Bazen
Vorige

1 van 505

Volgende
Volgend artikel:

Hoe vaak presteer jij overuren?

7 hefbomen voor een betere werksfeer

“Een goede werksfeer is belangrijker dan een mooi salaris”, luidt het uitgangspunt van Meredith Van Overloop in haar boek.
Een goede sfeer is cruciaal op je werk. In haar boek ‘Het overloopeffect’ presenteert Meredith Van Overloop zeven hefbomen die kunnen zorgen voor een betere sfeer op de werkvloer.
“Een goede werksfeer is belangrijker dan een mooi salaris”, luidt het uitgangspunt van Meredith Van Overloop in haar boek.

“Een goede werksfeer is belangrijker dan een mooi salaris”, zo opent Meredith Van Overloop van Triangis in haar boek Het overloopeffect. Een slechte sfeer heeft gevolgen voor de mensen die er werken: gezondheidsklachten, demotivatie of het verlaten van de organisatie. Maar voor een organisatie kan het ook een productiviteitsdaling of kwaliteitsverlies tot stand brengen. “Een aanhoudende slechte sfeer kan de riolering van een organisatie doen verstoppen, waardoor ze een walm verspreiden over de hele organisatie, tot bij de aandeelhouders en klanten toe”, schrijft Van Overloop.

In haar lijvige (320 pagina’s) en praktische boek - bestemd voor zaakvoerders, directeurs en managers - presenteert ze aan de hand van talloze voorbeelden zeven hefbomen die kunnen zorgen voor die noodzakelijke betere sfeer op het werk:

1. Groeigericht kijken

Dit gaat over de manier waarop je als manager naar de dingen kijkt en erover communiceert. Positief en constructief zijn staan hierbij voorop. “Waar het mij om gaat, is dat je een probleemgerichte blik vervangt door een groeigerichte”, verklaart Van Overloop. Bij probleemgericht draait het eerder om het zoeken van fouten en schuldigen. “Maar bij de groeigerichte aanpak is daarentegen het bedenken van oplossingen belangrijk. We kijken naar wat nu al goed is en naar kleine, haalbare stappen die kunnen worden gezet.”

2. Moedig omgaan met conflicten

Met conflicten of meningsverschillen is op zich niks mis. Ze kunnen zelfs zorgen voor vernieuwing en bijdragen tot een beter resultaat. Beter dat, dan de problemen onder de mat te vegen. “Bij veel organisaties duikt vaak conflictvermijdend gedrag op. Er ontstaat een zogenaamde fake harmony, een geveinsde harmonieuze sfeer”, stelt ze.

Een andere probleemsituatie is dan weer dat iedereen blijft hangen in zijn eigen grote gelijk. “Het behoort niet tot de taak van de manager dat er geen conflicten zijn. Maar je moet er al zelf geen onnodige veroorzaken.” Bovendien hebben managers diverse mogelijkheden om met conflicten om te gaan: luisteren, duidelijk zijn, grenzen trekken en indien nodig ook afscheid durven nemen van mensen die hun rol niet opnemen.

3. De neuzen in dezelfde richting

Het nastreven van een duidelijk doel en gemeenschappelijke waarden dragen bij tot een eensgezinde organisatie. “Het doel is een antwoord op de vraag wat we als organisatie doen. De waarden zijn waar we als organisatie voor staan: wie zijn we?”, vergelijkt de auteur. “Als het doel en de waarden in conflict komen met wat medewerkers voor zichzelf belangrijk vinden, of als er constant tegen wordt gezondigd, zal dit de sfeer bederven.”

4. Gedeeld leiderschap

Dit betekent niet dat iedereen baas is. “Een duidelijke rolafbakening is nodig, en ook hiërarchie is een natuurlijke zaak”, vindt Van Overloop. Gedeeld leiderschap gaat, volgens haar, over een efficiënte verbinding tussen de verschillende leidende rollen. Dit in het belang van het grotere geheel. “Als je een kudde wilde paarden vanuit een helikopter zou bekijken, zou je zien dat de kudde verschillende leiders heeft. Er is niet één paard dat leidt, maar ze zijn voortdurend op mekaar ingespeeld”, vergelijkt ze.

5. Magie in het team

“Magie tijdens een plichtsmatige vergadering, ik heb het nog niet zo vaak zien gebeuren”, merkt de auteur op. Ze raadt aan om je mensen regelmatig samen te brengen. Dit kan soms spontaan of informeel, maar ook structureel. “Momenten van oprechte verbinding helpen om met de werkdruk om te gaan.”

6. Denken en voelen in balans

Ben je als manager vooral rationeel of eerder relationeel ingesteld? “Leid je met je hoofd en je hart? Of krijgt een van de twee te vaak de bovenhand? Soms is het wat zoeken om een evenwicht te vinden”, aldus Van Overloop.

7. Juiste energie in je omgeving

Bij de omgevingsfactoren gaat het om je kantoor: de inrichting, het meubilair, de aanwezigheid van daglicht, het omgevingsgeluid, IT-systemen en ontspanningsruimtes. “Werk je in hagelwitte kantoren met clean desks of in een bouwvallig kantoor met verf die van de muur afbladdert? Het zal wellicht ook mee bepalen hoe je je voelt”, besluit Van Overloop.

(wv) - Foto: Witsand Uitgevers / Monica Monté - Het Overloopeffect - 7 hefbomen voor een betere werksfeer, Witsand Uitgevers, 320 pagina’s, ISBN: 9789492011572 

16 februari 2017

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook