Pleidooi voor een nieuw loopbaanmodel
'Werknemers worden onderbetaald in het begin van hun carrière en op het einde krijgen ze te veel vergeleken met hun productiviteit”(Gianni Duvillier, Voka)
“Een goede werksfeer is belangrijker dan een mooi salaris”, zo opent Meredith Van Overloop van Triangis in haar boek Het overloopeffect. Een slechte sfeer heeft gevolgen voor de mensen die er werken: gezondheidsklachten, demotivatie of het verlaten van de organisatie. Maar voor een organisatie kan het ook een productiviteitsdaling of kwaliteitsverlies tot stand brengen. “Een aanhoudende slechte sfeer kan de riolering van een organisatie doen verstoppen, waardoor ze een walm verspreiden over de hele organisatie, tot bij de aandeelhouders en klanten toe”, schrijft Van Overloop.
In haar lijvige (320 pagina’s) en praktische boek - bestemd voor zaakvoerders, directeurs en managers - presenteert ze aan de hand van talloze voorbeelden zeven hefbomen die kunnen zorgen voor die noodzakelijke betere sfeer op het werk:
Dit gaat over de manier waarop je als manager naar de dingen kijkt en erover communiceert. Positief en constructief zijn staan hierbij voorop. “Waar het mij om gaat, is dat je een probleemgerichte blik vervangt door een groeigerichte”, verklaart Van Overloop. Bij probleemgericht draait het eerder om het zoeken van fouten en schuldigen. “Maar bij de groeigerichte aanpak is daarentegen het bedenken van oplossingen belangrijk. We kijken naar wat nu al goed is en naar kleine, haalbare stappen die kunnen worden gezet.”
Met conflicten of meningsverschillen is op zich niks mis. Ze kunnen zelfs zorgen voor vernieuwing en bijdragen tot een beter resultaat. Beter dat, dan de problemen onder de mat te vegen. “Bij veel organisaties duikt vaak conflictvermijdend gedrag op. Er ontstaat een zogenaamde fake harmony, een geveinsde harmonieuze sfeer”, stelt ze.
Een andere probleemsituatie is dan weer dat iedereen blijft hangen in zijn eigen grote gelijk. “Het behoort niet tot de taak van de manager dat er geen conflicten zijn. Maar je moet er al zelf geen onnodige veroorzaken.” Bovendien hebben managers diverse mogelijkheden om met conflicten om te gaan: luisteren, duidelijk zijn, grenzen trekken en indien nodig ook afscheid durven nemen van mensen die hun rol niet opnemen.
Het nastreven van een duidelijk doel en gemeenschappelijke waarden dragen bij tot een eensgezinde organisatie. “Het doel is een antwoord op de vraag wat we als organisatie doen. De waarden zijn waar we als organisatie voor staan: wie zijn we?”, vergelijkt de auteur. “Als het doel en de waarden in conflict komen met wat medewerkers voor zichzelf belangrijk vinden, of als er constant tegen wordt gezondigd, zal dit de sfeer bederven.”
Dit betekent niet dat iedereen baas is. “Een duidelijke rolafbakening is nodig, en ook hiërarchie is een natuurlijke zaak”, vindt Van Overloop. Gedeeld leiderschap gaat, volgens haar, over een efficiënte verbinding tussen de verschillende leidende rollen. Dit in het belang van het grotere geheel. “Als je een kudde wilde paarden vanuit een helikopter zou bekijken, zou je zien dat de kudde verschillende leiders heeft. Er is niet één paard dat leidt, maar ze zijn voortdurend op mekaar ingespeeld”, vergelijkt ze.
“Magie tijdens een plichtsmatige vergadering, ik heb het nog niet zo vaak zien gebeuren”, merkt de auteur op. Ze raadt aan om je mensen regelmatig samen te brengen. Dit kan soms spontaan of informeel, maar ook structureel. “Momenten van oprechte verbinding helpen om met de werkdruk om te gaan.”
Ben je als manager vooral rationeel of eerder relationeel ingesteld? “Leid je met je hoofd en je hart? Of krijgt een van de twee te vaak de bovenhand? Soms is het wat zoeken om een evenwicht te vinden”, aldus Van Overloop.
Bij de omgevingsfactoren gaat het om je kantoor: de inrichting, het meubilair, de aanwezigheid van daglicht, het omgevingsgeluid, IT-systemen en ontspanningsruimtes. “Werk je in hagelwitte kantoren met clean desks of in een bouwvallig kantoor met verf die van de muur afbladdert? Het zal wellicht ook mee bepalen hoe je je voelt”, besluit Van Overloop.
(wv) - Foto: Witsand Uitgevers / Monica Monté - Het Overloopeffect - 7 hefbomen voor een betere werksfeer, Witsand Uitgevers, 320 pagina’s, ISBN: 9789492011572
16 februari 2017'Werknemers worden onderbetaald in het begin van hun carrière en op het einde krijgen ze te veel vergeleken met hun productiviteit”(Gianni Duvillier, Voka)
Is Het Nieuwe Werken een hype? Het is alleszins geen doel op zich, zeggen Nancy De Vogelaere, Joke Renneboog en Elke Wambacq in 'Sssst... Hier werkt men'.
Je hebt ze overal wel, collega’s die de hele dag door klagen en zagen. Vind jij het irritant om tussen negativo’s te vertoeven? Leer ermee omgaan!
Waardering staat bovenaan. Loon blijkt minder belangrijk. “Toch heeft de meerderheid te hoge loonverwachtingen”, stelt Damien Van der Stichele van Attentia.
Niets zo demotiverend als een werkplek waar een ontzettend slechte sfeer in de lucht hangt. Aan de hand van deze tips maak je komaf met al die negativiteit!
Tijdens de middag op kantoor even mediteren of ontspannen? Steeds meer bedrijven bieden dit aan. Of ze zijn er al lang mee bezig. Zoals de Colruyt Group.
Ons bedrijf wordt geherstructureerd. Sommige collega’s vrezen voor hun job en iedereen is gespannen. Hoe raken we uit die negatieve sfeer?
Niets zo leuk op het werk als weten dat je baas je vertrouwt. Maar hoe kom je terecht in dat heerlijke stadium? Wij hebben 4 tips...
"Wat zijn je zwakke punten" is een standaardvraag die je op elk sollicitatiegesprek mag verwachten. Maar hoe beantwoord je die vraag het best?