ook oprecht. Straal daarbij ook voldoende zelfvertrouwen uit, zelfs als je stiekem een beetje twijfelt. Te veel zelfvertrouwen is arrogant, maar een klein beetje verhoogt wel je geloofwaardigheid.
Vergeet tussen al het werken door niet om af en toe eens gewoon tof te zijn. Nodig je mensen eens uit voor een lunch, doe een activiteit mee na het werk en probeer hen wat beter te leren kennen. Zo wordt het al snel duidelijk dat je naast een baas ook gewoon een fijne mens bent.
(mr)
15 november 2019Ben je een trapje hoger op de hiërarchische ladder gestapt? Spannend! Maar wat als je van de ene op de andere dag de baas wordt van je voormalige collega’s?
De leiding nemen over een team of een bedrijf. Het is niet voor iedereen. Heb je de ambitie om een management functie uit te voeren? Leer deze 5 skills.
Ben jij ook diensthoofd of leidinggevende? Wij geven enkele tips hoe je werknemers en medewerkers positief kan motiveren.
Ben jij deel van een briljant team? Altijd geweldige resultaten, ongeëvenaarde ideeën en een nooit geziene samenhorigheid.
Voor een managementopleiding kun je als young graduate naar een van de vele universiteiten en business schools in binnen- en buitenland.
De belangrijkste taak van een leidinggevende is ‘het motiveren van medewerkers’. Maar wat motiveert mensen precies?
In het huidige bedrijfsleven wordt van managers verwacht dat ze meer een coachende stijl van leidinggeven ontwikkelen. Maar lukt dat ook?
Omdat ze bij Scania Parts Logistics willen investeren in hun mensen en hun potentieel maximaal willen ontplooien, organiseert het bedrijf jaarlijks een ‘groeitraject’.
Een eerste indruk is altijd belangrijk. Je kledingkeuze speelt een grote rol in de boodschap die je overbrengt. Hoe solliciteer je in stijl?