Opgelet voor Twitterende collega’s!
Werknemers die zeer vaak actief zijn op sociale netwerksites gedragen zich minder sociaal, veranderen vaker van job en zijn niet betrouwbaar, zo blijkt.
De social media jobs rijzen als paddenstoelen uit de grond. Hieronder volgen een aantal vaak voorkomende jobs waarin de aanwezigheid van werkgevers op social media centraal staan… De lijst van deze voortdurende evoluerende industrie is uiteraard niet volledig.
Een Social Media Strategist staat in voor het volledige social media-plan: bepalen wat de volgende strategische stappen zijn, beslissen op welke platformen het bedrijf aanwezig moet zijn en goedkeurend toekijken op de content die het team online deelt. De Sociale Media Strategist onderscheidt zich van anderen door zijn innovatieve manier van denken en vraagt zich voortdurend af hoe de werkgever op het internet kan opvallen.
Het is de taak van de Content Curator om het web af te schuimen naar virale video’s, artikels, infografieken en beelden die het imago op de sociale platformen van de werkgever ten goede komt. Sommige producten worden binnenhuis gecreëerd, maar waar het ook vandaan komt, de Content Curator zorgt ervoor dat de content aanslaat bij een groot publiek.
Een Social Media Analyst is diegene die zich met de cijfers bezighoudt. Welke campagnes zijn aan het floppen of welke campagnes doen het juist ontzettend goed? Het kwantitatieve brein van deze analist mist het grote plaatje niet en adviseert het team over de volgende op statistieken gebaseerde stappen.
Ook al houdt een Online Reputation Manager zich niet uitsluitend bezig met social media, toch is hij er dagelijks mee bezig. Het is immers zijn taak om ervoor te zorgen dat het bedrijf een uitstekende reputatie op het internet heeft. Ongewenste informatie moet zo snel mogelijk worden verwijderd of uit de Google-resultaten verdwijnen. Deze manager richt zich dus volledig op het genereren van positieve beoordelingen, antwoorden en berichten op sociale platformen, zodat negatieve boodschappen kunnen worden onderdrukt.
Goede content is belangrijk, maar een sterke online community van fans, volgers en vrienden mag zeker ook niet worden onderschat. Een Community Manager ontwikkelt campagnes of kanalen om de virtuele connecties van het bedrijf zoveel mogelijk te koesteren.
Actief vragen oplossen van klanten via social media is een van de taken van een Social Media Customer Service Representative. Een Social Media Customer Service Representative houdt klanten tevreden op sociale platformen door onder meer positief in te spelen op hun ontevredenheid.
Als externe consultant helpt een Social Media Consultant organisaties om hun social media-plannen te optimaliseren. De consultant geeft specifiek advies of ontwikkelt strategische actieplannen. Hij zorgt er bovendien voor dat iedereen in het bedrijf op dezelfde “sociale media”-lijn zit. Dat kan gaan van kaderleden te overtuigen van de behoefte aan nieuwe media tot het simpelweg aanleren van de do’s en don’ts van het tweeten.
(nm) – Bron: Blog.brazencareerist.com
18 mei 2012Werknemers die zeer vaak actief zijn op sociale netwerksites gedragen zich minder sociaal, veranderen vaker van job en zijn niet betrouwbaar, zo blijkt.
Hoe ga je om met collega's op Facebook? Jobat geeft je 10 tips zodat je je geen zorgen hoeft te maken over die persoonlijke uitspattingen.
Heel wat werkgevers pluizen de Facebookprofielen en Twitteraccounts van sollicitanten uitvoerig uit alvorens iemand aan te nemen. Een student of afgestudeerde die op zoek is naar een baan, maakt vreemd genoeg veel minder gebruik van sociale media.
You love him or you hate him. Maar zelfs tegenstanders moeten toegeven: Mark Zuckerberg heeft het gemaakt en hij leert ons de kneepjes van het vak.
Bedrijven kunnen beslissen om hun werknemers geen toegang te geven tot Facebook. Maar je baas heeft ook iets te zeggen over wat je in je vrije tijd op sociale media doet...
Wie tegenwoordig jonge mensen wil bereiken, beroept zich best tot social media als Facebook en YouTube. Dat is immers waar het jonge publiek zit.
Welbevinden op het werk is vandaag een ‘hot topic’, maar wat is het eigenlijk? Hoe meet je het? En wiens verantwoordelijkheid is het?
Van wiskundeleerkracht naar projectbeheerder bij Fluvius: Jorn waagde de stap.
Vrijwel alle werkende vrouwen brengen minstens de helft van hun carrière door met een stille hindernis: de menstruatiecyclus...