Zelfverzekerd presenteren: zo maak je een sterke indruk (VIDEO)
Ook als je angstig of onzeker bent, kan je met een aantal technieken een zelfverzekerde indruk maken bij een presentatie.
Stel nieuwe ideeën op een specifieke manier voor zodat de tegenpartij ervan wordt overtuigd dat het idee in feite van haar komt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit de meest performante manier is om je ideeën ingang te doen vinden. Auteur Douglas Van Praet doet deze methode uit de doeken in zijn boek ‘Unconscious Branding’.
Wie anderen wil overtuigen moet het standpunt van zijn gesprekspartner begrijpen en zich er kunnen in inleven. Dat laat je toe zijn signalen te begrijpen en te weten wat de andere wil. Velen denken dat dit een emotioneel proces is dat veel empathie vergt. Wel, dat is het niet, aldus Daniel Pink in zijn boek ‘To Sell Is Human’. Onderzoekers van de business school INSEAD ontdekten dat mensen die focussen op wat anderen denken veel betere resultaten behalen dan degene die focussen op wat anderen voelen.
Gebruik dus je hoofd en niet je hart om na te gaan wat de andere persoon denkt (en dus niet wat hij voelt). Als je dat doet, is de kans veel groter dat je voorstel beide partijen bevredigt.
Een meester in deze techniek was ex-president Bill Clinton. Hij werd vaak de ‘third option guy’ genoemd, vanwege zijn vaardigheid om onder zowat alle omstandigheden twee alternatieven te combineren tot een beter derde. Uiteindelijk kregen de gesprekspartners de vaste overtuiging dat ze op ongeveer elk terrein totale overeenstemming hadden bereikt.
Strategische nabootsing is bewust het gedrag, de lichaamstaal of zelfs de spreekstijl van je gesprekspartner nadoen. Dankzij deze methode zal je makkelijker een ‘klik’ hebben met iemand, maar enkel als je subtiel genoeg bent om niet opgemerkt te worden. Mensen nadoen (zonder dat ze het in de gaten krijgen), maakt dat ze je aardig vinden en vriendelijker tegen je zijn. Ook in ons liefdesleven werkt het: op afspraakjes blijken mannen meer geïnteresseerd in vrouwen die hen imiteren.
Lichaamstaal: 10 tips van kop tot teen
De beste verkopers zijn niet noodzakelijk diegenen die denken dat ze betaald worden per woord dat ze uitspreken. Onderzoek toont zelfs aan dat effectiviteit in sales eerder correleert met een gemiddelde score op extravert en introvert. Wat Daniel Pink in zijn boek ‘To Sell Is Human’ ambiversie noemt. Stille waters, diepe gronden dus.
Introvert? Zo haal je er je voordeel uit
Iedereen heeft een routine om zich voor te bereiden op een belangrijke meeting of onderhandeling. Positief denken is echter niet genoeg. Jezelf motiveren kan best door jezelf vragen te stellen en strategisch met jezelf te overleggen.
Opnieuw Clinton. Onder intimi genoot hij grote faam vanwege zijn talent om de stellingname van zijn tegenstanders beter te verwoorden dan ze dat zelf konden. Wanneer Clinton zich op debatten en politieke discussies voorbereidde, zou hij vooraf altijd voor zichzelf de tegengestelde positie bepleiten van het standpunt dat hij zelf inneemt.
Zorg ervoor dat je alles wat in de rand fout kan gaan in de hand houdt. Ga na waar je precies gaat overleggen (aan het bureau van je collega, in een vergaderzaal, in het gebouw van de tegenpartij …).
Hoelang? Uit hoeveel volk bestaat de tegenpartij? Ga je rondwandelen tijdens je uitleg of zit je neer? Weet je hoe de beamer werkt? Staat de eventuele presentatie op je laptop of op je memory stick? Als je even op voorhand aanwezig bent op het meeting point kan je dat allemaal checken, zodat je je kan focussen op waar het écht om draait, namelijk de ander overtuigen.
Begin met een opener die de tegenpartij aanspreekt. Dat kan een statement zijn, een vraag, een anekdote, een grap, een vaststelling of een beeld. Bedoeling is dat de anderen zin krijgen om verder naar je uitleg te luisteren. Leer deze eerste woorden vanbuiten. Zo bedwing je je beginzenuwen en heb je het gevoel dat je goed gelanceerd bent.
Extra: De 10 best werkende conversatiestarters
Beperk je eigen uitleg tot de kernboodschap die je zeker wil meegeven. Geef bij die kernboodschap argumenten of voorbeelden die uit het dagelijkse leven komen en zo concreet mogelijk zijn. Op die manier kan je publiek er zich iets bij voorstellen. Doe zeker geen moeite om alles te vertellen wat je weet. Je gesprekspartner zal je wel onderbreken of vragen stellen over zaken waar ze zelf meer over willen weten.
Lees ook: 5 tips om een overtuigend verhaal te vertellen
(mr) - Bronnen: Express.be, Openforum.com, VDAB
11 april 2021Ook als je angstig of onzeker bent, kan je met een aantal technieken een zelfverzekerde indruk maken bij een presentatie.
Heb je tijdens de coronacrisis de smaak van het telewerken helemaal te pakken gekregen? Laat je baas zien dat thuiswerk niets dan voordelen biedt!
Maar liefst 56% van de Belgische werknemers is ontevreden met de inspraak op het werk. En dat is slecht voor zowel werkgever als werknemer.
Naast een correct loon kunnen secundaire arbeidsvoorwaarden je ook heel wat arbeidsvreugde opleveren. Kun je hierover onderhandelen en hoe pak je het aan?
De beste manier om anderen te overtuigen, is proberen op dezelfde golflengte te komen met deze persoon. En daar bestaat een heel eenvoudige techniek voor…
Stille mensen voldoen niet aan het ideale plaatje van de uitgesproken, aanwezige werknemer. Toch kunnen ook zij stappen vooruit maken in hun carrière!
Wanneer we communiceren gebruiken we vaak, bewust of onbewust, onze handen ter ondersteuning van wat we zeggen. Maar wat kan je beter NIET doen?
Je moet je goed voorbereiden om opslag te krijgen. Maar met een paar tips komt die loonsverhoging helemaal goed.
Wanneer je online presenteert, is de grote uitdaging om de aandacht van je publiek er bij te houden. Daarom: 6 tips!