Collega's
Vorige

1 van 599

Volgende
Volgend artikel:

Te warm of te koud? Temperatuur op kantoor twistpunt onder collega’s

8 signalen dat jij de meest gehate collega bent

Je denkt dat je geliefd bent, maar iedere keer dat je het kantoor binnenstapt wordt het plots muisstil? Misschien lig je dan toch niet zo goed in de groep als je denkt. Aan de hand van deze 8 signalen achterhaal je of jij misschien wel de meest gehate collega van het bedrijf bent.
#

1. Ben je vaak negatief?

Als je een hekel hebt aan nieuwe praktijken, suggesties van anderen en de werkwijze van de receptioniste, dan ben je misschien wel dé negatieveling van de groep. Slechtgezinde personen denken dat ze hun eigen sterktes kunnen benadrukken door anderen te wijzen op hun gebreken. Maar als je iedere keer commentaar hebt op een suggestie, dan verlies je na een tijdje je geloofwaardigheid en zullen anderen uiteindelijk jouw input proberen te negeren.

2. Onderbreek je andermans conversaties?

Als je vragen luidop beantwoordt die niet voor jou bedoeld waren en als je niet gelooft in privégesprekken op het werk, dan ben je wellicht de storende factor in het bedrijf. Het kan erg moeilijk zijn om sommige gesprekken niet te onderbreken, maar probeer toch steeds je beurt af te wachten en bemoei je niet in andermans privégesprekken.

3. Klaag je over collega’s achter hun rug zonder hen er direct over aan te spreken?

Zulke praktijken zijn erg frustrerend voor veel collega’s en worden dus absoluut niet geapprecieerd. Wanneer je iemand direct aanspreekt, dan geef je hem of haar niet alleen de kans om te reageren op jouw klacht, maar zorg je er ook voor dat je bepaalde zaken in een ander perspectief kunt zien.

4. Ben je nogal defensief ingesteld?

Ga je direct in de verdediging wanneer iemand zelfs maar de minste kritiek heeft op je werk? Dan zullen je collega’s je uiteindelijk steeds meer ontwijken, zodat ze niet geconfronteerd moeten worden met jouw prikkelbaarheid. Gevolg: problemen worden niet aangepakt en je krijgt geen belangrijke feedback meer wanneer je het eigenlijk wel kan gebruiken.

5. Ben je nogal babbelziek?

Babbelen mag zeker, maar soms moet er ook gewoon worden gewerkt. Ga na of je niet overdreven méér praat dan je naaste collega’s. En het is niet omdat jij toevallig tijd hebt om te praten, dat dit ook goed uitkomt voor je collega’s. Wees alert voor signalen van collega’s die het eigenlijk te druk hebben.

6. Neem je je privéleven mee naar het werk?

Als je continu telefonische privégesprekken voert die iedereen kan afluisteren, een woedend telefoontje naar je lief bijvoorbeeld, weet dan dat je anderen op die manier ongemakkelijk maakt. Professionele grenzen verschillen van persoonlijke grenzen, dus wees zo discreet mogelijk.

7. Ben je lui?

Als je collega’s hard aan het werk zijn, maar jij bent online spelletjes aan het spelen of je huwelijk aan het plannen, dan ben je wellicht de luiaard van het kantoor. Lui zijn zal je na een tijdje niet alleen vervreemden van je collega’s, maar het zal ook je reputatie en kans op promotie ruïneren.

8. Dump je vaak last minute werk bij anderen?

Er zullen altijd wel projecten zijn die last minute opduiken en geregeld moeten worden, maar wees niet de collega die iedere keer op het laatste moment een opdracht snel afschuift naar een ander. Je zal dan immers overkomen als een onbezonnen en slecht georganiseerd iemand.

(nm) – Bron: Businessinsider.com 

4 juni 2012