7 manieren om te laten zien dat je de nieuwe job écht wil

Gewoon zo veel mogelijk brieven versturen, is geen goede sollicitatietactiek. Het draait daarentegen wel om jezelf te kunnen verkopen en oprechte interesse te hebben in de vacature en het bedrijf.
#

Deze 7 tips kunnen daarbij helpen.

1. Stuur niet binnen het uur je cv

Sollicitanten die binnen de minuut, het uur of zelfs binnen de 8 uur reageren na het openstellen van een vacature maken zelden een goede indruk. Rekruteerders zullen zich dan vragen stellen. Want de meest geëngageerde sollicitanten zoeken extra info op over het bedrijf en de sector, en nemen de vacature gedetailleerd door om zo een op maat gemaakte motivatiebrief en cv te kunnen afleveren. Dit is niet gefikst op een uur, en voor degene die werken zelfs niet binnen de 8 uur. De beste sollicitaties komen binnen 2 à 3 dagen na het lanceren van de vacature.

2. Verstuur een op maat gemaakte motivatiebrief

Een sollicitant die oprecht geïnteresseerd is in de job, zal een goed opgebouwde, op maat gemaakte motivatiebrief sturen. Je bouwt die best zo op, zodat je vaardigheden die je in the picture zet overeenkomen met de belangrijkste eisen in de jobadvertentie. Bij elke sollicitatie dezelfde motivatiebrief versturen, is echt not done. Een geroutineerde rekruteerder merkt dit direct.

3. Haal de bedrijfscultuur of –waarden aan als reden van je sollicitatie

Je moet de tijd nemen om echt iets op te zoeken over het bedrijf waarvoor je solliciteert. Vooral voor jezelf. Want hoe kan je anders weten of de organisatie bij je past? Maar zeker ook om een grotere kans te maken om de selectieprocedure te overleven. Praat in je motivatiebrief over de kernwaarden van het bedrijf en over de bedrijfscultuur, en haal deze aan als de reden van je sollicitatie.

4. Mail niet enkel naar de contactpersoon in de jobadvertentie

Neen, zet ook de hr-directeur of de baas van de afdeling waarvoor je solliciteert in cc. Dikwijls zijn de namen en het mailadres van het management makkelijk te vinden op het internet. Personaliseer je aanspreking in je mail en motivatiebrief. Zo maak je een verschil met degene die in het wilde weg reageren op tientallen vacatures.

5. Vermeld een werknemer in je motivatiebrief of e-mail

Misschien ken je iemand in het bedrijf waar je solliciteert, of kan je via via aan een naam geraken die je kan vermelden in je motivatiebrief of e-mail. Zo spring je uit de band en val je meer op. Vraag op voorhand best wel even aan die persoon of het oké is dat je dit doet, zodat die niet uit de lucht valt als hij hierover aangesproken wordt door de rekruteerders.

6. Stalk de hr-manager op Twitter en LinkedIn

Stalken is overdreven natuurlijk. Maar er is niets mis met de rekruteerder, hr-manager of je toekomstige baas toe te voegen op LinkedIn. Integendeel, zo kom je gemotiveerd over. Je kan hen ook beginnen volgen op Twitter, of hen interessante artikels doorsturen. Let er wel op dat het dan ook echt nuttige info is dat hen echt iets bijbrengt.

7. Je hebt onlangs een toekomstige collega ontmoet op een event

Daarvoor moet je natuurlijk een beetje geluk hebben. Maar als je regelmatig naar een seminarie, congres of netwerkevent gaat, kan het gebeuren dat je iemand hebt ontmoet die werkt in het bedrijf of de afdeling waarvoor je solliciteert. Speel dit dan zeker uit, en vermeld het in je mail en motivatiebrief. Het betekent dat je het bedrijf en de sector kent, en dat is een serieus pluspunt.

(mr) 

2 april 2013
Anderen bekeken ook