Beter samenwerken van thuis uit: tips & tools
Gelukkig zijn er een reeks handige tools waarmee samenwerken met collega’s vanop afstand net iets makkelijker verloopt.
Met hem overlopen we acht richtlijnen om als leidinggevende de onzekerheden waar teamleden mee worstelen aan te pakken. En zo het welzijn en de prestaties van je team te bevorderen.
Nu je je teamleden niet meer dagelijks ziet, kan het verleidelijk zijn om zelf (onbewust) van de radar te verdwijnen. Niet dus. “De huidige situatie kan je team met heel wat meer onzekerheden en autonomie opzadelen dan ze gewend zijn. Als leidinggevende structuur en klaarheid bieden, helpt je medewerkers om hun prestaties te verbeteren en de vruchten te plukken van de autonomie die ze krijgen”, oppert Jeroen Camps.
Het is, volgens hem, dus belangrijk om duidelijke doelen te stellen, verwachtingen en communicatiekanalen te verduidelijken én om regelmatig te checken hoe het met je team gaat.
Probeer niet in overdrive te gaan en te aanwezig te zijn. “Ook in deze onzekere tijden, moet je erover waken dat je goedbedoelde acties niet overkomen alsof je hen wilt controleren”, vindt Camps. Laat hen, zo raadt hij aan, zo autonoom mogelijk werken binnen de afgesproken grenzen en vermijd overdreven controle.
Onderzoekers adviseren leidinggevenden van een virtueel team om minstens één keer per week digitaal contact te hebben met hun medewerkers, bijvoorbeeld via mail. Al is deze richtlijn gebaseerd op de teamwerking waarbij de teamleden wel nog persoonlijk, face-to-face contact kunnen hebben. “In de uitzonderlijke situatie van de voorbije weken, zou ik aanraden om minstens wekelijks een videomeeting met je teamleden in te plannen.”
Waardering tonen naar je medewerkers is belangrijk om je team gemotiveerd te houden. “Wanneer je op een virtuele manier samenwerkt, kunnen je medewerkers enkel uitgaan van wat je expliciet communiceert in de beperkte interacties die jullie hebben, zoals in een e-mail of Skypegesprek.”
Dit kan ervoor zorgen dat medewerkers sneller een gebrek aan waardering ervaren. “Zo wordt geschreven communicatie bijvoorbeeld sneller op een negatieve manier geïnterpreteerd dan gesproken communicatie.” Probeer dus extra in te zetten op het erkennen van het werk van je teamleden via e-mail of organiseer virtueel een informeel moment.
In de huidige virtuele situatie betekent dit dat je team online meetings moet kunnen organiseren zonder technische beperkingen en je alle relevante informatie makkelijk moet kunnen delen en consulteren. “Vraag je IT-afdeling om hier een prioriteit van te maken en neem een actieve rol op in het oplossen van eventuele uitdagingen.”
Iedereen vreest onzekerheid. Je team goed informeren zou dus één van je prioriteiten moeten zijn. Maar de interacties tussen leden van een virtueel team zijn minder frequent. “Dit betekent dat jij als leidinggevende nog vaker en op een heldere manier moet communiceren met je team, ook over zaken waar je normaal minder aandacht aan schenkt”, stelt Jeroen Camps. “Onthoud dat het beter is om een keer te veel te communiceren dan een keer te weinig.”
Probeer deze uitzonderlijk periode te zien als een marathon en niet als een sprint. “De meesten onder ons hebben zich qua middelen niet goed kunnen voorbereiden op de plotse verandering naar een virtueel team. Bovendien ervaren sommigen bijkomende psychologische druk door onder meer het gebrek aan sociaal contact of de zorg voor familieleden.”
Een strikt regime, waarbij bijvoorbeeld iedereen evenveel uren of werk moet verzetten als voorheen, raadt hij af. “Het laatste wat je nu immers wilt zijn medewerkers die nu optimaal presteren, maar binnen een paar dagen of weken volledig uitgeput zijn.”
Je kunt je team alleen optimaal leiden als je ook voor je eigen welzijn zorgt. “Eet gezond, blijf sporten, zorg voor een goede nachtrust, blijf virtueel verbonden met anderen en neem regelmatig een pauze waarin je niet met je werk bezig bent”, besluit Camps. “Je medewerkers (en je huisgenoten) zullen je dankbaar zijn.”
(William Visterin) - Met dank aan Jeroen Camps (Thomas More)
30 april 2020Gelukkig zijn er een reeks handige tools waarmee samenwerken met collega’s vanop afstand net iets makkelijker verloopt.
Ook al hebben ze er de voorbije weken vaak zelf niet voor gekozen, toch staan Limburgse werknemers behoorlijk positief ten aanzien van telewerk.
Veel verkopers doen vandaag hun job vanaf hun thuisbureau of keukentafel. Daarom: 5 tips om te verkopen zonder je klant de hand te (kunnen) drukken.
Is deze coronacrisis niet erg gevaarlijk voor sommigen die vandaag in volle drukte aan de slag zijn? Kweken we nu niet de burn-outs van morgen?
Vergaderen op afstand (vanuit je thuiskantoor, bijvoorbeeld) kan heel handig zijn, maar dan moet wel alles goed verlopen. Daarom deze tips...
In coronatijden wordt geroepen om zoveel mogelijk ‘in uw kot te blijven’, en dat is precies wat Karolien (40), managing director bij LVTPR, doet.
Veel bedrijven hebben naar aanleiding van de coronacrisis een beleid ontwikkeld voor thuiswerken. Dit levert voor leidinggevenden uitdagingen...
De coronacrisis houdt ons dagelijkse leven ‘on hold’. Staan we voor grote veranderingen of is het straks weer ‘business as usual’?
In een tijd waarin alles duurder wordt voel je je misschien genoodzaakt om extra cash binnen te halen. Wij leveren je 20 tips om je bankrekening te spekken.