5 kenmerken van een tevreden werknemer
Een bedrijf heeft het liefst werknemers in dienst, die gelukkig zijn in hun job. Maar hoe kan je manager weten of hij/zij een tevreden team aan het werk heeft?
Onze eigen mindset bepaalt of we ons amuseren op kantoor, of liever zo snel mogelijk naar huis gaan. Het is maar hoe je zelf je werk bekijkt. Het glas kan half vol of half leeg zijn.
Als een collega of een klant zich irritant gedraagt, wees je er dan allereerst van bewust dat daar misschien een hele goede reden voor bestaat. Misschien is de persoon in kwestie van nature bot, boos of onaardig. Of het kan ook zijn dat je klant zijn lievelingshond net gestorven is, je collega verschrikkelijke hoofdpijn heeft of er net iemand gebeld heeft met slecht nieuws. Kortom, de kans is groot dat je niet op de hoogte bent van het volledige verhaal. Pas dus op met te snel te oordelen over iemand anders gedrag.
Feedback kan ongelooflijk deugd doen of het kan je dag grondig verpesten. Ongeacht je job of sector, je krijgt sowieso op gepaste en ongepaste tijdstippen feedback. Deze momenten zijn ontzettend leerrijk, voor beide partijen.
Maar we nemen feedback vaak ongelooflijk snel persoonlijk op en schieten snel in de verdediging. Dat is een volledig foute reactie. Je aangevallen voelen heeft geen zin, aangezien feedback louter draait om jouw werk en niet om wie jij bent. Zodra je die scheiding maakt, zelf afstand kan nemen van je werk en het probleem kan onderzoeken, ga je beter om met feedback.
We hebben de neiging om onmiddellijk te reageren na feedback. Meestal nemen emoties dan de overhand en handel je impulsief. Door vijf minuten te wachten en je woorden te laten bezinken, reageer je rustiger en rationeler op feedback.
Vergaderen geeft status. Maar heb je er ooit al eens bij stilgestaan dat je door al die vergaderingen misschien overuren moet doen omdat je ander werk blijft liggen?
Hoe meer tijd je vrijmaakt voor een vergadering, hoe meer tijd je verspilt. Natuurlijk zijn niet alle zaken snel te bespreken, maar efficiënt vergaderen en enkel naar vergaderingen gaan als je er écht nodig bent, kan al ettelijke uren per week uitsparen.
Het lichaam kan vrijwel alles aan. Het is de geest die training nodig heeft. Focus je je op de hele berg werk die voor je ligt, dan is de kans groot dat je stilvalt. Werk daarentegen stap per stap, en doe één taak tegelijk en op een gegeven moment is die berg ineens verdwenen.
Bedenk even dat de meerderheid van de mensen op deze planeet het niet makkelijk heeft. Oorlog, ziekte, honger, … Allemaal problemen die een groot deel van de wereldbevolking raken. Hoe zou je eigen leven eruitzien zonder (warm) water, een wasmachine en een koelkast?
Dat stelt je ‘problemen’ in perspectief. Wat ook kan helpen: maak een lijstje met dingen waarvoor je dankbaar bent. We hebben het over het algemeen ontzettend goed hier, dus met zo'n lijstje besef je misschien wel hoe gek het is om medelijden te hebben met jezelf.
Dat is heel menselijk, maar je leven zitten te vergelijken met anderen is een recept om ongelukkig te worden. Denk ook niet dat al je vrienden op Facebook een perfect leven hebben, al lijkt dat misschien zo. Veel mensen gebruiken sociale netwerksites als Facebook om zichzelf met anderen te vergelijken, door bijvoorbeeld obsessief naar de foto's van hun ogenschijnlijk perfecte vakanties te kijken.
Het gras is altijd groener aan de overkant ... en dit zijn toch alleen de foto's waarvan je vrienden hebben besloten dat ze online gepubliceerd mogen worden. Misschien zijn ze achter de schermen wel veel minder gelukkig dan jij.
Roddelen. Niemand houdt ervan, maar bijna iedereen doet het. Roddelen is altijd een gevaar, zeker op de werkvloer. Iets dat begint als een onschuldig gesprekje aan de koffieautomaat, kan in geen tijd uitgroeien tot een rel waarbij er koppen rollen. Het gevaarlijke van roddelen is dat je vaak niet weet of de persoon aan wie je de roddels vertelt, wel te vertrouwen is. In veel gevallen lekken dit soort verhalen namelijk juist uit via de persoon aan wie je de roddels verteld hebt.
Perfectionisme is een belangrijke oorzaak van stress. Het is een mechanisme dat we als kind al ontwikkelden om kritiek van anderen te voorkomen. Als je perfect bent, heeft niemand iets op je aan te merken.
Maar je bent natuurlijk niet perfect, niemand is dat. Als je jezelf onmogelijke doelen stelt, garandeer je daarmee alleen maar dat je op een teleurstelling afstevent.
(mr) - Bron: Intermediair.nl
13 november 2019Een bedrijf heeft het liefst werknemers in dienst, die gelukkig zijn in hun job. Maar hoe kan je manager weten of hij/zij een tevreden team aan het werk heeft?
Al te lang aan het werk in dezelfde sector en zin in iets anders. Volharden in je keuze, is de boodschap van getuigen Kristof De Bois en Sarah Hendrix.
Weekends zijn heilig. Om het maximum eruit te halen, laat je de volgende overtuigingen best achterwege, want voor je het weet is het weekend weer voorbij.
Konden we maar even teruggaan in de tijd om de jongere versie van onszelf wat advies te geven. Als je toen maar wist, wat je nu weet...
Een van de voornaamste oorzaken waardoor werknemers de werkdruk niet aankunnen, is omdat ze niet gelukkig zijn in hun job. Met deze 5 stappen kan je daar iets aan doen.
Vraag je je af waarom je niet sneller vooruit geraakt in je carrière? Dan is het hoog tijd om je hand eens in eigen boezem te steken.
Deze drie vaak voorkomende angsten staan ronduit in de weg van je gedroomde carrière. Aan de hand van de volgende tips laat je dit niet gebeuren!
Welke factoren beïnvloeden ons geluk? En niet onbelangrijk: hoe kun je die zelf in de juiste richting duwen? Alle beetjes helpen … en ook deze tips.
"Wat zijn je zwakke punten" is een standaardvraag die je op elk sollicitatiegesprek mag verwachten. Maar hoe beantwoord je die vraag het best?