Hoe ontmasker je leugens in een e-mail?
zo groot is de kans dat een e-mail leugens bevat...
We laten ons vaak beïnvloeden door eerste indrukken, hoewel deze niet altijd even correct zijn. Of je nu een nieuwe collega moet aanwerven of met een nieuwe klant moet samenwerken: het is vaak geen overdreven luxe om de persoon op voorhand al wat te kunnen inschatten. Zo kom je namelijk later niet voor verrassingen te staan.
Anthony K. Tjan, ceo bij het Amerikaanse bedrijf Cue Ball, stelt zich de volgende vragen wanneer hij een nieuwe werknemer wil aanwerven en diens persoonlijkheid wil ontmaskeren:
Praat deze persoon alleen maar, of luistert hij ook? Uiteraard wil je dat mensen zelfzeker zijn en er niet voor terugdeinzen om hun mening te geven. Maar wanneer de persoon die voor je zit meer aan het woord is en niet wil luisteren, dan vraag je je best af wat hier de reden voor is. Voelt deze persoon zich werkelijk zo belangrijk en is hij (of zij) niet geïnteresseerd in wat anderen te vertellen hebben? Of is hij (of zij) gewoon uit nervositeit beginnen te ratelen?
Is deze persoon een energiegever of –nemer? Er bestaan een groot aantal mensen die negatieve energie met zich meedragen én uitstralen. Aan de andere kant heb je mensen die positief in het leven staan en steeds optimistisch de zaken tegemoet gaan. De beste manier om energie te krijgen, is om zelf energie te geven. Energiegevers zijn meelevend en vrijgevig. Met deze mensen wil je je omringen.
Hoe reageert deze persoon op bepaalde opdrachten? Sommige mensen schakelen meteen over naar een defensieve, kritische modus wanneer ze een nieuwe opdracht krijgen. Anderen gaan onmiddellijk over tot actie en willen actief problemen oplossen. Het zijn deze laatste die je in je team wil hebben.
Probeert deze persoon een veel te goede indruk te maken en vleit hij (of zij) non-stop, ook al is het duidelijk niet gemeend? Wie echt goed is in zijn vak, heeft het niet nodig om te 'slijmen'. Mensen die gewoon zichzelf kunnen zijn, zijn het aangenaamst om mee te werken.
Ga eens op stap met de partner, of beste vriend van deze persoon. Ontdekken hoe iemands partner of vrienden zijn, is de ideale manier om die persoon te leren kennen.
Hoe behandelt deze persoon iemand die hij of zij niet kent? Hoe iemand omgaat met anderen, bijvoorbeeld een ober of een taxichauffeur, zegt vaak heel veel over het individu. Reageert hij grof, of is hij beleefd en respectvol?
Iemands verleden doet er wel degelijk toe. Wie tegenslagen heeft gekend, heeft vaak een sterker karakter dan iemand die al op vroege leeftijd successen heeft geboekt.
Vraag jezelf af of je met deze persoon een lange autorit zou willen maken. Hoe zou jij je hierbij voelen? Als die gedacht alleen al je tegenvalt, dan kan je maar beter op zoek naar iemand anders.
(nm) – Bron: Blogs.hbr.org
15 juli 2013zo groot is de kans dat een e-mail leugens bevat...
Een goede job vinden, begint bij een goede voorbereiding. “Bij het kiezen van het juiste beroep is er een goede analyse nodig van wat je precies wil.”
Bedrijven zijn steeds op zoek naar specifieke competenties, maar vinden die niet altijd. Wie zich deze competenties eigen maakt, vergroot zijn marktwaarde.
De Harvard Business Review liet enige tijd geleden nog weten dat machtige zakenlui veel betere leugenaars zijn dan hun werknemers. Een gewaarschuwd man is er twee waard, maar hoe ontmasker je zo’n Pinokkio nu eigenlijk?
Elke werkt als thuisverpleegkundige bij het Wit-Gele Kruis: “Niets zo mooi als mensen in hun eigen omgeving en op hun voorwaarden verzorgen”
Het West-Vlaamse Indufarm zet landbouwbedrijven op weg richting die toekomst, met onder meer begeleiding voor een betere gezondheid van de dieren en met tal van slimme, innovatieve oplossingen.
De klein- en groothandel is de grootste sector in onze nationale economie op het vlak van tewerkstelling. Hoeveel verdienen zij die er werken?
In het Graduate Development Programme geeft PepsiCo een select groepje jonge werknemers de kans om hun carrière een boost te geven.
In tijden van krapte op de arbeidsmarkt zien managers een beleid rond diversiteit en inclusie als een middel om mensen aan te trekken.