9 vervelende e-mailgewoontes en hoe ze overkomen bij anderen
Bel jij ook niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel.Althans als er geen misverstanden ontstaan.
Als je een hekel hebt aan nieuwe praktijken, suggesties van anderen en de werkwijze van de receptioniste, dan ben je misschien wel dé negatieveling van de groep. Slechtgezinde personen denken dat ze hun eigen sterktes kunnen benadrukken door anderen te wijzen op hun gebreken. Maar als je iedere keer commentaar hebt op een suggestie, dan verlies je na een tijdje je geloofwaardigheid en zullen anderen uiteindelijk jouw input proberen te negeren.
Als je vragen luidop beantwoordt die niet voor jou bedoeld waren en als je niet gelooft in privégesprekken op het werk, dan ben je wellicht de storende factor in het bedrijf. Het kan erg moeilijk zijn om sommige gesprekken niet te onderbreken, maar probeer toch steeds je beurt af te wachten en bemoei je niet in andermans privégesprekken.
Zulke praktijken zijn erg frustrerend voor veel collega’s en worden dus absoluut niet geapprecieerd. Wanneer je iemand direct aanspreekt, dan geef je hem of haar niet alleen de kans om te reageren op jouw klacht, maar zorg je er ook voor dat je bepaalde zaken in een ander perspectief kunt zien.
Ga je direct in de verdediging wanneer iemand zelfs maar de minste kritiek heeft op je werk? Dan zullen je collega’s je uiteindelijk steeds meer ontwijken, zodat ze niet geconfronteerd moeten worden met jouw prikkelbaarheid. Gevolg: problemen worden niet aangepakt en je krijgt geen belangrijke feedback meer wanneer je het eigenlijk wel kan gebruiken.
Babbelen mag zeker, maar soms moet er ook gewoon worden gewerkt. Ga na of je niet overdreven méér praat dan je naaste collega’s. En het is niet omdat jij toevallig tijd hebt om te praten, dat dit ook goed uitkomt voor je collega’s. Wees alert voor signalen van collega’s die het eigenlijk te druk hebben.
Als je continu telefonische privégesprekken voert die iedereen kan afluisteren, een woedend telefoontje naar je lief bijvoorbeeld, weet dan dat je anderen op die manier ongemakkelijk maakt. Professionele grenzen verschillen van persoonlijke grenzen, dus wees zo discreet mogelijk.
Als je collega’s hard aan het werk zijn, maar jij bent online spelletjes aan het spelen of je huwelijk aan het plannen, dan ben je wellicht de luiaard van het kantoor. Lui zijn zal je na een tijdje niet alleen vervreemden van je collega’s, maar het zal ook je reputatie en kans op promotie ruïneren.
Er zullen altijd wel projecten zijn die last minute opduiken en geregeld moeten worden, maar wees niet de collega die iedere keer op het laatste moment een opdracht snel afschuift naar een ander. Je zal dan immers overkomen als een onbezonnen en slecht georganiseerd iemand.
(nm) – Bron: Businessinsider.com
4 juni 2012Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Bel jij ook niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel.Althans als er geen misverstanden ontstaan.
Misschien verwens jij je baas van tijd tot tijd, maar dat lijkt wederzijds. Ziehier 10 dingen van jou die zijn of haar haren rechtop doen staan.
Als je je dagelijks met tegenzin naar je werk moet slepen, zit je niet op je plek. Hoe overleef je deze situatie?
Vloeken is het meest irritante kantoorgedrag dat iemand kan vertonen. Dat blijkt uit een onderzoek naar bedrijfsetiquette van de Australische kantoorverhuurder Servcorp.
Is het normaal om je collega's te haten?
Het is een probleem dat veel mensen bekend in de oren klinkt: je job is oké maar je baas is onuitstaanbaar. Wat kan je hieraan doen?
Voel je het kriebelen om een straaljager te besturen? Of gewoon benieuwd hoeveel militaire piloten verdienen? We doen hun salaris uit de doeken!
Vind je een mooi salaris belangrijk? Solliciteer dan voor een job in de chemie en farmaceutische industrie, al jaren de best betaalde sector in België.
Hanne en Afi zijn winkelmanagers bij Colruyt Group, ze getuigen over hun afwisselende job.