Hoeveel ben ik waard?
Vorige

1 van 267

Volgende
Volgend artikel:

Hoeveel verdienen jouw burgemeester en schepenen?

7 op de 10 werknemers wil loonpakket zelf samenstellen

loonpakket
Precies 70,5% van de werknemers vindt het belangrijk om eigen keuzes te kunnen maken over de samenstelling van het loonpakket. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener Acerta, uitgevoerd door onderzoeksbureau Indiville, bij meer dan 1.700 Belgische werknemers in maart 2018.

Werknemers zijn kritischer dan twee jaar geleden over de samenstelling van hun loon, zo blijkt. Daarbij is verloning meer dan cash alleen. Vakantie, mobiliteit en pensioen zijn de  drie belangrijke ingrediënten.

Vakantiedagen kopen of verkopen

Bovenaan het verlanglijstje van keuzemogelijkheden voor hun loonpakket zetten werknemers een mogelijke ruil tussen vakantiedagen en cash loon. 31% zou overwegen vakantiedagen niet te nemen als ze daarvoor cash loon krijgen. Vooral de eerder jonge werknemers zijn daar vragende partij: 42% van hen die deze keuze voorop stellen, is jonger dan 30 jaar.

Maar opgelet, ook 26% van de werknemers ziet een ruil in de omgekeerde richting zitten. Zij willen best wel wat meer vakantie en zijn bereid die met cash loon te betalen. Een werkgever die maximaal aan de behoeften van zijn werknemers wil tegemoet komen zal dan ook de 2 mogelijkheden voorzien.

Welke verloningskeuzes zouden de werknemers graag krijgen?

Welke verloningskeuzes zouden de werknemers graag krijgen?
Op de pensioenhervorming en het aangekondigde mobiliteitsbudget is het nog even wachten, maar de werknemers geven alleszins aan dat die thema’s hen na aan het hart liggen. 25% heeft blijkbaar voor zichzelf beslist dat ze best wat meer inzetten op hun pensioen voor later. Al is later relatief: het zijn in de bevraging vooral oudere werknemers die de optie om cash loon in te ruilen voor extra pensioenopbouw naar voor schuiven.

Mobiliteitspakket

25% van de bevraagde werknemers koppelt de samenstelling van hun loonpakket aan mobiliteit. Ze hebben er wel wat voor over om te kunnen kiezen om met een bedrijfswagen of op de elektrische bedrijfsfiets naar het werk te rijden. Ondanks de publieke negatieve aandacht voor de bedrijfswagen en het bejubelen van de fiets als mobiliteitsoplossing  blijkt uit het onderzoek dat de bedrijfswagen dubbel zo populair is als de fiets.

“Helemaal onlogisch is dat niet: voor wie te ver van het werk woont, zal de fiets – zelfs een elektrische – nooit een oplossing zijn”, verduidelijkt Dirk Wijns, director van Acerta Consult. “De optie cash-for-car, die er nu al is, is een goed initiatief in de goede richting, maar  onvoldoende tot oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk. Er wordt nog veel verwacht van het bredere voorstel van een mobiliteitsbudget, dat in de maak is. Maar ook hier wordt verwacht dat de werknemer die al een bedrijfswagen heeft in eerste instantie zijn grote bedrijfswagen zal inruilen voor een kleiner model.”

Meer dan de helft van de werknemers met een bedrijfswagen geeft in de bevraging aan best te willen spelen met de verhouding: grootte auto, hybride versie en ... vakantie. “Jawel, ook vakantie zien werknemers als een ruilelement in het mobiliteitsvraagstuk, wat bewijst dat het loonpakket algemeen en het mobiliteitspakket in het bijzonder best met een totaal frisse en veel bredere blik moet worden bekeken”, aldus Dirk Wijns.

Kritischer dan 2 jaar geleden

De krapte op de arbeidsmarkt doet werknemers vermoeden dat ze hieruit voordeel kunnen putten in hun verloning. Ze stellen zich in elk geval kritischer op op dit punt. “Op alle vragen die polsen naar de tevredenheid over het loon en het loonpakket, antwoorden werknemers 20% minder positief dan twee jaar geleden”, weet Dirk Wijns. “Ze zijn kritischer over de samenstelling ervan, ze zijn strenger in hun vergelijking met anderen (collega’s en de markt), ze zijn bovendien ook minder positief over de verhouding loon-werk.”

“Dat één en ander te maken heeft met de moeilijkheden die werkgevers ondervinden om bepaalde vacatures in te vullen en dus de opwaartse spiraal die dit met zich meebrengt, lijkt duidelijk. Bedrijven gaan hier ook best zeer bewust mee om. Belangrijk is dat bedrijven de dialoog aangaan over verloning met hun (toekomstige) werknemers, waarbij deze verloning gezien wordt als slechts één onderdeel van de volledige arbeidsrelatie. Wat in de dialoog niet uit het oog mag worden verloren: verloning is slechts één aspect van de relatie tussen werkgever en werknemer en van de sociale entiteit die een onderneming vormt. En bovendien is verloning meer dan cash alleen.”

Tevredenheid van werknemers over hun loonpakket, 2018 vs. 2016

Tevredenheid van werknemers over hun loonpakket, 2018 vs. 2016 

Keuze moet er zijn

61,3% van de werknemers vindt het belangrijk, 9,2% vindt het zelfs zeer belangrijk om uit een aantal ingrediënten te kunnen kiezen voor de samenstelling van hun loonpakket. CEO’s en managers weten dus wat te doen, willen ze een aantrekkelijke werkgever zijn.

Dat ze dat begrepen hebben, bleek al toen Acerta hen vorig jaar (2017) dezelfde vragen voorlegde: 71% zet inderdaad in op een flexibel in te vullen loonpakket. Niets houdt de partijen dus tegen om flexibel te verlonen zonder daarom de loonkost van de organisatie te verhogen.

(sdc) - Bron: Acerta 

20 augustus 2018
Anderen bekeken ook