Wat zijn de essentiële vaardigheden voor een leider?
Om een goede manager te worden, blijken 17 vaardigheden in 5 domeinen cruciaal.
Als salesmanager heb je één belangrijke taak: nieuwe klanten binnenhalen. Dat doe je door advies te verlenen, een product of een dienst voor te stellen en het uiteindelijk te verkopen. Dat je als salesmanager goede luisterskills en een grote portie motivatie nodig hebt, is geen geheim. Maar welke eigenschappen heb je nog nodig om te schitteren in de verkoop?
Belangrijk om te weten is wie je klant is. Als je als salesmanager geen enkele moeite doet om te weten aan wie je precies wilt verkopen, kun je het wel schudden. Een duidelijk gedefinieerde ‘buyer persona’ is daarom essentieel. Als je het antwoord kent op de volgende zes vragen, ben je al op de goede weg:
Een product of een dienst verkopen? Dat gebeurt niet op één, twee, drie. Eerst moet je de klant warm maken, om vervolgens hetgeen je wilt verkopen op een duidelijke en overtuigende manier aan te prijzen. Het verkoopproces bestaat dus uit meerdere stappen. Een goede salesmanager kan elke stap perfect afzonderlijk meten, om de pijnpunten te herkennen en te verbeteren. Is de salespitch te zwak, of laat de follow-up te lang op zich wachten?
Succesvolle managers kijken enkel en alleen naar de feiten. Gevoelens tellen simpelweg niet mee. Word je afgewezen door een klant? Op naar de volgende! Een conflict met een koper? Onmiddellijk oplossen. Het hoort nu eenmaal bij de job. Als je je niet laat leiden door je gevoelens, kun je je veel beter concentreren op de dingen die er écht toe doen.
Het motto van de salesmanager: ‘stop selling, start telling’. Het draait niet alleen om de targets, maar vooral om de klant zelf. Niemand koopt een product waar hij of zij nog nooit van gehoord heeft. Daarom moet je je klant wel helpen in het aankoopproces.
Maak gebruik van veelgestelde vragen, afvinklijstjes, recensies … Maar vergeet ook niet om naar de klant zelf te luisteren. Pas als je je klant écht goed kent, weet je waarnaar hij of zij op zoek is. En daar kun je dan makkelijk op inspelen.
Spontaan de telefoon nemen of een mailtje versturen? Dat is niets voor een goede salesmanager. Een goede voorbereiding is noodzakelijk om die ene afspraak vast te krijgen. Neen, het lukt niet altijd om je doel te bereiken, maar een succesvolle salesmanager neemt dat nooit persoonlijk.
Weten wat je verkoopt, is heel belangrijk. Het product of de dienst kent dus géén geheimen voor de salesmanager. En dat doe je door het simpelweg zelf uit te testen. Verkoop je kinderwagens? Dan zoek je naar de snelste manier om het op te vouwen of in de auto te plaatsen. Dat is wat klanten willen weten, en dat is de reden waarom ze kopen.
Persoonlijke relaties zijn onmisbaar. De gunfactor heeft een grote invloed en hoe beter je de mensen kent, én omgekeerd, hoe meer mensen het je gunnen. Misschien levert niet elke relatie die je opbouwt iets op, maar oprechte interesse geeft klanten meer vertrouwen en een goed gevoel. En dat loont op lange termijn.
Doen of laten, dat is wat een goede salesmanager typeert. ‘Proberen’ of ‘bijna verkocht’ staat niet in hun woordenboek. Ze gaan net zo lang door tot ze resultaat zien.
(dt/em) - Bron: Marketing Penguin
11 februari 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Om een goede manager te worden, blijken 17 vaardigheden in 5 domeinen cruciaal.
Welke belangrijke rol speelt de account manager in het succes van een organisatie? Welk salaris verdient hij/zij? Een overzicht...
Stefanie Vanderleyden legt uit welke opportuniteiten sales professionals in de automobielsector mogen verwachten…
Wist een verkoper vroeger perfect hoeveel telefoontjes hij moest doen om een deal te sluiten, moet hij nu veel meer zijn vertrouwde terrein verlaten.
Bjorn Kiggen (43) woont en werkt in Hamburg. We vroegen deze Vlaming hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Heb jij een vlotte babbel? En ben je goed met cijfers? Dan heb je alles in huis om het te maken als verkoper. Maar welk loon mag je dan verwachten?
Bij dezelfde werkgever carrière maken, biedt heel wat voordelen. Dat leren we alvast uit de carrièreverhalen van Christophe Naeyaert en Bert Vandenkendelaere.
Of je nu arbeider bent, wielrenner, administratief bediende of salesmanager: je carrière naar het volgende niveau brengen start bij jezelf! 6 tips ...
Staalbedrijf ArcelorMittal Belgium wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn. Om hun ambitieuze klimaatdoelstellingen te bereiken, schakelt de staalgigant een versnelling hoger met grootschalige projecten én de bijhorende aanwerving van extra ingenieurs.