7 nieuwe jobs: facebooken en tweeten voor de kost
Bijna een miljard mensen heeft een profiel op de sociale netwerksite Facebook. Steeds meer bedrijven zetten daarom massaal in op online media. Zin om van facebooken en tweeten je echte job te maken? Dan zijn deze zeven jobs misschien wel iets voor jou…
De social media jobs rijzen als paddenstoelen uit de grond. Hieronder volgen een aantal vaak voorkomende jobs waarin de aanwezigheid van werkgevers op social media centraal staan… De lijst van deze voortdurende evoluerende industrie is uiteraard niet volledig.
1. Social Media Strategist
Een Social Media Strategist staat in voor het volledige social media-plan: bepalen wat de volgende strategische stappen zijn, beslissen op welke platformen het bedrijf aanwezig moet zijn en goedkeurend toekijken op de content die het team online deelt. De Sociale Media Strategist onderscheidt zich van anderen door zijn innovatieve manier van denken en vraagt zich voortdurend af hoe de werkgever op het internet kan opvallen.
2. Content Curator
Het is de taak van de Content Curator om het web af te schuimen naar virale video’s, artikels, infografieken en beelden die het imago op de sociale platformen van de werkgever ten goede komt. Sommige producten worden binnenhuis gecreëerd, maar waar het ook vandaan komt, de Content Curator zorgt ervoor dat de content aanslaat bij een groot publiek.
3. Social Media Analyst
Een Social Media Analyst is diegene die zich met de cijfers bezighoudt. Welke campagnes zijn aan het floppen of welke campagnes doen het juist ontzettend goed? Het kwantitatieve brein van deze analist mist het grote plaatje niet en adviseert het team over de volgende op statistieken gebaseerde stappen.
4. Online Reputation Manager
Ook al houdt een Online Reputation Manager zich niet uitsluitend bezig met social media, toch is hij er dagelijks mee bezig. Het is immers zijn taak om ervoor te zorgen dat het bedrijf een uitstekende reputatie op het internet heeft. Ongewenste informatie moet zo snel mogelijk worden verwijderd of uit de Google-resultaten verdwijnen. Deze manager richt zich dus volledig op het genereren van positieve beoordelingen, antwoorden en berichten op sociale platformen, zodat negatieve boodschappen kunnen worden onderdrukt.
5. Community Manager
Goede content is belangrijk, maar een sterke online community van fans, volgers en vrienden mag zeker ook niet worden onderschat. Een Community Manager ontwikkelt campagnes of kanalen om de virtuele connecties van het bedrijf zoveel mogelijk te koesteren.
6. Social Media Customer Service Representative
Actief vragen oplossen van klanten via social media is een van de taken van een Social Media Customer Service Representative. Een Social Media Customer Service Representative houdt klanten tevreden op sociale platformen door onder meer positief in te spelen op hun ontevredenheid.
7. Social Media Consultant
Als externe consultant helpt een Social Media Consultant organisaties om hun social media-plannen te optimaliseren. De consultant geeft specifiek advies of ontwikkelt strategische actieplannen. Hij zorgt er bovendien voor dat iedereen in het bedrijf op dezelfde “sociale media”-lijn zit. Dat kan gaan van kaderleden te overtuigen van de behoefte aan nieuwe media tot het simpelweg aanleren van de do’s en don’ts van het tweeten.
(nm) – Bron: Blog.brazencareerist.com
18 mei 2012