Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers

7 x werkplezier gegarandeerd

We brengen meer tijd door bij onze collega’s dan bij onze partner of vrienden, dus kunnen we maar beter zorgen dat het leuk is op het werk. De Nederlandse consultant Ine Maris lijstte 7 dingen op die aanwezig moeten zijn om plezier te hebben op het werk.
#

Ze baseerde zich hiervoor op gesprekken met meer dan 1.000 medewerkers. De invulling van die zeven aspecten verschilt per beroep en per werknemer. De eerste bron van werkplezier is voldoende inkomen hebben, en zich gezond en veilig voelen. "Een krabvisser op de Barentszzee verstaat hier natuurlijk iets anders onder dan een accountant", vertelt Ine Maris. "Maar ook per werknemer worden die aspecten anders beoordeeld. Zo krijgt de ene een kick van goede prestaties, terwijl de andere vooral plezier haalt uit het coachen van anderen."

Checklist

Ine Maris is consultant bij het trainingsadviesbureau Moovs en verantwoordelijk voor het trainingstraject ‘De zeven bronnen van arbeidsvreugde’. "Dit is tot stand gekomen door in gesprekken met meer dan 1.000 medewerkers te informeren naar waar zij plezier aan beleven tijdens het werk."

Die 7 aspecten zijn dus eigenlijk een soort checklist: zijn ze aanwezig op je werk, dan kan je niet anders dan er plezier beleven.

7 ja's voor plezier op het werk

1. Fysiek welbevinden: voldoende inkomen, gezond en veilig voelen

2. Collegialiteit: werkrelaties, groepsgevoel

3. Waardering en vertrouwen: ruimte om te handelen en waardering krijgen

4. Goede prestaties: resultaten bereiken

5. Groei: individuele talenten ontwikkelen of anderen coachen en ondersteunen

6. Authenticiteit: werken met hart en ziel

7. Hogere zingeving: iets kunnen betekenen voor anderen

Veranderen van werk?

Voor een manager is het van belang om te weten hoe zijn medewerkers die zeven aspecten invullen, en of dat in lijn ligt met de wensen van de organisatie."Als een bedrijf sterk stuurt op het halen van targets en een medewerker merkt dat hij of zij van die targets een ongemakkelijk gevoel krijgt dan is het de vraag of die medewerker wel op de goede plek zit", aldus Ine Maris op managersonline.nl.

"Misschien ervaart hij of zij wel meer plezier door te kiezen voor een bedrijf waar meer belang gehecht wordt aan gedrevenheid en authenticiteit."

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Door medewerkers punten te laten geven aan de verschillende onderdelen worden zij zich bewust van hetgeen voor hen persoonlijk belangrijk is. "Door actief aan de slag te gaan met werkplezier kan duidelijk worden hoe het komt dat er soms botsingen ontstaan tussen verschillende werknemers. Ook kunnen knelpunten in een team gesignaleerd worden, en daardoor aangepakt worden."

Om goed te kunnen functioneren, is het belangrijk dat medewerkers regelmatig in de gaten houden wat ze al dan niet plezant vinden, en zelf actie ondernemen als dat nodig blijkt te zijn.

"Niet alleen voor werknemers, ook voor werkgevers heeft plezier op het werk voordelen. Plezier zorgt namelijk voor minder ziekteverzuim en zelfs voor betere prestaties. Het gezegde ‘een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd’ lijkt ook voor de werkvloer op te gaan", besluit Maris.

(mr) 

9 december 2011
Anderen bekeken ook